Weiss DAC202

Dunderkuren

DAC202 kostar fläsk. Men för pengarna får du en av de allra mest välljudande omvandlarna som går att köpa i dag.
Ljud & Bild tycker
Sagolikt ljud. Lysande hörlursförstärkare. Fjärrkontroll.
Kostsam
Specifikationer
  • Digital in: asynkron firewire, koaxial, optisk och AES/EBU
  • Analog ut: XLR, RCA och 6,3 mm
  • 24 bit/192 kHz (96 kHz USB)
  • Fjärrkontroll
forfatter

Weiss är ett schweiziskt företag, grundat av Daniel Weiss som tidigare i karriären arbetade med att utveckla A/D-omvandlare till legendariska Studers-inspelare.

Nu för tiden är Weiss kända för sina digitala omvandlare, kompressorer och equalisers till studiobranschen. Men de bygger konsumentprodukter också, till exempel den här D/A-omvandlaren.

Förutom koaxial, optisk och balanserad (AES/EBU) digitalingång använder sig DAC202 av Firewire för att ansluta till datorn. De flesta Mac-datorer har Firewire-utgång, och många PC-datorer också. Fördelen med detta gränssnitt är att det är helt asynkront och att man därför slipper problemen med USB-protokollets inkompatibla klockfrekvenser. Firewire stöder dessutom 24 bit/192 kHz-signaler utan problem.

DAC202 har en synk-utgång för den som vill ha en ännu mer påkostad klocka och på så sätt reducera jitter. Synk-ingång finns också.

Weiss har stoppat i en påkostad hörlursförstärkare, och ljudnivån i hörlursuttaget och linjeutgången kan ställas in oberoende av varandra.

Ljudkvalitet
Det kostar att implementera Firewire i en D/A-omvandlare, men i mina öron är det värt det. Jämfört med USB-ingången i min egen Hegel HD20 uppfattas ljudet som ännu mer upplöst och dynamiskt. Huruvida detta beror på Firewire-protokollet eller om bara omvandlaren är så pass mycket bättre, hade varit svårt att säga om det hade varit för att HD20:s koaxialingång faktiskt låter bättre på vissa områden.

Med Firewire upplevs DAC202 som mer utsträckt i båda ändarna av tonregistret än HD20 gör med USB. Instrumenten i en orkester återskapas lite större och med bättre markerad tystnad mellan anslagen. Med koaxialingången tycker jag däremot att Weiss har mer värme och fyllighet, och en långt större dynamisk kontrast än Hegel HD11, med en ännu mer välvuxen ljudbild och flera lager klanger. Jämfört med HD20 är jag inte lika säker. Speciellt i det lägsta basregistret känns det som om Hegel HD20 har lite mer attack och tyngd, samtidigt som den inte är sämre längre upp. Weiss har mer värme i mellanregistret, en akustisk gitarr får en aning större kropp. Om vi ska vara riktigt ärliga så är det den personliga smaken som avgör vilket som låter bäst med koaxialingången. Fast det skiljer ju en del i pris, DAC202 kostar 52 000 kronor och Hegel HD20 kostar 12 000.

Däremot är Weiss-omvandlaren en sagolik hörlursförstärkare, vilket motiverar en större prislapp. Den går dessutom utmärkt att använda utan fjärrkontroll, vilket HD20 inte kan. Och byggkvaliteten är synnerligen förtroendeingivande, bättre än Hegel HD20. Om DAC202 är värd ett så mycket högre pris får du avgöra själv.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Burson Audio DA-160

Seriös hifi

Burson är en relativt ny stjärna på hifi-himlen men det hindrar dem inte att bygga fina apparater. Som den här digitalomvandlaren.

Varmt ljud.
Inte så mycket tryck. Inget hörlursuttag. Ingen fjärrkontroll.

Cambridge Audio DacMagic

Cambridge ger mest för pengarna

DacMagic Plus överträffar sin populära föregångare genom att ha fler digitalingångar, bättre uppsampling samt hörlursuttag.

Ljudkvalitet. Anslutningar. Bra pris.
Ingen fjärrkontroll.

Hegel HD11

Billig ”High End”

Hegels nya HD11 låter sällsynt bra. Den gräver fram detaljerna i digitalsignalen och levererar dem fläckfritt, utan att tillföra några konstigheter.

Lysande ljud. Fjärrkontroll.
Inget hörlursuttag.

Asus Xonar Essence One

Påkostad budgetomvandlare

Datortillverkaren Asus har kastat sig in på hifi-marknaden. Med sig i bagaget har de världens första DAC med symmetrisk 8x-uppsampling.

Bra ljud. Många funktioner. Lågt pris.
Ingen fjärrkontroll. Ljudbilden hade kunnat vara luftigare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.