Asus Xonar Essence One

Påkostad budgetomvandlare

Datortillverkaren Asus har kastat sig in på hifi-marknaden. Med sig i bagaget har de världens första DAC med symmetrisk 8x-uppsampling.
Ljud & Bild tycker
Bra ljud. Många funktioner. Lågt pris.
Ingen fjärrkontroll. Ljudbilden hade kunnat vara luftigare.
Specifikationer
  • Digital in: asynkron USB, koaxial och optisk
  • Analog ut: XLR, RCA och 6,3 mm
  • 24 bit/192 kHz
  • Inbyggd förförstärkare
forfatter

Uppsampling betyder att den digitala signalen konverteras till högre upplösning för att förskjuta störningar så högt upp i frekvens att de inte påverkar det hörbara registret. Asus har med sin balanserande omvandlare satsat på att sampla upp signalen ända till 384 kHz för signaler som har upplösningar som går jämnt upp i detta (48, 96 och 192 kHz). Den vanligaste upplösningen 44,1 kHz (CD-kvalitet) samplas upp till 352,8 kHz, detsamma gäller 88,2 och 176,2 kHz. Det är detta Asus menar med ”symmetrisk uppsampling”.

Xonar Essence One har både balanserade och obalanserade kretsar och den asynkrona ingången stöder 192 kHz-upplösning, under förutsättning att du laddar ner en Windows-drivrutin som tar ljudet förbi Windows-mixerna. Mac-datorer som kör Snow Leopard eller senare versioner av operativsystemet stöder detta automatiskt.

Omvandlaren har en inbyggd hörlursförstärkare som garanteras kunna driva alla hörlurar upp till 600 ohm. Slå det, den som kan!

För finkänsliga ljudnördar har Asus dessutom monterat alla op-ampar överskådligt under locket, och det ingår instruktioner om hur ljudet förändras om du byter en sort mot en annan. Detta har vi inte pillat med, utan betygsatt Essence One som den är.

Ljudkvalitet
Det är ingen tvekan om att Asus har lagt ned mycket arbetet på Essence One. De hävdar att den har en bakgrundsbrusnivå på under –120 dB, och det kan mycket väl stämma. Här finns en väldigt bra skjuts i trumrytmer och instrumenten skiljs väl från varandra. Personligen föredrar jag att inte aktivera uppsamplingen eftersom känslan av luft och rymd sker en smula på bekostnad av rytmer och livfullhet.

Basgitarren i Maria Solheims ”Suspicion” från debutplattan ”Barefoot” är både tung och distinkt, samtidigt som hennes röst markeras väl. Med mitt eget metallprojekt Staal och skivan ”Rambokniv” hamrar bastrumman aggressivt samtidigt som basgitarren täpper till längst ned. Och gitarrväggen smäller till – allt medan jag står i mitten av alltihop och försöker låta barsk! Skivan är inspelad för att ha mycket dynamik och Asus-DACen får fram det.

Det är ingen tvekan om att Asus har satsat hårt. Byggkvaliteten är solid och även om jag gott hade kunnat tänka mig ännu mer upplösning i övertonerna (cymbaler skiner inte lika luftigt som med de bästa) kunde jag ha levt lycklig med Essence One. Jag gillar också att hörlursuttaget håller kontroll även på tungdrivna lurar, även om själva ljudkvaliteten inte är fullt i klass med Cambridge DacMagic. Fast man har ju alltid möjligheten att byta ut op-amparna och få det ljud man vill. För den som vågar sig på sådant.

Också i detta test:

Burson Audio DA-160

Seriös hifi

Burson är en relativt ny stjärna på hifi-himlen men det hindrar dem inte att bygga fina apparater. Som den här digitalomvandlaren.

Varmt ljud.
Inte så mycket tryck. Inget hörlursuttag. Ingen fjärrkontroll.

Cambridge Audio DacMagic

Cambridge ger mest för pengarna

DacMagic Plus överträffar sin populära föregångare genom att ha fler digitalingångar, bättre uppsampling samt hörlursuttag.

Ljudkvalitet. Anslutningar. Bra pris.
Ingen fjärrkontroll.

Hegel HD11

Billig ”High End”

Hegels nya HD11 låter sällsynt bra. Den gräver fram detaljerna i digitalsignalen och levererar dem fläckfritt, utan att tillföra några konstigheter.

Lysande ljud. Fjärrkontroll.
Inget hörlursuttag.

Weiss DAC202

Dunderkuren

DAC202 kostar fläsk. Men för pengarna får du en av de allra mest välljudande omvandlarna som går att köpa i dag.

Sagolikt ljud. Lysande hörlursförstärkare. Fjärrkontroll.
Kostsam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.