TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Nu kommer de elektriska motorcyklarna

Polestar gör plats för elektriska motorcyklar från CAKE i sina utställningar.

forfatter
Publicerad 2020-05-13 - 16:34

De två svenska företagen inledde sitt samarbete 2019. Och nu blir det extra tydligt eftersom Volvo-ägda Polestar kommer att visa upp CAKEs elektriska motorcyklar i sina europeiska utställningslokaler.

De två tillverkarna hittade varandra genom ömsesidig motor-entusiasm: skandinavisk design, elektriska drivlinor och ”en ny infallsvinkel om marknadsföring, varumärke och detaljhandel”, enligt ett pressmeddelande.

De två tillverkarna kommer att samarbeta på framtida evenemang och direkt mot kunder i ett försök att nå nya målgrupper.

CAKE Kalk står utstilt i Polestars showroom i Oslo. Foto: CAKE & Polestar
CAKE Kalk utställd i ett Polestar-showroom. Foto: CAKE & Polestar

”Motorcykelindustrin genomgår ett liknande skifte mot elektrifiering som bilindustrin”, säger CAKEs grundare och VD Stefan Ytterborn. ”CAKE uppmuntrar människor att utforska med respekt och bygger högteknologiska motorcyklar med vacker design för att göra just detta.”’
Läs också Polestar 3 ska utmana Tesla och Audi En elektrisk SUV som ger en föraning om nästa generation Volvo XC90.

Elektrisk offroad

Det handlar främst om elektriska terrängmotorcyklar. Den första modellen Kalk presenterades 2018 och har fått Red Dot Design Award både 2019 och 2020, Nu finns också den trafiktillåtna Kalk&. Den ser kanske konstig ut, men det är ingenting mot Ösa+ och mopeden Ösa Lite, där sätet är integrerat i den översta ramen, som dessutom sticker ut långt bakåt. Tja, det är i alla fall annorlunda …

CAKE Osa plus
CAKE Ösa+. En helt elektrisk motorcykel med ett märkligt utseende.

CAKE Osa Lite
CAKE Ösa Lite är en elektrisk moped. Piffig.

Prestanda

Kalk& har en topphastighet på drygt 90 km/h och en räckvidd som anges till 86 km med en genomsnittshastighet på 70 km/h. Batteriet är på 2,5 kWh.

Ösa+ går också i 90 km/h, räckvidden är 35 km i hög hastighet (70 km/h) med stort batteri och 21 km med mellanbatteri. Blandad stadskörning räcker i upp till 100 km med stort batteri och 60 km med mellanstorleken.

Ösa Lite är en moped med toppfarten 45 km/h. 110 km räckvidd med stort batteri, 66 km med mellanbatteri, båda räckvidderna är med blandad stadskörning. Topphastigheten känner vi inte till.

Alla tre modellerna är redan i produktion och kan levereras på 10 veckor.

Läs mer på ridecake.com
Kolla in Polestars elbilar på polestar.com

CAKE & Polestar
Foto: CAKE & Polestar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
BMW:s råaste hittills BMW i4 M50 har modifierad kaross och unik drivlina.
Nu kan du beställa din Polestar 6 Polestar 6 blir en Porsche-mördare
Teslas hemliga vapen: en superdator Superdatorn Tesla Dojo är deras vapen i kampen om att ha de säkraste, mest självkörande bilarna.
Billigare Tesla Y? Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend