Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Kommentar

Den dynamiska AI-spelledaren

Artificiell intelligens utvecklas i rasande takt och kommer att påverka alla branscher. Men hur ser framtiden ut för datorspel? Dyk ner i en ny era av spelande där AI anpassar och kontrollerar speluniversum och Non Player Characters (NPC) på sätt som vi aldrig har sett förut.

Av / 2023-08-07 - 10:54
Den dynamiska AI-spelledaren
comment Detta är en kommentar. Kommentaren ger uttryck för skribentens åsikter

I årtionden har jag varit fascinerad av AI och hur det kan användas för att berätta interaktiva historier i datorspel. År 2001 försvarade jag min magisteruppsats i datavetenskap. Jag arbetade med en undergren av AI som kallades artificiellt liv och där jag använde tekniker som inspirerats av myrors samarbetsbeteende för att lösa optimeringsproblem. Efter universitetet, 2003, tog jag en chans och grundade ett spelföretag med sex vänner: vi ville göra ett MMO (massively multiplayer online game) där fokus skulle ligga på rollspel med andra spelare och att uppleva historier som var dynamiskt anpassade av AI-spelledare. Det var AI-processer som matchade spelare så att de kunde spela rollspel med varandra. Vi fick mycket positivt intresse men misslyckades i slutändan, delvis för att det visade sig att vi var 20 år för tidiga. Sedan dess har jag arbetat med datorspel och gamification, men har alltid hållit ett öga på utvecklingen inom AI.

Läs också Jättarnas kamp - krig med AI Nu dras frontlinjerna upp: Vem har den bästa artificiella intelligensen - Google eller Microsoft?

AI har utvecklats mycket sedan dess; långsamt och säkert under 00- och 10-talen – och explosionsartat under de senaste åren. ChatGPT och liknande tekniker kan nu föra relativt övertygande konversationer på naturligt språk, till och med på svenska, om en rad olika ämnen. Dessa Large Language Models (LLM) kräver inga tekniska kunskaper för att prata med, och de kan till och med instrueras att tala som fiktiva eller kända personer. I skrivande stund är mina slutsatser:

1: Tekniken finns nu för att trovärdiga NPC kan ha en meningsfull dramatisk konversation av rimlig kvalitet.

2: Processor och GPU-kraven är enorma. Det är ett problem eftersom det betyder att AI-modeller inte kan köras på slutanvändarhårdvara tillräckligt snabbt, särskilt om GPU:n redan är upptagen med att mata ut polygoner. AI-modellerna körs på dyra servrar, så AI-företagen måste ta betalt för användningen. Detta faller inte spelindustrin i smaken.

Läs också Blir ChatGPT allt dummare? Forskare som jämfört svar från ChatGPT över tid menar att de, förvånande nog, har blivit sämre.

3: Det är på väg att förändras. Processorer och grafikprocessorer blir hela tiden billigare och kraftfullare, och både stora företag och open source-användare arbetar hårt för att ta fram mindre modeller som fortfarande är kraftfulla och uttrycksfulla. När de två kurvorna korsas och modellerna blir tillräckligt små för att köras på vanlig konsumenthårdvara kommer vi att få se en ny explosion av AI. Särskilt inom spel. VD:n för Stability.ai har sagt att han tror att vi kommer att ha ChatGPT på våra mobiltelefoner inom ett eller två år. Jag är säker på att han har rätt.

4: AI-modeller är redan tränade att förstå och tala naturligt språk, och att veta lite om mycket. För att även bli intressanta NPC:er måste de få instruktioner om hur de ska tala, vilka mål de har, vad de vet och inte vet. I grund och botten, hur man spelar spelet så att den kreativa visionen förmedlas korrekt. Jag tror att det kommer att bli en eftertraktad färdighet att kunna designa den här typen av intressanta personligheter, och det spännande är att det inte kräver teknisk kunskap: du kan instruera dessa språkmodeller på ungefär samma sätt som du skulle instruera en mänsklig skådespelare!

Lars Kroll
Lars Kroll har en magisterexamen i datavetenskap med inriktning på artificiellt liv. Han har arbetat inom spelbranschen i 20 år och har spelat rollspel i 30. Han har varit fascinerad av AI och dess potential i datorspel sedan han var ung och läste science fiction-historier om ämnet.

Föreställ dig ett spel där du som spelare måste intrigera i Game of Thrones hov. Du kan prata med Non Player Characters (NPC) i hovet, övertala dem att göra som du vill, välja dina vänner och fiender med omsorg, ljuga för vissa av dem och vinna deras lojalitet. Föreställ dig att dialogen inte är skriven i förväg, även om NPC-personernas personligheter, sätt att tala och deras övergripande mål och ambitioner är definierade. En av mina andra stora passioner är rollspel. Både den typ där man sitter runt ett bord och spelar och den typ där man klär ut sig och spelar sin roll i lämpliga miljöer (live action role-playing, även känt som LARP). Jag är mer intresserad av de rollspel som handlar om berättelser och interaktionen mellan spelarna än att banka på varandra med latexsvärd. Det som är fascinerande med dessa berättelser är att även om premisserna och många av huvuddragen är desamma i olika spelomgångar, är detaljerna helt upp till spelarna, vilket leder till väldigt olika upplevelser från spel till spel.

Läs också Prisvinnande foto var AI-genererat Den tyske artisten Boris Eldagsen skickade in en AI-genererad bild till Sony World Photography Awards och vann.

Det är fortfarande en bit kvar innan AI NPC:er kan leverera vad en skicklig rollspelare kan i form av intressant dialog, och den sociala interaktion man upplever på ett lajv kommer vi aldrig att få i ett datorspel. Men datorspel kan göra en del andra saker som lajv inte kan, och med LLM:er för att styra NPC:erna, och andra AI:er som styr och justerar handlingen baserat på spelarens agerande, kan vi få helt nya upplevelser och helt nya typer av spelgenrer.

En grupp forskare från Stanford genomförde ett experiment: de skapade en enkel Sims-liknande spelvärld och befolkade den med AI-karaktärer som hade sina egna mål och motiv. En av dem hade en inbyggd motivation att anordna en Valentines Day-fest, och hon planerade festen, dekorerade sitt hem, besökte de andra karaktärerna och bjöd in dem. En av de inbjudna hade en inbyggd förälskelse i en tredje person, som hon sedan bjöd in. Stanfordforskarna baserade sina AI:ers beteende och kommunikation med varandra på en smart användning av ChatGPT, där en del av prompten användes för att beskriva karaktärens mål, motivation och minne, till exempel vilka som redan hade blivit inbjudna.

Läs också ChatGPT är det häftigaste tekniska framsteget. Ett genombrott inom AI-teknik eller ett hotscenario?

Det pågår för närvarande väldigt många experiment med LLM inom spelindustrin, från små företag med experimentella spel till AAA-spel från de stora spelföretagen. Det finns också redan tjänster som man kan leka med som spelutvecklare, eller till och med som lekman. Jag tror att vi kommer att få se de första spelen baserade på ChatGPT och liknande AI-modeller inom en snar framtid. Många av dem kommer förmodligen att vara skräp, men jag är också övertygad om att vi kommer att få se några som kommer att vara extremt spännande. Både som spelare och som spelutvecklare ser jag verkligen fram emot att se vad framtiden har att erbjuda.

Lars Kroll
(f.1971) Lars Kroll har en magisterexamen i datavetenskap med inriktning på artificiellt liv. Han har arbetat inom spelbranschen i 20 år och har spelat rollspel i 30. Han har varit fascinerad av AI och dess potential i datorspel sedan han var ung och läste science fiction-historier om ämnet.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

AOC: Full HD fortfarande aktuellt

Första UPS:en för spelare

Platt tangentbord kan nästan skickas som ett brev

Razers nya gamingmus väger endast 55 gram

Här är de nya Xbox-konsolerna

Spel med djup

Ge dig in i spelet med AI

Samsungs gamingskärmar med AI

En ansiktslyftning för Asus handhållna konsol

Fred i konsolkriget efter 45 år

Ny ergonomisk spelmus från Glorious

Skräddarsytt spelljud med Arctis Nova 5

Rulla till toppen