Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Xpeng presenterade sin största SUV hittills

Xpeng G9 är stor som Audi e-tron och Tesla Model X. Med bra räckvidd, mycket utrustning som standard och en mycket gynnsam prislapp.

Av / 2022-10-27 - 16:57
Xpeng presenterade sin största SUV hittills

Xpeng presenterade idag en nästan färdig version av sin nya familje-SUV G9. En stor femsitsig SUV på nästan 5 meter, med 551 hk om du väljer Performance-versionen med fyrhjulsdrift (330 hk för bakhjulsdrift). Detta är Xpengs första bil som inte har utvecklats för den kinesiska marknaden, utan från grunden gjord för en internationell marknad. Inte minst har de tittat mot Norden, där kunderna efterfrågar dragkrok och fyrhjulsdrift.

Bilen osar premium hela vägen. Här hittar du inte hårdplast någonstans, tvärtom kan konstgjort nappaläder hittas nästan överallt. Och ett stort panoramatak på 1,7 kvadratmeter.

Framsätena är ventilerade och naturligtvis uppvärmda. Baksätet kan också värmas upp, men är inte ventilerat. Naturligtvis är rattvärme också standard.

Xpeng G9 front
Xpeng G9. Foto: Geir Gråbein Nordby

Massage

Massagefunktion är inbyggd i alla säten, även bak, och jag måste säga att den knådade ryggen ganska bra. Mycket bättre än fuskmassagen i NIO ES8, som är en annan kinesisk SUV av liknande storlek. Man kan också förlänga sätesdelen av sätet både fram och bak, vilket ger stöd för långbenta personer. Speciellt det främre passagerarsätet är en dröm att sitta i, med ordentliga avstressande egenskaper.

Xpeng G9 passenger seat
Speciellt passagerarsätet i Xpeng G9 är superbra. Ventilerade säten fram, uppvärmning även bak. Foto: Geir Gråbein Nordby

Häftig ljudanläggning

Vi tittade närmare på Dynaudio-systemet, med totalt 28 högtalare placerade runtomkring i bilen. Det inkluderar sex buttkickers i framsätena, för att skaka kroppen lite extra när basrytmerna träffar. Systemet har även så kallad 5D-ljudåtergivning, vilket innebär att förutom ljud och skakningar kommer även luft från ventilationssystemet i takt med filmen. Visserligen förutsätter det att filmen är en 5D-utgåva med vind lagrad i soundtracket. Vilket inte direkt är vanligt, och som vi inte förväntar oss att se på Netflix i närtid. Men det kommer säkert att finnas några demos du kan ladda ner.

Xpeng-G9-Dynaudio-subwoofer Xpeng-G9-Dynaudio-speaker Xpeng-G9-Dynaudio-speaker-2
<
>
Dynaudio ljudanläggning med 5D-ljud. Foto: Geir Gråbein Nordby

Stora skärmar

Cockpiten i Xpeng G9 är centrerad kring två stora 15″ infotainmentskärmar bredvid varandra, samt en något mindre förarskärm. Den senare är också relativt stor. Skärmen längst till höger har ett privat synfält som förhindrar förarens att se den. Tanken är att man inte ska bli störd under körning om passageraren tittar på film eller sport på sin skärm. Smart, och något vi också har sett i Hongqi E-HS9, bara tvärtom. Där var det passageraren som inte fick se förarskärmen, åtminstone när vi fick provköra en tidig version av (test av färdig version kommer snart) vilket är ett märkligare val.

Dörrarna är ramlösa, vilket är en fin designdetalj, men det ska också vara bättre när det gäller vindbrus vid högre hastigheter. Bilen har också möjlighet till luftfjädring, som automatiskt kan höja markfrigången från 14,5 till nästan 20 cm. Bilen sänks också automatiskt bak när du öppnar bagageutrymmet, för att göra lastning och lossning lättare.

Xpeng G9 screens
Foto: Geir Gråbein Nordby

Parkeringsassistent och 360-kamera

Bilen levereras med parkeringsassistent och 360-kamera som standard, och översiktsbilden visar då bilen som transparent, så att du kan få en bättre överblick av omgivningen. Det har bilen gemensamt med Subaru Solterra och Toyota bZ4X. G9 har också framkörningsfunktion (summon), så den till exempel kan köra in och ut ur ett trångt garage.

Totalt 15 säkerhetssystem kommer att fungera tillsammans för att säkerställa en säker bilresa.

Xpeng G9 privacy view
Föraren kan inte se passagerarskärmen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Snabb laddning

Den preliminära siffran för snabbladdning är 300 kW, men vi fick intrycket att detta kunde vara högre på den slutliga bilen. Den inbyggda laddaren är 11 kW med tre faser. Okej, så det är inte 22 kW, men det är en viktig förbättring jämfört med andra kinesiska bilar som bara kan hantera enfasladdning med maximalt 7,4 kW.

Xpeng G9 Graabein
Det här är grinet från någon som får en trött rygg masserad. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bagageutrymme för vuxna

Bagageutrymmet på Xpeng G9 uppges till 620 liter från golv till hatthylla. Detta är volymen över golvet. Under golvet finns ytterligare 40 liter, där du kan ha laddningskablar, verktyg och ett första hjälpen-kit.

Om du behöver mer bagageutrymme får du 71 liter extra utrymme under huven.

75 kilo på taket, minst 1500 bakpå

Om du behöver ännu mer utrymme kan du sätta på en takbox med högst 75 kg last och dragkroken, som är helt motoriserad, tar ”minst 1500 kg”. Det kan med andra ord bli ännu mer last, men det återstår att se när bilen blir typgodkänd.

Xpeng G9 trunk
Foto: Geir Gråbein Nordby

”Hey, Xpeng!”

Bilen kan göra många användbara inställningar med röststyrning, som väcks av kommando. Då är det bra att kunna uttala namnet rätt. Om du säger Expeng är det fel. Jag trodde tills nu att det var Shaupeng, men en kinesisk representant från företaget kunde informera om att det på kinesiska heter Shaopång. Men det är inte vad röststyrningen svarar på i Europa. Istället måste du säga ”Hey, Expång”! Vad man lär sig.

Bilen har röststyrning med fyra zoner och förstår var du sitter när du pratar med den. Om passageraren bakom föraren ber om att vrida upp sätesvärmen, kommer bara den zonen att värmas upp.

Självuppblåsande madrass

Om du kommer att sova mycket i bilen är det bra att veta att du som ett tillval kan välja en madrass. Om du väljer sovläge i appen fälls baksätet automatiskt ner och en madrass fäst vid ryggstödet blåses upp och rullas ut automatiskt. Skönt!

Xpeng G9 rear angle 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Stor men prisvärd

Med en längd på 4,9 meter och en bredd på 1,94 är G9 en stor SUV, i storlek med till exempel Tesla Model X, Audi e-tron, NIO ES8 och BYD Tang. Den är större än Skoda Enyaq, Volkswagen ID4, Tesla Model Y och Ford Mustang Mach-E, men ska fortfarande ha mycket konkurrenskraftigt pris.

Exakt vad priset kommer att bli, fick vi inte veta, bara att vi ”kommer att bli positivt överraskade”. Vi får se vad de menar med det så småningom, när priset avslöjas.

Xpeng G9 headlight
Foto: Geir Gråbein Nordby

Räckvidd

Xpeng G9 är ännu inte WLTP-godkänd, men det uppskattas att 98 kWh-batteriet kommer att ge en räckvidd på 520 km för Performance-versionen med fyrhjulsdrift och 570 km för den bakhjulsdrivna Long Range-upplagan. Det kommer att finnas totalt tre eller fyra varianter att välja mellan, med olika utrustningsnivåer och prestanda, vilket kan påverka räckvidden.

Vikten på Performance-versionen väntas uppgå till 2360 kilo, medan den mer nedtonade bakhjulsdrivna hamnar på 2240 kilo.

Xpeng G9 rear angle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Xpeng G9: Tillgänglighet

Xpeng G9 kommer att vara tillgänglig för beställning från andra kvartalet 2023, medan leverans förväntas redan under tredje kvartalet samma år.

Mer info kommer snart på heyxpeng.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

Familjebil med allt man behöver

Framtidens elbil enligt BMW

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen