Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B Home:s Julkalender: Lucka 06Delta

Nyhet

Kommunicerande ljus ska göra Audi Q6 e-tron säkrare

Med digitala OLED-bakljus ska Audi Q6 e-tron kunna kommunicera med omgivningen.

Skrivet av / 2023-07-30 - 09:00
Kommunicerande ljus ska göra Audi Q6 e-tron säkrare

Redan 2016 introducerade Audi OLED-bakljus på Audi TT RS och 2020 fick Audi Q5 bakljus som kunde modifieras digitalt. Nu lanseras andra generationen som har så kallat kommunikativt ljus.

Med nästa generation digitala OLED-bakljus som introduceras i Q6 e-tron utökar Audi antalet funktioner inom design och framför allt trafiksäkerhet. För första gången kan de digitala OLED-bakljusen kommunicera med omgivningen via Car2X. Antalet segment per digital OLED-panel har utökats från sex till 60 segment. Totalt används sex OLED-paneler med 360 segment i bakljusen i Q6 e-tron.

Audi var tidig med att upptäcka potentialen med att använda OLED-teknik i bakljusen och har som enda biltillverkare fortsatt vidareutveckla och digitalisera tekniken, säger Stephan Berlitz, Head of Lightning Development

Audi nämner bland annat att avståndsindikatorn kan användas för att varna andra trafikanter för kritiska situationer vid olycksplatser och haverier, genom att visa en statisk signatur med integrerade varningssymboler. I denna version 2 av OLED-bakljusen ska de dessutom kunna varsla om varning för påkörning bakifrån, vid nödsamtal och när nödbromsen aktiveras.

Foto: Audi

Hittills har förare och passagerare varnats om de försöker öppna en dörr när en cyklist närmar sig bakifrån men de nya varningsljusen kan även cyklisten varnas för dörröppningen. Ljusen ska även visa en speciell signatur när man använder parkeringsassistans i autoläge, för att varna gångtrafikanter för att det inte är en människa som håller uppsikt.

Läs mer i pressmeddelandet

Läs också:

Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound

Premium-ljud från Sonos

Med Sonos-anläggningen som tillval kan Audi Q4 e-tron erbjuda ett tyngre ljud än systerkonkurrenten Volkswagen ID.4

Läs hela testet
Jonas Ekelund
(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Snart behöver du inte ladda din elbil

Tesla Cybertruck äntligen ute på vägarna

Mercedes redo med första snabbladdningsstationen i Europa

Se den elektriska hojen i Göteborg

Världens första i sitt slag

Elbil från... Xiaomi.

Blir väldigt billig

Ny Segway elsparkcykel

Här är Volkswagens första eldrivna kombi

Rivians "bus eller godis"

Honda, Lexus och Toyota visar upp framtidens elbilar

Dynaudio i prisvärd elbil

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen