Nyhet

Sound Society 2020: mässbilder del 2

Det fanns hifi som man kunde önska sig. Och så fanns det hifi som man bara kunde drömma om. Här är allt det riktigt dyra!
forfatter

Vi skriver massor om anläggningar som kan ge riktigt bra ljud hemma till rimliga priser. Men vad är roligast: en Volkswagen Up eller en Maserati?

Även om hifi i supertungviktsklassen bara är realistiskt för ett fåtal så drog de mest exklusiva anläggningarna fullt hus i hotellsviterna på helgens Sound Society-mässa i Århus. Det är ju alltid bra att nollställa sina referenspunkter genom att lyssna på utrustning av exceptionell klass. Och då kan ju faktiskt hända att man vinner på Lotto …

Ett par gånger i rad.

Hos Sallingboe Audio spelades det på både de massiva Borg-sarkofagerna från Fink och de pyttesmå Boenicke W5. Rörelektroniken kom från sydkoreanska Allnic.
Gryphons apparater är så skulpturala att de hade kunnat visas upp på ett konstmuseum. Audiophile gick hela vägen.
YG Acoustic-högtalare och rörelektronik från VTL. Läckert, men också en diskret liten anläggning för en dryg miljon kronor.
Mässans tyngsta och dyraste system – sju miljoner – hade baxats upp ända till bröllopssviten på femte våningen. Det var Raidho-utbrytarna Ansuz, Aavik och Børresen som låg bakom bedriften.
I Audio Note-rummet spelades både live och återgiven musik. Meishu Phono 300B Tonmeister Silver Signature hade mässans längsta namn och lägsta effekt: 8 watt single-ended med rör.
Den danska pickup-stjärntillverkaren Ortofon var debutant på mässan – och de måste ha känt sig välkomna. Ortofon-rummet var ett av de mest omtyckta.
Bülow Steensen visade bland annat Revel-högtalare med berylliumdiskanter och supertung elektronik från Mark Levinson.

 

Bang & Olufsen burkar inte vara med på skandinaviska hifi-mässor, men i år gjorde de ett undantag. Och de hade tagit med sig det tunga artilleriet. I ett rum spelade Beolab 50 och Beovision Harmony, och i sviten intill drog Beolab 90 fulla hus.
Ole Klifoth från Audiovector demonstrerade sina egna högtalare, drivna av Primare-elektronik.
Technics är tillbaka i hifi-sammanhang och de har hela kedjan – från skivspelare till högtalare.
Scan Speak är kända för sina fina högtalarelement men brukar inte vara med på mässor. Men även de ställde upp i Århus. De hade med sig en konstruktion av hemmabygge-gurun Troels Gravesen.
Ole Witthøft från System Audio demonstrerade sina Legend 40-högtalare som kan uppgraderas från passiva till aktiva. De aktiva lät klart bäst, även om totalkostnaden för ett par var hälften så stor som en anläggning med de passiva plus separat DAC och förstärkare.
Hos Audiocompagniet spelade Elac och Copland.

 

Hi-Fi Klubben spelade på nya DALI Rubicon 6C, som är en aktiv version av märkets ”strax under highend-serie”.

 

Tape Connection hade tagit med sig färgsprakande highend-elektronik från engelska Chord. Dave på bilden är inte en spelkonsol utan en förförstärkare/DAC i den tunga änden.
Jerns högtalare är exemplariskt resonansdöda, men basförmågan är naturligtvis begränsad. På mässan visade de en originell lösning: man monterar fast en extra bas och en järnstång på vägghögtalaren W8000 och använder den som stativ och fundament längst ner. Längre fram i år kommer en trevägsversion.
Hifiman-hörlurar och Viva-rörelektronik. Läckert – och kostsamt.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.