I går presenterade Apple sitt resultat från andra kvartalet. Och det var ingen trevlig läsning för bolagets aktieägare. För första gången på 13 år uppvisade Apple en nedgång på nästan alla fronter.
Resultatet minskade med nästan 8 miljarder dollar mot i samma kvartal 2015, och iPhone-försäljning rasade. Antalet sålda telefoner var 51,2 miljoner, vilket är en minskning med så mycket som 10 miljoner jämfört med föregående år.
Försäljningen av iPadar och Macar minskade också, och aktien rasade snabbt med hela 8 procent, vilket är en nedgång av sällan skådat slag.
Något är väldigt fel i Cupertino, och för första gången sedan Apple-grundaren Steve Jobs död 2011 så verkar det som om domedagsprofeterna som spått Apples undergång kan få rätt.
Det kan tyckas väl hysteriskt att tro att ett företag som trots allt fortfarande under ett kvartal omsätter mer än vad bruttonationalprodukten är i länder som Bulgarien, Uruguay och Slovenien, står vid ruinens brant, men för oss handlar det inte så mycket om Apples finansiella styrka. Sådant överlåter vi åt börsanalytiker och ekonomijournalister.
Den sjunkande vinsten är däremot ett tecken på att kunderna inte längre är lika helgalna i Apple-produkter som de brukade vara. Och det förstår vi mycket väl. Därför skriver vi i ingressen att vi tycker att det dåliga resultatet faktiskt är välförtjänt. För det utbud av produkter Apple har i butikshyllorna just nu är inte ens i närheten av lika imponerande som det var på den gamla goda tiden – och tvekar vi inte att säga.
Därför är Apples produkter är inte tillräckligt bra
Vi brukar dela ut höga betyg åt de flesta Apple-produkter. Vi har just gett iPhone SE fem stjärnor och vår särskilda rekommendation, och nya iPad Pro med en 9,7-tums skärm fick hela sex stjärnor.
Förra årets iPhone 6s och 6s Plus fick också maxbetyg, precis som nya Apple TV.
Apple har inte slutat göra bra produkter – långt därifrån – men de har slutat att sätta agendan. Företaget som gav oss den första smartmobilen med kapacitiv pekskärm och app-butik, och som bara tre år senare skapade en helt ny produktkategori med sin iPad där andra hade misslyckats i åratal, har nu passerats av konkurrenter vars produkter är snabbare, har bättre skärm och kamera och på det hela taget är mer innovativa.
Ett mycket tydligt exempel på hur Apple har blivit en i mängden i stället för stjärnan, är iPad Pro.
Det är Microsoft och deras Surface Pro som skapat en kategori med surfplattor som har PC-liknande prestanda med fokus på arbete i stället för underhållning. Och Apple, som har sett försäljningen av iPad minska under många månader, följer efter och försöker haka på en trend som konkurrenten från Seattle har definierat.
Jodå, visst är nya lilla iPad Pro en enastående surfplatta, men den är också ett tecken på att Apple reagerar på påverkan utifrån. Tiden då de nya idéerna kom från Apple, har gradvis fallit i glömska.
Ett Apple som fungerar som en bank och överlåter innovationen åt företag som Google, Facebook och Tesla kan fortfarande vara en enorm aktör på elektronikmarknaden, och deras produkter kommer givetvis även i fortsättningen att vara användarvänliga och hålla hög kvalitet.
Men vi har slutat räkna med att nästa teknologiska kvantsprång ska komma från Apple. Vi hoppas naturligtvis att vi har fel. Vi hoppas innerligt att Tim Cook vid nästa stora Apple-lansering – eller nästnästa – ska säga de berömda orden: ”One more thing!”
Vi väntar förmodligen förgäves.
Läs hela artikeln med LB+
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total år
Full tillgång till allt innehåll i 1 år
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser