Kommentar

Senaste kvartalsrapporten visar att teknikjätten har tappat farten. Jag tycker det är välförtjänt.
Annons
Annons
forfatter

I går presenterade Apple sitt resultat från andra kvartalet. Och det var ingen trevlig läsning för bolagets aktieägare. För första gången på 13 år uppvisade Apple en nedgång på nästan alla fronter.

Resultatet minskade med nästan 8 miljarder dollar mot i samma kvartal 2015, och iPhone-försäljning rasade. Antalet sålda telefoner var 51,2 miljoner, vilket är en minskning med så mycket som 10 miljoner jämfört med föregående år.

Försäljningen av iPadar och Macar minskade också, och aktien rasade snabbt med hela 8 procent, vilket är en nedgång av sällan skådat slag.

Något är väldigt fel i Cupertino, och för första gången sedan Apple-grundaren Steve Jobs död 2011 så verkar det som om domedagsprofeterna som spått Apples undergång kan få rätt.

Det kan tyckas väl hysteriskt att tro att ett företag som trots allt fortfarande under ett kvartal omsätter mer än vad bruttonationalprodukten är i länder som Bulgarien, Uruguay och Slovenien, står vid ruinens brant, men för oss handlar det inte så mycket om Apples finansiella styrka. Sådant överlåter vi åt börsanalytiker och ekonomijournalister.

Annons

Den sjunkande vinsten är däremot ett tecken på att kunderna inte längre är lika helgalna i Apple-produkter som de brukade vara. Och det förstår vi mycket väl. Därför skriver vi i ingressen att vi tycker att det dåliga resultatet faktiskt är välförtjänt. För det utbud av produkter Apple har i butikshyllorna just nu är inte ens i närheten av lika imponerande som det var på den gamla goda tiden – och tvekar vi inte att säga.

Därför är Apples produkter är inte tillräckligt bra
Vi brukar dela ut höga betyg åt de flesta Apple-produkter. Vi har just gett iPhone SE fem stjärnor och vår särskilda rekommendation, och nya iPad Pro med en 9,7-tums skärm fick hela sex stjärnor.

Förra årets iPhone 6s och 6s Plus fick också maxbetyg, precis som nya Apple TV.

Apple har inte slutat göra bra produkter – långt därifrån – men de har slutat att sätta agendan. Företaget som gav oss den första smartmobilen med kapacitiv pekskärm och app-butik, och som bara tre år senare skapade en helt ny produktkategori med sin iPad där andra hade misslyckats i åratal, har nu passerats av konkurrenter vars produkter är snabbare, har bättre skärm och kamera och på det hela taget är mer innovativa.

Ett mycket tydligt exempel på hur Apple har blivit en i mängden i stället för stjärnan, är iPad Pro.

Annons

Det är Microsoft och deras Surface Pro som skapat en kategori med surfplattor som har PC-liknande prestanda med fokus på arbete i stället för underhållning. Och Apple, som har sett försäljningen av iPad minska under många månader, följer efter och försöker haka på en trend som konkurrenten från Seattle har definierat.

Jodå, visst är nya lilla iPad Pro en enastående surfplatta, men den är också ett tecken på att Apple reagerar på påverkan utifrån. Tiden då de nya idéerna kom från Apple, har gradvis fallit i glömska.

Ett Apple som fungerar som en bank och överlåter innovationen åt företag som Google, Facebook och Tesla kan fortfarande vara en enorm aktör på elektronikmarknaden, och deras produkter kommer givetvis även i fortsättningen att vara användarvänliga och hålla hög kvalitet.

Men vi har slutat räkna med att nästa teknologiska kvantsprång ska komma från Apple. Vi hoppas naturligtvis att vi har fel. Vi hoppas innerligt att Tim Cook vid nästa stora Apple-lansering – eller nästnästa – ska säga de berömda orden: ”One more thing!”

Vi väntar förmodligen förgäves.

Annons
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.
Annons
Annons

Läs också

Mobilen är stor och läcker – och vi får nog aldrig se den i Sverige.
Den kinesiska elektronikjätten har meddelat sina leverantörer att de förväntar sig en markant nedgång i beställningarna av komponenter till mobiltelefoner i år.
Läsplatta för färgglada illustrationer.
Motorola Moto G30 har 64 Mp-kamera och 90 Hz-skärm.
Trådlösa proppar med Marshall-ljud och app-styrning.
LG har tagit patent på en ny sorts OLED-TV som kan gömmas undan när du inte tittar på den.
Disney skakar själva fundamentet för biografernas exklusiva filmmonopol.
En ny, häftigare version av Samsungs superbreda gaming-monitor ska vara på väg.
Kom bara ihåg att välja versionen med stereoljud.
Samsung släpper många nya TV-modeller under mars/april.
0-100 km/h på mindre än 5 sek, fyrhjulsdrift och 420 km räckvidd.
Nu kan Lyngdorfs flaggskeppsförstärkare spela högupplösta MQA-ljudfiler från bland annat Tidal.
Billig entrébiljett till analog fotografering.
Historisk Golden Globe till avliden stjärna.
Amazons strömningstjänst erbjuder mer exklusivt innehåll till nordiska kunder och påbörjar ett samarbete med ErosSTX.
Over-the-air gör det enklare att fixa småfel i XC40 Pure Electric P8.