Amerikanerna har alltid varit bra på att packa enorm kraft i stora bilar. Det galnaste vi har testat hittills är Tesla Model S Plaid, och nu är det Lucid som vill visa upp sig, med Air Sapphire.
Med tre elektriske motorer – en fram och två bak – levererar Air Sapphire svindlande 1 251 hästkrafter och 1 940 newtonmeter vridmoment. Det räcker för att sprinta från 0 till 100 km/h på bara 2 sekunder, medan toppfarten ligger på 330 km/h.

Mer än bara rå kraft
Men Air Sapphire handlar inte bara om att skrämma vettet av folk på Autobahn. Bilen har fortfarande plats för fem personer och bagage för en hel familjesemester. Bagageutrymmet rymmer 456 liter, medan det finns ytterligare 283 liter tomrum under motorhuven.
Räckvidden är uppgiven till 694 kilometer enligt WLTP-standarden, vilket gör detta kraftpaket överraskande praktiskt för långa resor. Det avancerade 900V-laddningssystemet kan fylla upp till 400 kilometers räckvidd på bara 15 minuter vid snabbladdning.
Skräddarsydd för banan
För att hantera de enorma krafterna har Lucid gjort omfattande förändringar jämfört med vanliga Air-modeller. Fjädrarna är styvare, stötdämparna är omkalibrerade och anti-roll-stången bak är 27 procent styvare.
Standarddäcken är Michelin Pilot Sport 4S, men om du vill ha maximal prestanda på banan kan du uppgradera till Pirelli P Zero Trofeo R – samma däck som används på superbilar.
Bromssystemet består av kolkeramiska skivor med 420 millimeter fram och tio-kolvsok. Det behövs för att stoppa ett fordon som väger 2,4 ton och kan nå vansinniga hastigheter.

Fyra personligheter
Air Sapphire har fyra körlägen som förändrar bilens karaktär fullständigt. Smooth-läget ger en bekväm och effektiv körning, Swift tillför en sportig prägel, medan Sapphire-läget släpper loss full kraft.
Track-läget är reserverat för bankörning och har tre underinställningar: Dragstrip för snabbast möjliga acceleration, Hot Lap för varvtider och Endurance för längre körningar.

Lyx utan kompromisser
Inuti erbjuder Air Sapphire sportstolar klädda i Alcantara och läder, med uppvärmning, kylning och massagefunktion. Baksätespassagerarna får limousinliknande benutrymme.
Det svävande infotainmentsystemet Glass Cockpit med en 34-tums skärm dominerar instrumentbrädan, medan Surreal Sound Pro-systemet med 21 högtalare och Dolby Atmos ger en extraordinär ljudupplevelse för film och musik.
Utmanar etablerade märken
Med ett förmodat pris på en nivå som placerar Air Sapphire i direkt konkurrens med Porsche Taycan Turbo S, blir den betydligt dyrare än Mercedes EQS AMG och ungefär dubbelt så dyr som Tesla Model S Plaid. Skillnaden är att amerikanerna har prioriterat komfort och räckvidd lika högt som prestanda.

Lucid Air Sapphire: Pris och tillgänglighet
Lucid har bekräftat planer för Sverige men inga konkreta datum. Det råder fortfarande stor osäkerhet kring såväl pris som lanseringsdatum, men en gissning är att prislappen kommer hamna någonstans mellan 1,5 och 2,5 miljoner kronor beroende på utförande. Medan Norge redan nu kan förhandsbeställa Lucid Air (en fullt utrustad modell kostar 2,77 miljoner norska kronor) med leverans i Q3 2025 väntar svenska kunder alltså fortfarande…
Mer info: Lucid Motors