Ett varumärkesärende mellan OpenAI och det Google-finansierade startup-företaget iyO har oavsiktligt avslöjat de första konkreta detaljerna om det hemliga hårdvaruprojekt som Sam Altman och den tidigare Apple-designchefen Jony Ive arbetar på tillsammans. Rättsliga dokument visar att enheten inte kommer att bli en bärbar enhet eller hörlurar som tidigare antagits, utan en fickvänlig AI-enhet med ännu okänd formfaktor.
Produkten är varken öronproppar eller bärbar enhet
Tang Tan, tidigare Apple-direktör och nu Chief Hardware Officer hos io Products, har enligt en rättsdeklaration från den 12 juni gjort klart att prototypen ”varken är en in-ear-enhet eller en bärbar enhet”. Tan preciserade att designen ännu inte är färdig och att produkten är minst ett år från att marknadsföras eller säljas – en lansering kommer alltså att ske tidigast 2026.
Sam Altman har tidigare berättat för OpenAI:s anställda att enheten ska kunna ”få plats i en ficka eller stå på ett skrivbord”, samtidigt som den ska vara fullt medveten om användarens omgivning och fungera som en ”tredje enhet” vid sidan av smartphone och bärbar dator. I sin egen rättsdeklaration betonar Altman att målet är att ”skapa produkter som går utöver traditionella produkter och gränssnitt”.
Omfattande forskning inom in-ear-teknologi
Trots officiella förnekanden avslöjar rättsliga dokument att OpenAI och io har ägnat det senaste året åt intensiv forskning inom öronproppar. Företagen köpte minst 30 hörlurar från olika tillverkare för marknadsanalys och undersökte vad som finns på marknaden idag.
Interna e-postmeddelanden visar dessutom att Marwan Rammah, en före detta Apple-ingenjör som nu arbetar för io, föreslog att man skulle köpa en databas med 3D-öronskanningar som kunde fungera som ”en användbar utgångspunkt för ergonomi”. Det är oklart om en sådan affär ägt rum.
Möten med konkurrent ledde till rättegång
I maj träffades OpenAI:s produktchef Peter Welinder och Tang Tan iyO:s vd Jason Rugolo för att lära sig mer om iyO:s in-ear-produkt. Mötet ägde rum på io:s kontor i San Francisco, där de testade iyO:s specialanpassade öronproppar, som enligt uppföljande e-postmeddelanden upprepade gånger fungerade dåligt under demonstrationerna.
iyO försökte därefter etablera ett djupare samarbete med OpenAI och io, inklusive investeringsförslag och ett erbjudande om att sälja hela företaget för 200 miljoner dollar. Alla erbjudanden avvisades av Tan, skriver TechCrunch.
Konflikten eskalerade när iyO väckte varumärkesärende mot OpenAI och hävdade att användningen av namnet ”io” skapar förvirring med deras eget varumärke ”iyO”. En federal domare utfärdade ett tillfälligt förbudsföreläggande som tvingade OpenAI att ta bort allt marknadsföringsmaterial relaterat till förvärvet av io från sin webbplats och sociala medier.
Ambitiöst mål om 100 miljoner enheter
OpenAI:s förvärv av Jony Ives designstudio LoveFrom för 6,5 miljarder dollar i maj var företagets största investering i hårdvara hittills. Altman har satt upp ett mål att sälja 100 miljoner enheter och uppnå detta ”snabbare än något företag någonsin har levererat 100 miljoner av något nytt tidigare”, enligt en artikel i Wall Street Journal.
Enheten är utformad för att erbjuda en ”lugn datorupplevelse” genom kontextuell medvetenhet via inbyggda kameror och mikrofoner. Den ska kunna samla information från omgivningen och möjliggöra naturlig, multimodal interaktion med artificiell intelligens genom syn, ljud och tal.
Ska undvika tidigare AI-hårdvarufiaskon
Jony Ive har tidigare kallat andra AI-hårdvaruprodukter som Humane AI Pin och Rabbit R1 för ”mycket dåliga produkter”.
Humane AI Pin, som lanserades med stora förväntningar, led av långa svarstider, begränsad funktionalitet och en inte särskilt intuitiv användarupplevelse. Enheten kritiserades dessutom för att vara lösningen på ett problem som inte existerade.
Rabbit R1 mötte liknande utmaningar med bristande praktisk användbarhet och förvirrande hantering. Båda produkterna har kämpat med låga försäljningssiffror och negativa recensioner, och all försäljning av Humane AI Pin stoppades i februari efter att Humane, startup-företaget bakom AI Pin, köptes upp av HP för 116 miljoner dollar.