Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Samsung ansluter sig till Googles kampanj

Samsung försöker få Apple att införa nya SMS-standarden i iMessage med retsam video

Av / 2023-10-12 - 14:10
Samsung ansluter sig till Googles kampanj

Det är ingen hemlighet att SMS suger. Det är anledningen till att de flesta idag använder andra tjänster som Whatsapp, Messenger eller iMessage. Men det finns en lösning, och det är protokollet RCS (Rich Communications Services). Denna ”SMS 2.0” låter oss skicka GIF-bilder, högupplösta foton och video. Man kan se om mottagaren är online, få kvitton när meddelanden är lästa. Man kan skicka längre meddelanden och bifoga stora fler. Och man kan ha stora gruppchattar.

Redan 2008 ville GSM Association införa detta, men med så många inblandade dröjde det ända till 2016 innan man hade något som kunde kallas en standard. Denna kallas Universal Profile och har tunga namn som de stora amerikanska mobiloperatörerna, Microsoft, Google, Samsung och Lenovo bakom sig.

Foto: Apple

Problemet är att en stor spelare, Apple, inte verkar vilja ansluta sig till standarden utan kör vidare på sin iMessage. Som bara funkar mellan iPhone-mobiler. Två iMessage-användare får typiskt blåa chattmeddelanden för att visa detta, medan vanliga sms från andra mobiler vanligen är gröna.

Google lanserade förra året kampanjsajten Get the Message där de uppmanar folk att göra Apple medvetna om att de vill ha en gemensam standard för meddelanden. Och nu ansluter sig Samsung till kampanjen genom en ganska subtil video, där Apple är den stränga föräldern som förbjuder barnet att kunna skicka rika textmeddelanden.

 

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

1 reaktion på ”Samsung ansluter sig till Googles kampanj”

  1. Det är så att äpplet vill ha kontroll över sina användare det har varit så länge och kommer nog att fortsätta så.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Apple i shitstorm: Ber nu om ursäkt för brutal reklam

Nokia 3210 är tillbaka!

Smartare och starkare – samma kamera

iPad Pro får två OLED-paneler

Nya iPad Air finns i två storlekar

Nothings designtävling avgjord

Försov du dig i morse? Apple medger att det var deras fel!

Ta en paus från nätet med Nokias nya dumma mobiler

Här är HMD:s egna mobiler

OnePlus på väg med nya produkter

Tracker för Google Find My-nätverket

Heineken lanserar trist mobil

Rulla till toppen