TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Hyundais stora elektriska SUV Ioniq 7 bekräftas för 2024

Tre rader med säten och "familjefokuserad" - med räckvidd på över 600 km?

Av / 2021-05-28 - 14:26
Hyundais stora elektriska SUV Ioniq 7 bekräftas för 2024

Där Hyundai Ioniq 5 tävlar i medelstora SUV-segment med Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E, blir Ioniq 7 större. Tänk mer Tesla Model X. Ioniq 7 får tre rader med sittplatser, med upp till sju platser totalt.

Ioniq 7 är byggd på den skalbara E-GMP-plattformen Hyundai och Kia, i fyrhjulsdrivna versionen finns det två motorer med totalt 313 hk (230 kW). Allt detta enligt Hyundai under en presentation som egentligen handlade om lanseringen av Ioniq 5 i USA.

Läs också IONIQ 5 är första elbilen under ett nytt märke från Hyundai. IONIQ är ett eget undermärke för Hyundais elbilar. Första modellen är den kompakta SUVen IONIC 5.

Snabbladdning och räckvidd

Liksom Ioniq 5 kan bilen snabbladdas med upp till 800 volt. 10-80 procent laddas så pass snabbt som 17 minuter, och vi förväntar oss samma för Ioniq 7, med ett liknande batteripaket. Men där den mer kompakta SUVen erbjuds med ett 58 eller 73 kWh batteri, kommer du att kunna välja upp till 100 kWh om du beställer Ioniq 7. Ioniq 5 ger en räckvidd på upp till 500 km med 73 KWh, och det finns därför anledning att förvänta sig att den kommande storebrodern kan räcka längre än 600 km med det största batteriet.

Stort inre utrymme

Om Hyundai har maximerat utrymmet på samma sätt som med Ioniq 5, kan vi förvänta oss bra benutrymme åtminstone för de fem främre sätena, men det är tveksamt om de bakre sätena får lika mycket uppmärksamhet. Men bättre utrymme än i en förbränningsbil av liknande storlek är nästan garanterat.

Om resten av interiören liknar Ioniq 5 betyder det att framsätena kan placeras helt bakåt i sovläge, medan baksätesraderna kan justeras några centimeter fram och tillbaka för att optimera benutrymmet i förhållande till bagage.

Annonce

Infotainment och ljud

Ioniq 5 har en 12,3-tums digital instrumentpanel som sömlöst glider ihop med infotainment-skärmen i mitten. Sidospeglarna kan bytas ut mot videokameror och bildskärmar och ställas in så att du helt undviker döda vinklar. Vi förväntar oss inget mindre av den större modellen.

Vi förväntar oss såklart att Bose-systemet i Ioniq 5 kommer att finnas även i Ioniq 7. Vågar vi kanske hoppas på ett par extra högtalare också?

hyundai ioniq 5, ioniq 6 6, ioniq 7
Hyundais lineup av Ioniq-serien. Från vänster: Ioniq 6, 7 och 5.

 

Hyundai Ioniq 7: LanseringEn officiell bekräftelse av Hyundai Ioniq 7 förväntas äga rum i slutet av 2023, medan lanseringen kommer att ske i början av 2024.

Men innan dess kommer sedanen Ioniq 6 lanseras 2022.

Källa: Carscoops

(Artikelbilder: illustration av  YouTube-kanalen MIN)

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen