Även om startskottet för årets CES-mässa – som i coronans namn i år inte äger rum i Las Vegas, utan på nätet – inte går förrän på måndag, har Harman redan avslöjat sina nyheter.
JBL har haft stor framgång som hörlursmärke och nu utökar de sitt sortiment med en serie som heter Tour och som ska rikta sig till affärsfolk. Av beskrivningen i pressmeddelandet att döma handlar det om att de nya modellerna har avancerad brusreducering, röststyrning och lyxkvalitet. Alltså det som vi skulle kalla för premium-hörlurar med brusreducering.
JBL Tour One (artikelbilden) är over-ear-hörlurar och JBL Tour Pro+ är helt trådlösa in-ear-lurar. Båda har adaptiv brusreducering, röststyrning med Google Assistant och Amazon Alexa. Allt detta låter ganska så välbekant. En nyhet är dock ”Smart Audio Mode”, där man kan anpassa Bluetooth-anslutningen för ”normal lyssning”, förbättra ljudet i ”musikläget” eller titta på videor där synkronisering av läpprörelser faktiskt funkar tack vare ”videoläget”.
JBL Tour ONE kostar 200 dollar och JBL Tour Pro+ kostar 200 dollar. Båda kommer i maj.
JBL Live-serien utökas med tre nya modeller: JBL Live PRO+, JBL Live 660NC och JBL Live 460NC.
JBL Live PRO+ är true wireless-hörlurar med adaptiv brusreducering och Smart Ambient-funktion, så att användaren kan prata med folk omkring utan att ta av sig hörlurarna. De är IPX4-vattentäta och har trådlös Qi-laddning. JBL Live Pro+ kostar 180 dollar och släpps i april.
Over-ear-modellen JBL Live 600NC har upp till 40 timmars batteritid med adaptiv brusreducering och 50 timmar utan. JBL Live 660NC går att köpa från och med mars för 200 dollar.
Till sist kommer on-ear-modellen JBL live 460NC, som precis som de övriga har adaptiv brusreducering. De har också upp till 50 timmars batteritid och släpps i mars i färgerna svart, blå, vit och rosa. Priset är 130 dollar.
Alla de nya Live-hörlurarna har röststyrning med Google Assistant och Amazon Alexa.