Hjärnaktiviteten blir betydligt svagare hos personer som använder ChatGPT för att skriva texter, jämfört med dem som använder sin egen hjärna eller traditionella sökmotorer. Detta visar en ny studie från MIT Media Lab som publicerades i juni 2025, vilket kan få stora konsekvenser för hur vi bör använda AI-verktyg inom utbildning och arbetsliv.
Hjärnan kopplar bort när AI kopplas in
I studien, ledd av forskaren Nataliya Kosmyna, delades 54 deltagare in i tre grupper: en grupp som använde ChatGPT, en som använde vanliga sökmotorer och en som endast använde sin egen hjärna för att skriva uppsatser. Med hjälp av EEG-mätningar studerade forskarna deltagarnas hjärnaktivitet under en period av fyra månader.
– Det som verkligen motiverade mig att publicera detta nu, innan en fullständig facklig granskning, är att jag är rädd att vissa beslutsfattare om 6-8 månader kommer att besluta att införa ChatGPT för mycket unga barn, ända ner till förskoleåldern. Jag tror att det skulle vara mycket skadligt, säger Kosmyna i en intervju med TIME.
Resultaten var tydliga: deltagarna som använde ChatGPT uppvisade svagast hjärnaktivitet och sämst minne. De kom ihåg lite av sina egna texter och hade lägst känsla av ägarskap till det arbete de hade utfört. Kosmyna kallar detta fenomen för ”kognitiv skuld” – när man lånar tankekraft från AI betalar man med sina egna kognitiva färdigheter över tid.
Från aktivt tänkande till kopiera och klistra in
I början av studien använde ChatGPT-gruppen verktyget för att ställa strukturella frågor till sin uppsats. Men mot slutet av studieperioden kopierade de flesta bara hela texten från AI:n, med minimala ändringar.
EEG-mätningarna visade att hjärnaktiviteten systematiskt minskade ju mer extern hjälp deltagarna fick. Gruppen som arbetade utan hjälpmedel visade de starkaste och mest omfattande neurala nätverken, sökmotorgruppen hade måttligt engagemang, medan ChatGPT-användarna hade den svagaste hjärnaktiviteten.
Särskilt oroande var att deltagarna som först hade använt ChatGPT och senare fick skriva utan verktyget visade svagare alfa- och betavågor i hjärnan. Detta tyder på att de inte hade integrerat informationen i sina egna minnesnätverk.
– Uppgiften utfördes, och man kan säga att det var effektivt och praktiskt. Men som vi visar i studien blev ingenting av det integrerat i dina minnesnätverk, förklarar Kosmyna.

”Själlösa” uppsatser utan originalitet
Två engelsklärare som bedömde uppsatserna beskrev texterna från ChatGPT-gruppen som i stort sett ”själlösa”. Texterna saknade originellt tänkande och använde samma uttryck och idéer, vilket också bekräftades av dataanalyser.
Intressant nog visade studien att när deltagare som först hade skrivit utan hjälpmedel senare fick använda ChatGPT presterade de bättre. De visade större hjärnaktivitet över alla EEG-frekvensband, vilket tyder på att AI, när det används på rätt sätt, faktiskt kan förbättra inlärningen istället för att hämma den.
Oro för hjärnor i utveckling
Forskarna är särskilt oroade över hur detta kan påverka barn och ungdomar, eftersom deras hjärnor fortfarande är under utveckling. Barns hjärnor kan vara särskilt sårbara för denna typ av kognitiv underbelastning, anser forskarna.
– Det är viktigt att förstå att hjärnan behöver utvecklas på ett mer analogt sätt. Vi måste ha aktiv lagstiftning som testar dessa verktyg innan vi implementerar dem i utbildningen, säger Kosmyna.
Psykiater Dr. Zishan Khan, som behandlar barn och ungdomar, delar denna oro: ”De neurala kopplingarna som hjälper dig att få tillgång till information, minne och förmågan att vara motståndskraftig – allt detta kommer att försvagas av ett överdrivet beroende av AI.”
Balans mellan teknologi och tankekraft
Forskarna betonar att studien inte fördömer användningen av AI-verktyg i allmänhet, utan snarare pekar på behovet av mer medveten användning. De jämför situationen med när miniräknaren först blev tillgänglig för studenter på 1970-talet.
– Utmaningen med AI är att utbildningssektorn i stort sett inte har höjt ribban på ett sätt som gör AI till en nödvändig del av processen. Lärare kräver fortfarande att eleverna ska göra samma uppgifter och förväntar sig samma standard på arbetet som för fem år sedan, säger forskarna.
Studien är ännu inte fackligt granskad, och med endast 54 deltagare är urvalet relativt litet. Forskarna planerar nu en liknande studie som testar hjärnaktivitet vid programmering med eller utan AI.
Hela studien finns på brainonllm.com