Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Skärmanvändning innan sänggående är ingen fara

Enligt en ny forskningsstudie är de negativa effekterna för sömn som kan härledas till blått ljus från skärmar minimala – sömnproblem beror snarare på brist på naturligt ljus under dagen och oregelbundna läggningsrutiner.

Av / 2024-06-11 - 10:00
Skärmanvändning innan sänggående är ingen fara

Företaget Sleep Cycle meddelar i en pressrelease den 10 juni att enligt en nyligen publicerad forskningsstudie är skärmanvändning före sänggående inte så skadligt för sömnen som tidigare rapporterats.

Studien, som publicerats i Sleep Medicine Reviews, heter ”A bidirectional model of sleep and technology use: A theoretical review of How much, for whom, and which mechanisms” och innehåller en genomgång av sambandet mellan teknologianvändning och sömn – en slags teoretisk studie av de senaste tio årens forkning inom området, som visat sig vara mer komplext än man kanske trodde från början.

Om vi tar ett steg tillbaka och ser till allt som kan påverka din sömn negativt så ser vi att effekten från skärmar har överdrivits rejält”, säger Michael Gradisar, Ph.D. och Head of Sleep Science på Sleep Cycle.

Forskningen utfördes av ett team bestående av ett halvt dussin internationella experter, inklusive Michael Gradisar, Ph.D. och Head of Sleep Science på Sleep Cycle, och visar att de negativa effekterna av blått ljus från skärmar är minimala för sömnen och ofta överskattade.

Ljuset inte intensivt nog

Enligt Sleep Cycle visade studien att ljuset som sänds ut från skärmar inte är tillräckligt intensivt för att störa sömnen – inte ens de ljusstarkaste skärmarna i experiment översteg 80 lux, vilket är långt under nivån på 500 lux som påverkar melatoninnivåer och insomning.

En analys av 11 globala studier visade att den maximala fördröjningen för insomning orsakad av skärmanvändning bara var knappt tio minuter, vilket är en skillnad så liten att den ansågs försumbar, och olika typer av innehåll – inklusive videospel och TV-program – hade liten eller ingen effekt på sömnkvaliteten, så länge individen höll sig till regelbundna läggningstider.

Illustration: Sleep Cycle

Det viktigaste för sömnen är att få tillräckligt naturligt ljus under dagen och att etablera en regelbunden läggningsrutin”, säger Michael Gradisar.

Sleep Cycle meddelar att målet med forskningen är att främja hälsosamma skärmvanor som kan hjälpa individer att upprätthålla god sömnhygien, samt att förhoppningen är att forskningens resultat ska kunna bidra till hur teknik på ett positivt sätt kan integreras i läggningsrutiner för att stödja snarare än hindra en hälsosam sömn.

Om Sleep Cycle

Sleep Cycle är ett svenskt företag, och enligt dem själva har de sedan lansering 2009 över två miljarder nätter analyserade i fler än 150 länder. Deras app Sleep Cycle: Sleep Tracker (iOS/Android) har fler än tio miljoner nerladdningar.

Mer info: sleepcycle.com

Ola Larsson
(f. 1970): Frilansjournalist på L&B Home. Ola har i 24 år arbetat med att hålla koll på - och skriva om - trender, innovationer och produkter inom konsumentelektronik samt vitvaror & småapparater. 1999-2017 jobbade Ola på de svenska branschtidningarna Rateko, El&Vitt samt ElektronikBranschen som journalist, teknisk redaktör samt chefredaktör. Sedan 2017 arbetar Ola som konsult - i det egna bolaget Eor AB, grundat 2014 - med fokus på framförallt det skrivna ordet.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Billigare Galaxy Watch

Huaweis efterträdare återvänder

Nu är Gemini Nano för Pixel 8 här

Nu ska budgetmobilerna bli läckra

Var det allt, Apple?

Apples årliga mjukvaru-uppdatering

Skärmljus inte så illa för din sömn

Gemini-appen på svenska

Samsungs smartklockor får artificiell intelligens

57 procent av Googles mobilkunder kommer att byta

Rykte: iOS 18 kommer att få AI-genererade Emojis och ChatGPT-partnerskap

Med M4-chippet börjar Apples slutspurt i AI-racet

Rulla till toppen