Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

MINI Cooper SE

Nästa generation får mer kraft och går mycket längre.

Av / 2023-05-03 - 23:04
MINI Cooper SE

Den elektriska Minin har bara funnits på marknaden sedan 2020, men ändå är produktionen av nästa generation på väg att starta.

Det är osannolikt att den kommer förrän nästa år, eftersom produktionen inte startar förrän i november 2023 vid BMW:s Group Plant i Leipzig.

Då kommer den att finnas i två versioner. Cooper E får ett 40,7 kWh batteri (upp från 32,6 kWh i nuvarande modell) och en elmotor med 135 kW effekt, eller 181 hk om man räknar på gammaldags sätt.

Det är detsamma som dagens Cooper SE, som sprintar till hundra på 7,3 sekunder.

Kompakt tredörrars fyrsitsig, med omisskännlig design. Foto Mini.

Räckvidden för MINI Cooper E uppskattas till 300 km.

Den nya upplagan heter Cooper SE, och har fått ökad batterikapaciteten till 54,2 kWh, och det antyds en räckvidd upp till 400 km. Då pratar vi verkligen om en kompakt bil som också är lämplig för långresor. Som jämförelse har den nuvarande versionen en räckvidd på 228 km enligt WLTP-standarden.

Cooper SE får också en högre effekt på 160 kW eller 214 hk och kommer säkert att bli en mycket piggare körupplevelse än den nuvarande Cooper SE kan erbjuda.

Vi tar för givet att Cooper SE kommer att bli en av de roligaste småbilarna att köra. Foto: Mini

Sedan introduktionen av den elektriska Cooper SE 2020 har Mini sålt 43 000 exemplar av bilen, och det har varit den mest sålda Cooper-upplagan.

För närvarande nämns inte ett ord om en John Cooper Works-utgåva, men om nästa generation också säljer bra kan vi hoppas på en ännu skarpare version av festliga Mini.

Nära inpå med direkt gokartliknande styrning, som vi är vana vid från en Mini. (Foto: Mini)

 

Läs också:

Mini Cooper SE med Harman Kardon

Gokart-känsla med välljud

En elektrisk version av pigga Mini Cooper S med ljudsystem från Harman Kardon – what’s not to like?

Läs hela testet
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen