Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Legenden lämnar Marantz

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Efter 41 år som fanbärare, ambassadör och teknologisk inpiskare lämnar Ken Ishiwata Marantz. Det avslutar ett unikt kapitel i hifi-historien.

Ishiwata lämnar företaget i slutet av maj.

”Kontraktet är avslutat och båda parter har kommit överens om att gå skilda vägar. Ken har använt sina oklanderliga öron och tekniska erfarenhet för att arbeta med utvecklingsgruppen i Europa och Japan för att upprätthålla och utveckla det legendariska Marantz-ljudet som Senior Product Manager och Marantz Brand Ambassador”, står det i ett pressmeddelande från Marantz.

Bart Muller, SVP European Commercial Operations, kommenterade: ”Vi vill tacka Ken för hans exemplariska produkter och framför allt för att han spritt varumärket Marantz i Europa.”

Ishiwata kom till Europa 1968 för att arbeta för Pioneer och arbetade sedan för olika teknikmärken innan han blev etablerad modefotograf 1975. 1978 kom han till Marantz som teknisk koordinator och han har arbetat där sedan dess. Han har varit Marantz varumärkesambassadör sedan 1996.

Annons

Ken Ishiwata har utan tvekan blivit den mest inflytelserika personligheten i dagens highend-ljudindustri. Hans gyllene öron och gyllene förfining av produkter är allmänt erkända, hans åsikter har rapporterats av en hel världs hifi-press – och frukterna av åsikterna har uppskattas av världens musikälskare.

Ishiwata har utvärderat och fintrimmat varje ny Marantz-produkt i sitt berömda lyssningsrum på Marantz EU-huvudkontor i Eindhoven. Särskilt lovande produkter blev hans ”skötebarn” och släpptes först som SE-modeller (Special Edition) och längre fram, efter ytterligare finputsning, som KI Signature-modeller.

Läs också: Jubileum – 40 år med Ken och KI

Att Ishiwata slutar avslöjas dagen efter beskedet om att Sound United, som äger varumärket Marantz, meddelade att de köper varumärkena Onkyo och Pioneer. Marantz har nu den svåra uppgiften att hitta någon som kan föra facklan vidare.

”Marantz har varit välsignat av Kens engagemang, kunskap och erfarenhet i över fyra decennier och företaget är mycket tacksamt att han delade allt detta med teamet i Europa och Japan”, säger Marantz.

Annons

Läs också: Mr Marantz – På besök i Kens ”heliga rum”

På Marantz europeiska huvudkontor i Eindhoven har Ken Ishiwata byggt ett unikt lyssningsrum där alla märkets produkter har provlyssnats av mästaren själv innan de släppts. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

På Marantz europeiska huvudkontor i Eindhoven har Ken Ishiwata byggt ett unikt lyssningsrum där alla märkets produkter har provlyssnats av mästaren själv innan de släppts. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

Läs alla artiklar i 1 vecka för 1 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ngen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter
Skrevet av

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Redaktionen rekommenderar

Läs också

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Ken Ishiwata, som har gjort märket känt i 41 år, kommer inte längre att vara en del av Marantz.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.