Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Heineken och Bodega lanserar The Boring Phone

En korkad mobil för unga som är vill bryta sitt beroende av sociala medier.

Av / 2024-04-17 - 14:36
Heineken och Bodega lanserar The Boring Phone

Många av oss älskar våra smarta mobiler, men några lite för mycket. En undersökning beställd av Heineken visar att 90 procent av Millennials och Gen Z erkänner att de sitter och skrollar på mobilen medan de umgås med vänner och familj. I genomsnitt kollar de mobilen sju gånger på en kväll medan de är ute.

Foto: Heineken/Bodega

Den största distraktionen när man umgås är sociala medier säger 62 procent, medan 36 procent kollar jobbmejlen och en av tre erkänner att de faktiskt spelar spel i stället för att prata. 37 procent känner att de kollar mobilen för ofta, vilket gör att 32 procent känner att de skulle vilja kunna släppa mobilen och umgås i stället. Hela 22 procent stänger idag av mobilen i sociala sammanhang och ytterligare 38 procent säger att de överväger att göra det.

Läs också Nokia 3310 Den sämsta mobilen du försökt övertyga dig själv att du vill ha.

Av denna anledning har faktiskt så kallade feature phones, eller ”dumma” telefoner fått ett uppsving. Många unga tycker det känns skönt att inte ha tillgång till appar eller internet, men ändå kunna nås om det behövs.

Foto: Heineken/Bodega

Därför har Heineken slagit sig ihop med modeföretaget Bodega och tagit fram en egen mobil, som tillverkas av finska HMD. Öltillverkaren vill naturligtvis att folk ska prata och ta ett glas, snarare än att skrolla på mobilen.

In creating The Boring Phone we have gone back to basics, we have dialled down the tech to help people truly connect over a beer, without any distraction from the constant buzzing and dings”, säger Nabil Nasser, the Global Head of Heineken

Mobilen kallas The Boring Phone då den huvudsakligen bara kan användas för att ringa och skicka SMS. Det finns en kamera men den tar verkligen skruttiga bilder. Enda underhållningen är FM-radio. Däremot har den en batteritid som får oss att tänka på gamla hederliga Nokia-mobiler. Den håller laddningen i en vecka och klarar sex timmars samtal i 3G/4G-nätet.

The Boring Phone kommer att ha premiär på Milan Design Week den 18 april och kommer i första hand att ges bort i marknadsföringssyfte.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

1 reaktion på ”Heineken och Bodega lanserar The Boring Phone”

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Här är HMD:s egna mobiler

OnePlus på väg med nya produkter

Tracker för Google Find My-nätverket

Heineken lanserar trist mobil

Årets Edge-serie är här

Billigare iPhone-reparationer

Spårningsbrickor för alla Androidmobiler

Fiffig kombiladdare för semestern

Vad visar Apple i juni?

Galaxy Tab S6 Lite uppgraderas

Designa din drömmobil

Blir det Google-AI i iPhone?

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen