Den 13 november godkände EU:s medlemsländer investeringar på 600 miljoner Euro – motsvarande cirka 7 miljarder kronor – för 70 projekt för att utöka infrastrukturen för alternativa bränslen. Merparten av investeringen kommer att gå till installation av snabbladdare längs TEN-T-nätverket, som omfattar Europas viktigaste transportkorridorer.
Investeringen innebär att över 1 000 snabbladdare på 150 kW för vanliga personbilar, fler än 2 000 laddare på 350 kW och 586 megawattladdare på 1 000 kW för tunga fordon kommer att installeras.
Fokus på huvudvägar
För svenska elbilister kommer förbättringarna att märkas särskilt på de mest använda vägarna söderut. Motorvägsnätet genom Schleswig-Holstein och vidare till Hamburg är en del av TEN-T-nätet, där en stor del av de nya projekten är belägna. Flera laddningsnätverk har tidigare haft problem med långa köer och utsåld kapacitet på dessa sträckor, särskilt under semestertider.
Det största enskilda projektet går till det franska företaget Voltix, som har fått stöd för att installera 288 MW laddningseffekt på 45 platser i flera länder. Projektet fokuserar främst på tunga fordon, men enligt EU bör utbyggnaden också gynna vanliga bilister. Stora aktörer i Spanien, Italien, Nederländerna och Tyskland får också betydande belopp.
Väte och hamnar ingår
Utöver laddningsinfrastrukturen omfattar paketet 38 nya vätgasstationer för bilar, lastbilar och bussar. 16 europeiska flygplatser kommer att få stöd för att elektrifiera sina markhanteringsfordon, medan 24 hamnar kommer att få stöd för landström och elektrifiering av servicefordon.
Pengarna kommer från programmet Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF), som enligt Europeiska kommissionen har delat ut över 2,5 miljarder dollar till projekt för alternativa bränslen sedan 2021. Den planerade tredje ansökningsomgången har ställts in på grund av att medlen är slut. Kommissionen kommer att utvärdera eventuella avkastningar och sedan utarbeta ett nytt arbetsprogram under de kommande månaderna.



