Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Polestar 4 lanserad

Ser du vad som saknas på Polestar 4?

Av / 2023-04-18 - 08:04
Polestar 4 lanserad

Efter några ledtrådar och bilder som visar lite eller ingenting har Polestar 4 äntligen lanserats med all relevant data – för att inte tala om bilder.

Polestar kallar det en SUV-coupé, men i våra ögon ser det ut som en sportig femdörrars coupé, lite som BMW i4 M50, och inte alls som en SUV. Men Polestar 4 skiljer sig från BMW och alla andra elbilar i D-segmentet på ett område: den har ingen bakruta.

Alls.

Om man vänder sig om och tittar bakåt ser man rakt in i en svart vägg där panoramataket slutar.

Foto Polestar

Eftersom man inte kan se ut genom bakrutan på Polestar 4 har backspegeln en integrerad skärm som visar bilden från en takmonterad kamera, som visas på bilden ovan. Polestar menar att kameran ger föraren ett mycket bredare synfält än en backspegel gör, och det kan man förstå när bakrutan här skulle varit som ett brevlådeinkast.

023a 024a 025a 026a 027
<
>
Mellom forsetene finnes en egen skjerm som lar bakpassasjerer styre media og klimaanlegget.

Polestars chefsdesigner Maximillian Missoni säger att de har tagit bort bakrutan och flyttat bakstolpen längre bak för att ge passagerarna mer utrymme. Det har också gett ett längre glastak, som sträcker sig över passagerarnas huvuden och verkar ge dem bra takhöjd jämfört med de flesta coupékarosser.

Polestar säger att dess interiörer och material är inspirerade av mode- och sportklädesindustrin, med stickade textilier tillverkade av 100% återvunnen PET, biovänlig MicroTech-vinyl och animal welfare-spårat nappaläder.

Motor och räckvidd

Polestar 4 är byggd på Geelys SEA-plattform. Med en hjulbas på tre meter och en total längd på 484 cm är det inre utrymmet förmodligen bättre än i en BMW i4 M50, och Polestar 4 går också längre.

015 014 008
<
>
Den bakre lysstripen som er designet for å redusere turbulens

Polestar 4 Long range Dual Motor, har två synkrona motorer som levererar en total effekt på 400 kW (544 hk) och 686 Nm. Prestanda är nästan identisk med BMW:n, och från 0 till 100 km/h tar det 3,8 sekunder. Men räckvidden på upp till 560 km enligt WLTP-standarden är bättre. Den främre motorn kan kopplas bort för att förbättra effektiviteten och maximera räckvidden.

Alternativt kan man välja Long range Single motor-versionen, som har en bakre motor med 200 kW (272 hk) och 343 Nm. Detta ökar räckvidden upp till 600 km.

Batterikapaciteten för Long range-varianterna är 102 kWh.

Polestar 4 i siffror:

  • 4 839 mm lång
  • 1 544 mm hög
  • 2 139 mm bred
  • 2 999 mm hjulbas
  • 2 232 – 2 351 kg
  • 50:50 viktfördelning
  • 500 liter bagagevolym
  • 15 liter fram
  • 2 000 kg släpvikt
  • 1 500 kg för Long range single motor
  • 75 kg taklast
  • 166 mm markfrigång
  • 0.269 Cd luftmotstånd
  • 16,7–16,8 kWh/100 km förbrukning (Long range Dual motor)
  • 102 kW batterikapacitet (Long range)
  • 560 km räckvidd (WLTP Long range Dual motor)
005n 004n 003 002
<
>

Vehicle to load

Laddningslocket är motoriserat och vid laddning är laddningseffekten maximalt 200 kW vid laddning från en snabbladdare, men Polestar 4 kan ta upp till 22 kW från en väggbox. Den har också dubbelriktad laddning som standard, och V2L (Vehicle to load) låter dig ladda skotern eller leverera ström till elgrillen eller elverktyg.

Den levereras med en värmepump som utnyttjar spillvärme från omgivningen för att värma kabinen och batteripaketet.

Apple CarPlay

Man kan välja en ganska häftig anläggning från Harman Kardon i Polestar 4. Då får man 12 högtalare som drivs av totalt 1 400 W förstärkareffekt. Väljer man läderpaketet med nappa också får man även två högtalare i de främre nackstöden.

Apple Carplay är standard oavsett version, och Googles Android Automotive-operativsystem och Snapdragon Cockpit Platform på en 15,4-tums liggande skärm.

Foto Polestar

Framför föraren finns en 10,2-tums skärm som visar hastighet, batteriprocent och räckvidd, men också information om andra trafikanter, förarassistans och navigering.

Bilens head-up display (HUD) är hela 14,7 tum och visar bland annat fordonsinfo, vem som ringer och navigering när den är aktiv. HUD har också ett snöläge som ändrar textfärgen för bättre läsbarhet mot vit snö.

Polestar 4 levereras med upp till nio krockkuddar och SuperVision Advanced Driver Assistance System från Mobileye. Den använder radar, tolv kameror och 12 ultraljudssensorer, samt sensorer som upptäcker om föraren håller i ratten. Bilen har också en kamera som övervakar förarens ögon och huvudrörelser (utan att spara några data) för att undvika farliga situationer som kan uppstå om föraren är ouppmärksam.

Fyra utrustningsnivåer

Foto Polestar

Bilen är utrustad med semi-aktiva dämpare med Comfort- och Performance-lägen, och kan levereras med fyra utrustningspaket.

Plus-paketet är det enklaste. Om du väljer Plus Pro-paketet får du en hellackad kaross där sidokjolar och stötfångare är lackerade, ett elektrokromatiskt panoramaglastak och extra interiörbelysning. Här kan man också välja nappa-paketet som inkluderar ventilerade lädersäten, massage och de ovan nämnda högtalarna i nackstöden på framsätena.

Pilotpaketet innehåller Pilot Assist med flera stödsystem, medan Performance-paketet förbättrar bilens sportiga utseende, med 22-tums smidda lättmetallfälgar, ventilerade Brembo-bromsar, Polestar Engineered prestandaoptimering av chassi och detajer i Swedish Gold för bromsar, säkerhetsbälten och ventilhattar.

Pris och tillgänglighet

Polestar 4 kommer först att lanseras i Kina, där den ska tillverkas av Geely. Den kommer inte till Europa förrän i början av 2024, och Polestar uppskattar ett pris som börjar på 60 000 euro.

Foto Polestar
Läs också Här är alla nya elbilar som kommer 2023 Alla nya modeller från 25 märken.

Läs också:

Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 får ännu högre effekt och blir ännu sportigare med en uppgradering du fixar själv.

Läs hela testet
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

Familjebil med allt man behöver

Framtidens elbil enligt BMW

Ljud från Bang & Olufsen och OLED-strålkastare

Begagnade Tesla-bilar sjunker i värde

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen