Search
Generic filters

Snart börjar den andra världen

Här är utrustningen som ska få den konstgjorda verkligheten att kännas äkta. En del går till och med att köpa redan i dag.

Med virtual reality kan du bli vem som helst, var som helst. Du kan utforska avlägsna galaxer, bli hjälte i en äventyrsvärld eller resa in i atomernas mikrokosmos. Möjligheterna är oändliga, och allt har bara precis börjat. För även om de flesta stora elektroniktillverkare arbetar för högtryck med att förvandla VR-utvecklarnas drömmar till verklighet så gapar butikshyllorna fortfarande tomma.

Från tonårsdröm till big business
Produkten som satte Virtual Reality på dagordningen var Oculus Rift. Det är en arketypisk startup-historia om tekniknörden Palmer Lucky som 2011 byggde de första prototyperna hemma i sitt pojkrum. Han var så duktig att 3D-gurun John Carmack (Doom, Quake och Wolfenstein 3D) valde att lämna sitt datorspelsföretag ID Software för att bli teknikchef för Oculus Rift.

Resultatet av ansträngningarna blev till en början ett Kickstarter-projekt 2012 som väckte så stort intresse att det investerades nästan tio gånger det begärda beloppet: 2,4 miljoner dollar. Den summan var dock småpengar jämfört med de två miljarder dollar som Facebook hostade upp 2014 för att köpa hela företaget. Resten är historia. Och den historien har precis börjat. Allt som kommit från Oculus Rift hittills har nämligen varit prototyper. 2015 förväntas dock bli året när VR lanseras till den breda publiken.

Oculus Rift

Pris: 2 500–3 500 kronor
Försäljningsstart: slutet av 2015
oculus.com

oculusrift_990

Den etablerade produkten – när den kommer!
Med fyra år på nacken och miljardtals med dollar på banken är Oculus Rift den gamla etablerade jätten som alla vill slåss mot.

Exakt vad alla andra har att mäta sig med är dock ovisst eftersom Oculus Rifts produkt inte har lanserats ännu. I dagsläget har det kommit två utvecklarversioner, varav den senaste (som går att köpa för 350 dollar) i praktiken betraktas som det första fungerande virtual reality-headsetet.

Hur prislappen och specifikationerna ser ut när den officiella versionen för hemmabruk släpps mot slutet av 2015 är ovisst. Men det är bestämt att den har ett 100-graders synfält, så att den virtuella verkligheten fyller hela synfältet. Det blir 360-graders spårning av huvudrörelser (med hjälp av en kamera som är monterad på headsetet) och stereoskopisk 3D.

Utvecklarversionen har 960 x 1080 punkters skärmupplösning till varje öga, vilket motsvarar 1980 x 1080-HD-skärmen i Samsung Galaxy Note 3, som skärmen kommer från (ja, den har pekskärm som ingen någonsin kommer att röra vid!). Bildfrekvensen är 75 Hz och huvudrörelser avläses med imponerande 1000 Hz, så att känslan av att vara omgiven av en riktig värld blir så mjuk och sömlös som det överhuvudtaget är möjligt.

 

Microsoft HoloLens

Pris: Cirka 4 000 kr
Försäljningsstart: slutet av 2015
microsoft.com/microsoft-hololens

hololens_990

Ett nytt lager till Windows och verkligheten
I januari i år meddelade Microsoft att de också har hoppat på tåget med konstgjord verklighet. Eller rättare sagt: utökad verklighet.

HoloLens är ett augmented reality-headset som projicerar datorgenererade lager med grafik ovanpå den riktiga verkligheten som användaren ser genom sina glasögon.

I reklamvideon kan man se att Microsoft förväntar sig att spel och underhållning blir en stor del av HoloLens, med Minecraft-byggnader som tornar upp sig tredimensionellt i vardagsrummet. Men de föreställer sig också att formgivare kommer att använda glasögonen som redskap för att visualisera och designa produkter bokstavligt talat ur tomma luften och att väderprognoser och filmtittning inom en snar framtid kommer att se ut som något från Minority Report.

Användningen bygger naturligtvis på Microsofts Kinect-teknik, som redan har givit Xbox styrning med hjälp av gester och kroppsspråk.

Både pris och lanseringsdatum är ännu så länge rena gissningar, men det är tämligen säkert att HoloLens kommer att bli tillgänglig samtidigt som Windows 10, som förväntas bli släppt någon gång under andra halvan av 2015. De rykten om priser ligger på mellan 2 000 och 6 000 kronor. Microsoft kommer dock säkert att matcha introduktionspriset på sin värsta konkurrent, som är Oculus Rift.

 

Samsung Gear VR

Pris: 199 dollar
Försäljningsstart: Går att köpa
samsung.com/global/microsite/gearvr/

Gear_VR_990

Finns i verkligheten
I egenskap av en av världens största elektroniktillverkare har Samsung ekonomiska och teknologiska muskler att utveckla ny utrustning snabbt. Ett exempel på detta är Samsung Gear VR.

Detta headset skiljer sig nämligen från konkurrenterna genom att man faktiskt kan köpa det. Och inte bara som förbeställning. Går man in på Samsungs nätbutik och lägger ett exemplar i varukorgen så kommer det efter ett tag ett paket i brevlådan.

Gear VR är dock mer en avancerad mobilhållare än ett par självständiga VR-glasögon. Skärmen och processorkraften utgörs av din egen Samsung Galaxy Note 4, som skjuts in i en skåra i headsetet. Den dåliga nyheten – bortsett från att det gör VR-upplevelsen betydligt dyrare – är att det måste vara just en Galaxy Note 4. Ingen annan mobiltelefon passar. Å andra sidan är Samsung så gott som ensamma på marknaden hittills.

Samsung har alltså besegrat Oculus Rift på dess egen hemmabana. Men sorgen hos Palmer Lyckey & Co. är nog kortvarig. Det är nämligen Oculus Rift själva som har assisterat Samsung med utvecklingen av headsetet och VR-programvaran. Och skulle Oculus till sist avgå med segern så tar nog Samsung det med lika mycket ro. Skärmen i Oculus Rift levereras nämligen av – Samsung.

 

Zeiss VR One

Pris: 129 euro
Försäljningsstart: Går att köpa
zeiss.com

VR_One_990

Passar till de flesta mobiler
Ett annat headset som redan går att köpa är Zeiss VR One. Precis som Samsung Gear VR utgörs både datorkraften och skärmen av en smartmobil. Men du är inte bunden till tillverkarens egen modell.

Headsetet, som i realiteten alltså är en mobilhållare, kan användas med telefoner som har en skärmstorlek mellan 4,7 och 5,2 tum. Du kan alltså inte stoppa i din gamla iPhone 4 eller någon av de senaste phablet-modellerna. Men annars är det fritt fram.

En annan detalj som gör VR One intressant är att optiken kommer från Zeiss, vilket bådar gott för kvaliteten. Att priset ändå bara ligger på en dryg tusenlapp är en angenäm överraskning.

Hastighet och upplösning beror alltså på vad du stoppar i hållaren som skjuts in bakom det mörka frontglaset. Det finns adapterkablar, så att ljudutgången och laddningskontakten kan förbindas med omvärlden.

När det gäller konkret VR-material så kan man hämta en app till iOS och Android för avspelning av film och mediefiler. Men spel och VR-applikationer befinner sig ännu så länge bara på listan över ”oanade möjligheter”. Om Zeiss VR One blir en succé eller flopp beror i slutändan på hur många kunder som köper headsetet, samt på hur många app-utvecklare som ägnar tid åt att göra material till plattformen.

 

Virtuix Omni

Pris: 699 dollar
Försäljningsstart: 2015
virtuix.com

omni_990

Marsch på stället
En av svårigheterna med VR är att även om ögonen och öronen befinner sig i den virtuella världen så är kroppen kvar i den fysiska. Om man försöker navigera runt i VR genom att flytta på sig så blir promenaden abrupt avbruten när man snubblar över soffbordet!

Genom virtual realitys mångåriga historia har vi sett många uppfinningsrika försök att göra det möjligt att röra sig samtidigt som man är skyddad. En av de mest lovande lösningarna på problemet är franska Virtuix Omni, som är ett tredimensionell löpband som man spänner fast sig i med remmar. Sedan kan man gå, springa och röra sig fritt utan att lämna anordningen som är 120 centimeter diameter. Virtuix Omni är inte klar för leverans än, men hela paketet inklusive bälten, löpband, hållare för tangentbord och mus, samt kontroll-skor kostar 699 dollar.

En anordning som Virtuix Omni gör inte bara upp med tanken på datorspel som en passiv sysselsättning. Man inser också varför man måste stanna upp och hämta andan innan man försöker sikta när man spelar skjutaspel.

 

Google Cardboard

Pris: 15-25 dollar
Försäljningsstart: Går att köpa
developers.google.com/cardboard

cardboard_990

Virtual reality utskuret i papp
Google har som alltid en gratislösning på problemet. Google Cardboard är ett vik-ihop-själv-headset som man skär ut i papp och sedan viker ihop. Bilden och processorkraften levereras av din egen mobiltelefon. Det krävs dock ett par passande linser också, så att man kan fokusera på skärmen på nära håll. Har man inte alla delar som behövs liggande i skräplådan så kan man köpa kompletta Google Cardboard-paket från en rad olika tillverkare. Priserna börjar på 15 dollar.

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Nya Omen-tillbehör med Warp Wireless-teknik.
    Amazon-ägda Ring har lanserat Always Home Cam som har en helt unik funktion: Den är en flygande minidrönare som flyger runt och håller koll på ditt hem.
    Efter att ha dragit tillbaka de första Sleepbuds på grund av batteriproblem är nya proppar på väg.
    Halo styr hela din B&O-anläggning.
    Med optiska brytare i stället för mekaniska ska Roccat Vulcan Pro-tangentborden vara så mycket som 40 gånger snabbare än konkurrenterna.
    Blir Canons billigaste pro-videokamera.
    Påstås förbättra ljudet rejält med ny MAT-teknik.
    Det enda som är snabbare än Ludicrous är Plaid ...

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.