TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Hyundai Ioniq 3: Den kompakta elbilen närmar sig

Hyundais kompakta elbil, Ioniq 3, placerar sig strax ovanför Inster, med lång räckvidd och avancerad programvara. Och nu har den troligen fångats på bild under testning.

Hyundai Ioniq 3: Den kompakta elbilen närmar sig

Äntligen får vi en glimt av vad som verkar vara den kommande Hyundai Ioniq 3, när den testas i verklig trafik. Om så är fallet närmar sig den kompakta elbilen produktionsstart.

Det som ser ut som en helt fyrkantig bakdel i spionvideon från CarSpy är troligen en täckmantel för Hyundais innovativa ”Aero Hatch”-design. I videon påstås att den nya bilen är en Ioniq 2, men det är troligen en Ioniq 3.

Fyller ett tomrum

Hyundai har tidigare uppgett att Ioniq 3 kommer att ha den senaste tekniken och tydligt vara besläktad med Ioniq 5 och 6. Men med ett par extra ess i rockärmen. Storleksmässigt kommer den att ligga mellan den kompakta stadsbilen Inster och den rymligare, kompakta SUV:en Kona Electric.

Ioniq 3 följer Hyundais strategi att utveckla namnet Ioniq från en enda modell till en serie helelektriska bilar, tillsammans med Ioniq 5, 6 och den gigantiska Ioniq 9.

Hyundai Concept Three
Ioniq 3 är baserad på Concept Three, och det verkar som att bilen kommer att ha samma ”Aero Hatch”-design som på skissen. Illustration: Hyundai

Lång räckvidd

Det finns inte mycket att säga om räckvidden för Ioniq 3. Du kommer att kunna välja mellan batteripaket på 58,3 kWh och 81,4 kWh, och med det största batteriet kommer WLTP-räckvidden att sträcka sig till hela 587 kilometer. Detta är betydligt mer än konkurrenter som Renault 5 E-Tech (411 km) och Citroën ë-C3 (320 km).

Annons

För att hålla nere priset kommer Ioniq 3 att ha ett 400-volts elsystem, istället för det dyrare 800-voltsystemet i Ioniq 5, 6 och 9. Trots detta kommer bilen att kunna snabbladdas från 10 till 80 procent på cirka 30 minuter.

Läs också TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 är en bil som många har väntat på. Och bilen gör ingen besviken.

Med framhjulsdrift och acceleration från 0-100 km/h på under 8 sekunder levererar den tillräckligt med kraft för vardagsbruk. Prestandan är som förväntat i denna klass, och ärligt talat är det inte det som är fokus här. Om du vill köra en liten bil som en galning bör du titta i riktning mot Smart #1 Brabus. Den gör samma sprint på galna 3,9 sekunder.

Hyundai-new-Pleos-OS
Pleos operativsystem med Gleo AI gör Ioniq 3 till en avancerad och högteknologisk elbil. (Foto: Hyundai)

Artificiell intelligens och CarPlay Ultra

Teknik är Ioniq 3:s främsta vapen i kampen om kunderna. Detta inkluderar Hyundais nya operativsystem Pleo, som bygger på Android Automotive. Det har röststyrning med artificiell intelligens som använder Gleo AI, och bilen stöder Over-The-Air-uppdateringar som kan förbättra bilen långt efter köpet. Till skillnad från flera konkurrenter kommer Hyundai också att ha fullt stöd för Apple CarPlay Ultra.

Läs också TEST: Hyundai IONIQ 6 Premium RWD Efterlängtade Ioniq 6 imponerar på många sätt. Men det finns ett par frågetecken.

Video ovan: CarSpyMedia

Byggs i Europa

För att hålla priset konkurrenskraftigt tillverkas Ioniq 3 i Turkiet för den europeiska marknaden, vilket minskar både fraktkostnader och tullavgifter.

Priserna har ännu inte offentliggjorts, men rykten tyder på att Ioniq 3 kommer att ligga i nivå med Kona Electric, som kostar från cirka 449 900 kronor i Sverige. Detta placerar den över budgetmodeller som Citroën ë-C3 (från 297 500 kronor), men med betydligt bättre räckvidd och teknik.

Hyundai Ioniq 3 kommer att gå i produktion i början av 2026, med försäljningsstart senare samma år. De svenska priserna kommer att offentliggöras närmare lanseringen.

Mer info: hyundai.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa

Elektrisk småbil från Renault

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen