TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Kia EV5 på väg till Sverige

Kias nya elektriska mellanklass-SUV, EV5, kommer till Sverige i slutet av 2025. Modellen är utrustad med ett 81,4 kWh batteripaket med en räckvidd på upp till 530 kilometer.

Av / 2025-07-09 - 14:25
Kia EV5 på väg till Sverige

Den nya Kia EV5 har fått ett distinkt och kantigt utseende med tydliga SUV-drag. Modellen är 4 610 mm lång, 1 875 mm bred och har en höjd på 1 675 mm. Axellängden på 2 750 mm ska enligt Kia säkerställa gott utrymme i kupén, medan markfrigången är 167 mm.

Bilen finns i två versioner vid lanseringen – en basmodell och en GT-Line. Den sistnämnda får 19-tums fälgar, medan basmodellen utrustas med 18-tums fälgar. Bagageutrymmet har en kapacitet på 566 liter med baksätet uppe, som kan utökas till 1 714 liter när sätena fälls ner. Dessutom finns ett mindre främre bagageutrymme på 44 liter.

Kia EV5 Baseline
Kia EV5 Baseline. (Foto: Kia)

Motor och batteri

EV5 bygger på samma E-GMP-plattform som de större systermodellerna EV6 och EV9, men använder en 400-volts arkitektur istället för 800-volts. Bilen drivs av en elmotor på 160 kW (214 hk) som levererar ett vridmoment på 295 Nm. Båda versionerna har en toppfart på 165 km/h och accelererar från 0-100 km/h på 8,4 sekunder.

Batteripaketet på 81,4 kWh är baserat på NMC-kemi (nickel, mangan, kobolt). Basmodellen har en WLTP-räckvidd på 530 km, medan GT-Line-versionen når 505 km på en laddning. Batteriet stöder DC-snabbladdning med upp till 150 kW, vilket ger en laddning från 10 till 80 procent på cirka 30 minuter, lovar Kia. Vid normal AC-laddning kan bilen laddas med upp till 11 kW.

ad671d31 53ad 4597 8109 99e79a0e55b9
(Foto: Kia)

Teknik och utrustning

Kabinen är utrustad med Kias nya infotainmentsystem som kallas Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Systemet omfattar en 12,3-tums instrumentpanel, en 12,3-tums infotainmentskärm och en dedikerad 5,3-tums pekskärm för klimatkontroll.

Annons

Kia har behållit fysiska knappar för de viktigaste klimatanläggningsfunktionerna. Klimatanläggningen har tre separata zoner så att föraren och passagerarna kan ställa in sin önskade temperatur. Bland tillvalen finns Digital Key 2.0, fingeravtrycksregistrering för personliga förarprofiler och ett Harman Kardon Premium Audio-system.

EV5 är utrustad med en rad avancerade förarassistanssystem, inklusive Intelligent Speed Limit Assist, Smart Cruise Control 2 och Highway Driving Assist 2 med Hands-On Detection. Bilen har totalt sju krockkuddar och har enligt tidiga säkerhetsbedömningar uppnått 88 procent skydd för vuxna passagerare och 86 procent för barn.

Kia EV5 GT-line
Kia EV5 GT-line. (Foto: Kia)

Praktiska funktioner

En intressant funktion är ”Pet Mode”, som bibehåller klimatinställningarna och låser interna knappar när ägaren är borta. Detta ska säkerställa att husdjur kan lämnas kvar säkert och bekvämt i bilen.

EV5 stöder bidirektionell laddning med Vehicle-to-Load (V2L), som kan leverera upp till 3,6 kW till externa enheter. Bilen är också tekniskt förberedd för Vehicle-to-Grid (V2G)-funktionalitet när infrastruktur och nationella regler tillåter det. Dragkapaciteten är 1 200 kg för båda versionerna.

Baksätena kan fällas helt plant, vilket ger en lastlängd på upp till två meter. I mittkonsolen finns en låda som både kan värma och kyla innehållet.

Läs också Nyhet: Kia EV4, Concept EV2 och PV5: Tre elbilar för olika behov Kia utmanar Tesla och Volkswagen med tre nya modeller: en sedan med över 600 km räckvidd, en flexibel skåpbil och en kompakt SUV.

Pris och tillgänglighet

Kia EV5 kan beställas i Sverige till hösten 2025 med förväntad leverans under vinterperioden. De svenska priserna är ännu inte offentliggjorda, men i Storbritannien förväntas basmodellen starta på omkring £38 500 (cirka 530 000 kronor), medan GT-Line-versionen kommer att kosta omkring £42 000 (cirka 580 000 kronor).

Läs också:

Kia EV9

Rymlig och robust elektrisk SUV

Med sin hittills största och mest ambitiösa elbil utmanar Kia EV9 de etablerade premiummärkena i el-SUV-segmentet.

Läs hela testet
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa

Elektrisk småbil från Renault

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen