TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Obsidian: Hyundais framtidsvision är retro

Hyundai och Münchens universitet presenterar Obsidian, en elektrisk konceptsedan. Med inspiration från andra radikala modeller är resultatet fräckare än en dirigent i läderbyxor.

Obsidian: Hyundais framtidsvision är retro

Hyundai har uppmanat några designstudenter från Münchens universitet för tillämpad vetenskap att komma med en ny framtidsvision för en elbil. Resultatet är Obsidian, en elektrisk sedan som uppenbarligen hämtar element från både Honda 0 och Tesla Cybertruck – och anar jag en hint av Citroën Xenia? Hur som helst skulle jag inte bli förvånad om jag såg den här bilen i en Mad Max- eller Blade Runner-film.

Hyundai Obsidian Concept
Foto: Hyundai

Designvision

Det är nämligen något med Obsidian-konceptet som får tankarna att vandra. Designen, skapad av transportdesignstudenten Dominik Anders vid Münchens universitet, tänjer på gränserna för vad vi förväntar oss av en eldriven sedan.

Bilen har en flat, nästan brutal front som smidigt glider över i vindrutan. En kompromisslös geometrisk form som påminner lika mycket om en science fiction-film som om en modern elbil. Det finns dock gott om kanter här. Övergången från topp till sidor är skarpare än Bill Hicks tunga. Röda accentlinjer längs hjulbågarna och stora lättmetallfälgar förstärker det aggressiva uttrycket.

Hyundai Obsidian Concept
Foto: Hyundai

Teknologi möter kreativitet

Konceptet är inte bara en designövning. Det är ett samarbete mellan akademi och bilindustri, där unga designtalanger får möjlighet att tänka fritt och utmana etablerade formspråk.

Inspirerad av Honda 0 Saloon, Tesla Cybertruck och en god dos fantasi har Anders skapat något som varken är en kopia eller en traditionell konceptbil. De pixelformade LED-lamporna, hämtade från Hyundais nyare design, ger ett igenkännbart uttryck som samtidigt känns helt nytt.

Annons
obsidian 2
Foto: Hyundai

Framtidens mobilitet tar form

Proportionerna antyder en batterielektrisk plattform. Man kan föreställa sig att en eventuell produktionsversion skulle hämta teknologi från Hyundais IONIQ-serie – räckvidd, prestanda och design smält samman i en ny form.

Hyundai har visat stort intresse för projektet. Under Car Design Event 2025 presenterades konceptet sida vid sida med företagets egna konceptbilar – ett starkt erkännande av studentens arbete.

Kanske Obsidian berättar för oss att vi är på väg bort från de ultrasläta, strömlinjeformade bilarna. Designen visar en möjlig trend mot mer kantiga, science fiction-inspirerade former som bryter med dagens konventioner.

För närvarande är detta bara ett koncept. Om Obsidian ska sättas i produktion kommer det nästan säkert att ske med några synliga förändringar, troligen med mer rundade former. Vi ser ju hur mycket mindre aggressiv Ioniq 6 blev jämfört med konceptbilen Prophecy, som den var modellerad efter. Liknande nedtoningar vil nästan garanterat ske om Obsidian blir verklighet.

CDE25 115 scaled 1.jpg
Foto: Hyundai

Källor:

Korean Car Blog

electrec.co

 

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa

Elektrisk småbil från Renault

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen