TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Volkswagen ID.3 och ID.7 Tourer får mer kraft

Mer effekt för båda - och äntligen fyrhjulsdrift för ID.7.

Av / 2024-03-14 - 17:19
Volkswagen ID.3 och ID.7 Tourer får mer kraft

Med ännu mer effekt och fyrhjulsdrift kan ID.7 GTX Tourer bli en ny familjefavorit. Kombiversionen av Volkswagens stora ID.7 kommer att ha 340 hk fördelat på två elmotorer. Med ett vridmoment på 545 Nm kan den rymliga familjebilen gå från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder.

Volkswagens fyrhjulsdrift – 4Motion – kan kopplas in permanent i körprogrammet Traction för aktivering från starten. Till exempel om du kör uppför en brant, snötäckt backe. I annat fall kopplas frontmotorn in vid behov.

Foto: Volkswagen

Invändigt är den utrustad med flera sportiga detaljer och bagagevolymen är densamma som i en normal ID.7 Tourer. Det vill säga 545 liter med baksätesryggen uppfälld, 605 liter om baksätesryggen fälls fram, och 1714 liter när ryggen är helt nedfälld.

Läs också Här är kombimodellen ID.7 Tourer blir Volkswagens första helt eldrivna kombi. Med gott om utrymme och en uppgiven räckvidd på över 600 kilometer.

Volkswagen säger att räckvidden kommer att vara upp till 600 kilometer för ID.7 GTX Tourer.

Priset är inte känt, men den kommer att börja säljas under sommaren 2024, så förvänta dig att priserna kommer att avslöjas innan man faktiskt kan beställa bilen.

Annonce
DB2024AU00304 DB2024AU00307
<
>
Foto: Volkswagen

Den elektriska GTI:n?

Volkswagen tänker uppenbarligen inte lämna Cupra ensam på marknaden för snabba småbilar och har piffat upp ID.3 i med en hetare GTX-version med upp till 326 hk, och ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer, båda med adaptiv sportfjädring med extra kraftiga stabilisatorer och progressiv styrning.

Foto: Volkswagen

GTX-versionen kommer i två utföranden, GTX och GTX Performance. Med 286 respektive 326 hk. De är båda betydligt snabbare än en standard iD.3, med 6 respektive 5,6 sekunder från 0 till 100.

Den kommer bara med bakhjulsdrift, åtminstone för tillfället, och inte fyrhjulsdrift. Som du kan förvänta dig när det står GTX där bak.

Foto: Volkswagen

Sportstolar och vassare designdetaljer skiljer GTX från standardversionen, och LED-matrisstrålkastare och 20-tummare är standard. Den får också Volkswagens nya och mycket bättre infotainmentsystem, som vi känner igen från ID.7. Det finns faktiskt stöd för ChatGPT här också, som fungerar som en assistent som du kan ställa alla möjliga frågor till.

Priset är ännu inte klart, men bilen kan beställas fram till sommaren 2024, med leveransstart under andra halvan av 2024.

Foto: Volkswagen
Läs också Bra bil, dåligt ljud Volkswagens elektriska fanbärare efter e-Golf har mycket att leva upp till. ID.3 har mycket bra, men är inte helt befriad från barnsjukdomar.
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen