Ultra-HD triggar hjärnan

En ny undersökning som utförts åt Samsung visar att UHD-upplösning ger ”ökad psykologisk effekt” och större visuella upplevelser.

TV-apparater med Ultra-HD-upplösning (4K) breder ut sig som aldrig förr, och chansen är stor att nästa TV du köper kommer att ha UHD-upplösning. Men spelar hög upplösning verkligen någon roll för själva upplevelsen? Det är det många som hävdar, men nu har Samsung gått till botten med saken för att dokumentera det en gång för alla. I samarbete med Mindlab International har de studerat hur Ultra HD påverkar kroppen och hjärnan. Föga överraskande går resultatet klart till UHD:s favör.

Neuropsykologisk undersökning
Studien gjordes på personer i åldern 18–65 år, som alla fick elektroder fästa på huvudet och kontrolleras med EEG (elektroencefalografi), EDA (elektrodermal aktivitet) och pulsmätare. Deltagarna fick sedan sätta sig ner framför var sin Samsung UHD-skärm och titta på material från Netflix samt inspelningar av fotboll i vanlig HD- respektive UHD-kvalitet.

(Foto: Samsung)
(Foto: Samsung)

Resultaten av mätningarna tyder på att UHD kan engagera mer än HD.

Testdeltagarnas hade 62 procent högre aktivitet när de tittade på fotboll på en UHD-TV. Det innebär att hjärnan använder mer av sin kapacitet för att bearbeta den visuella informationen, vilket påstås bidra till en mer detaljrik upplevelse av vad som händer på fotbollsplanen.

Deltagarna var också märkbart mer intresserade av material på UHD-TV-skärmen jämfört med HD-skärmen. När samma klipp visades för andra eller tredje gången drogs de som tittade på UHD mer till bilden än de som tittade på HD (29 procents skillnad).

Bättre tittarupplevelse
– Ultra High Definition-TV är ett stort steg framåt när det gäller tittarupplevelsen, vilket nu har bevisats i studien som genomförs i samarbete med Samsung. Det är otroligt hur tekniska framsteg kan bidra till att ökade psykologiska effekter och förändra hur vi upplever innehåll och underhållning, säger neuropsykolog dr David Lewis på Mindlab International.

Vem är Mindlab International?
Det kan vara käckt med lite källkritik när sådana här undersökningar presenteras: Mindlab International är ett kommersiellt bolag som ägnar sig åt bland annat PR och marknadsföringsrelaterade aktiviteter, och alltså ingen oberoende vetenskaplig stiftelse.

Under alla omständigheter är det intressant att läsa dokumentation om något som vi redan vet, nämligen att Ultra-HD har kommit för att stanna, och att under ideala visningsförhållanden (stor skärmstorlek och lagom tittavstånd) kan ge en väsentligt förbättrad bildupplevelse.

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Alla vill ha hårda paket, vi också. Så vi har skrivit den häftigaste önskelistan vi kunnat komma på.
    Stereon i Jimi Hendrix sovrum i London låter nu precis som den gjorde när han lyssnade på den.
    Så här har de aldrig gjort förut, åtminstone inte på det här sättet.
    Slutet för Europas största fotomässa.
    Parlamentet vill skapa bättre hållbarhet genom att främja återvinning och reparation och genom att bekämpa metoder som förkortar enheternas livslängd.
    AKM:s DAC-fabrik nedbrunnen, vilket lamslår tillverkarna i månader. Så reagerar hi-fi-branschen.
    Duon bakom The Rain får förnyat förtroende.
    Risken att bli lurad är större än chansen att göra ett klipp.

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.