TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Guide

Därför behöver vi 8K

2020 blir 8K-skärmarnas år. Men hur stor måste TV:n vara och hur nära måste du sitta för att det ska vara någon poäng med så hög upplösning?

Av / 2020-01-06 - 13:08
Därför behöver vi 8K

Nu kommer 8K för fullt, vilket vi garanterat kommer att få se på CES i Las Vegas de närmaste dagarna. Hemmabioentusiasterna jublar, andra är mer skeptiska. För hur många pixlar behöver vi verkligen?

När 4K-TV:n kom för ett par år sedan var diskussionen densamma, med samma argument: ”Man måste ju sitta tätt intill TV:n för att se någon skillnad. Vem i hela friden gör det?”

Svaret på det första: Fel. Svaret på det andra: Mina barn.

När det däremot handlar om att se skillnaden på 4K och 8K så kan det verka som om argumentet faktiskt har en poäng. För hur stor måste bilden vara innan man ser pixlarna tydligt på en 4K-skärm?

Hur stor måste bilden vara innan man ser en skillnad på 4K och 8K?

 

Rapport

Enligt en rapport från 2013 från International Telecommunications Union (ITU) börjar man se tydliga skillnader mellan 4K och 8K på ett avstånd av 1,5 gånger bildens höjd. Har man en 65-tums TV betyder det att man måste sitta 1,4 meter eller närmare för att se att 4K börjar bli oskarpt. Det är mycket närmare än de flesta av oss sitter. En 8K-TV behåller å andra sidan bildkvaliteten så nära som 0,7 meter. Som sagt: opraktiskt nära.

 

HDR gör skillnaden

Den här rapporten är däremot för gammal för att ta hänsyn till HDR-material. På en enskild ”black box”-visning på CES i Las Vegas förra året visade Sony upp sina två första 8K-skärmar: en 85-tums och en 98-tums TV. Toshiyuki Ogura, chefsingenjör för Sonys TV-division, kommenterade bilden och sade att man inte bara kan prata om skärpa när man beskriver realism.

Toshiyuki Ogura, chefsingenjör för Sonys TV-division, förklarar varför 8K ger en mer verklighetstrogen bild än 4K. Foto: Sony

 

Det visar sig att med HDR-innehåll kommer 4K till korta mot 8K på betydligt större avstånd än man trott tidigare. HDR-innehållets betydligt större färgpalett och ljusdynamik tjänar nämligen mycket på det högre antalet pixlar. Fler pixlar innebär också fler nivåer i färgpaletten, vilket gör att schatteringar blir finare. Med HDR-innehåll kan skillnaderna i ljusstyrka mellan olika pixlar bli större. Jämfört med 4K ger 8K en extra pixel mellan varje pixel, vilket är tillräckligt för att ge större realism i bilden.

I praktiken betyder det att man kan fördubbla avståndet till när 4K börjar bli lika verklighetstroget som 8K och det är svårt att se skillnad. Även om man börjar se pixlarna i 4K först när avståndet är 1,5 gånger TV:ns höjd, så försvinner alltså känslan av verklighet gradvis redan från 3 gånger höjden. Med 8K halveras detta avstånd.

 

2,5 fot med 65 tum

Med andra ord börjar fördelarna med 8K synas redan på 2,5 meters avstånd från en 65-tums bild. Samma resonemang ger 2,8 meter för 75 tum och 3,2 meter för 85 tum. Visst, det är nära, men inte överdrivet nära om man ska få en bra biokänsla i vardagsrummet. Det här är dessutom avstånd där skillnaderna märks nästan omedelbart, med tiden kan man uppskatta den högre upplösningen även på längre av avstånd.

 

Synliga skillnader

Under förra årets demonstration jämförde Sony 4K mot 8K och man såg en tydlig skillnad även från ”praktiska sittavstånd” till TV:n. Och man behövde inte titta på äkta 8K-video för att se skillnaden. Även uppskalat innehåll gav en mer realistisk bild på 8K-skärmen. När upplösningen är så hög är det i praktiken enkelt för bildprocessorn att med hög precision räkna ut vilken färg och ljusintensitet det ska vara på de saknade pixlarna.

 

Fram med 8K-kanonerna!

Det skulle inte förvåna mig om det finns ännu fler faktorer som spelar in. Så om ett par år, när 8K har blivit standard, blir det säkert lika svårt att gå tillbaka till 4K som det är att gå tillbaka från 4K-upplösning till 1080-upplösning (Full-HD) i dag. Även om 8K helt klart gör sig bäst på en stor bild.

Med andra ord är det bara att plocka fram de tunga 8K-kanonerna och se fram emot allt innehåll som (förhoppningsvis snart) är på ingång.

Ljud & Bild är på plats på CES-mässan i Las Vegas denna vecka för att rapportera om spännande nyheter och tekniker.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Läs hela artikeln med LB+

Endast 4 kr

Hösterbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i en månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckar
49 kr / för 30 dagar
137,50 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annon

Tycker du att Netflix-textningen är för ljus? Så här löser du problemet

Black Week? Köp ingen ny TV förrän du har läst det här

Vad betyder siffrorna på din Samsung-TV?