Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Svenskarnas TV-vanor förändras

Det är inte alla som vill att TV:n ska stå i vardagsrummet.

Av / 2020-09-07 - 19:11
Svenskarnas TV-vanor förändras

Sättet vi konsumerar TV-innehåll förändras ständigt och det påverkar också hur vi möblerar våra hem. Många vill låta bli att ha vardagsrummet som underhållningsarena och ha den i andra rum i stället.

– I svenska hem är det fortfarande vardagsrummet som är huvudrummet när man ska inreda med TV:n, men att hela 86 procent vill ha en TV i vardagsrummet skiljer sig ganska mycket från Norge. Där vill bara 72 procent ha sin TV i vardagsrummet. Att talet är högt är inte speciellt överraskande, med tanke på att vi befinner oss i en tid där de stora filmupplevelserna i större grad måste upplevas hemma. Många har haft mer tid hemma och vill sitta gott tillbakalutade i sitt eget vardagsrum för att se på sina favoritserier. I Sverige vill nästan en tredjedel ha en TV i huvudsovrummet. Väldigt många önskar alltså att antingen starta dagen, eller avsluta den med att ligga i sängen och se på TV. Det tyder på att vi totalt sett fortfarande är ett TV-land här i Sverige. Även andra resultat från undersökningen tyder på detta, säger Teddy Thor, affärschef för NetOnNet.

Läs också Kommentar: Du behöver 75 tum (eller mer!) Osäker på hur stor TV:n ska vara? Vårt råd är att inte vara feg! Här är sju bra skäl att tänka stort.

Enligt undersökningen, som är genomförd bland 1011 svenskar av YouGov på uppdrag av NetOnNet, så är det inte bara i vardagsrummet som vi är mer positiva till att placera en TV jämfört med norrmännen.

TV i köket

Vid sidan av de traditionella rummen för en TV – vardagsrummet och sovrummet – så är det en del andra rum överraskar som svenskarnas favoritställen att se på TV.

– Var åttonde svensk (12,5%) önskar att ha en TV i köket. Det tycker vi är väldigt intressant och ganska överraskande, då det motsvarar 1,2 miljoner svenskar. I dagens värld önskar vi att bli underhållna till var tid, till och med när vi lagar eller äter mat, säger Teddy Thor.

Annons

TV utomhus

Undersökningen visar också att 5 procent vill ha en TV i sitt uterum eller på terrassen, och enligt NetOnNet är detta en växande trend.

– De som har mycket plats ute önskar att använda sitt uteområde som en slags utbyggnad av huset. Detta gäller både utomhuskök, värmelampor och sköna sittplatser – och för en del, en TV.

Olika behov för yngre och äldre

Undersökningen visar på olikheter mellan yngre och äldre när det kommer till TV-vanor. De äldre är mer traditionella i sina val av TV-placering, medan de yngre troligtvis har ett större behov för att konsumera innehåll på olika platser i sitt hem.

– Bland de under 30 år vill bara 77 procent ha en TV i vardagsrummet, men 36 procent vill ha en TV i sovrummet. 7 procent vill ha en TV i badrummet, något som visar denna gruppens intresse för att konsumera innehåll på fler ställen än de andra åldersgrupperna. Jämför vi så önskar bara 25 procent av de över 60 år en TV i sovrummet, och 17 procent av den här gruppen önskar en TV i så kallade ”andra rum”. Detta kan vara i ett vardagsrum i källaren, ”man cave” eller på ett eget TV-rum, men det är klart att inte alla har möjlighet till att ha ett sånt typ av rum i sitt hem.

– Olika rum ställer olika krav på TV-apparaterna. En 65 tummare passar bäst i vardagsrummet, medan du troligtvis vill ha en mindre TV i köket eller i badrummet. En TV som sitter säkert fast på väggen kan vara bra i sovrummet, medan en TV du har ute bör ha bra ljusstyrka.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Endast 4 kr

Hösterbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i en månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckar
49 kr / för 30 dagar
137,50 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annon

Läs hela artikeln med LB+

Endast 4 kr

Hösterbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i en månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckar
49 kr / för 30 dagar
137,50 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annon

Prisrekord för en 100-tums TV?

Philips firar 20 år med Ambilight och lanserar en ny flaggskepps-TV

Är du frestad av en ”transparent” OLED-TV?

Sony vidtar åtgärder efter klagomål

Ram på allvar?

Stora visioner från Hisense

Samsung visar upp årets TV- och projektornyheter på IFA

Kolla in vad TCL drog upp ur hatten på IFA-mässan

OLED-TV från Hisense

TCL lanserar ny storbilds-TV i Norden

TCL:s "The Frame"-konkurrent lanserad i USA

Mer OLED, mindre LCD från LG i framtiden

Ljud & Bild