Recension: The Stranger, säsong 1

Finurlig jakt på okända hemligheter

Adam upptäcker att hans fru ljuger för honom, när han konfronterar henne går hela världen åt helvete!
Karakter
Thriller
The Stranger, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Den amerikanska deckarförfattaren Harlan Coben är förmodligen mest känd för sina thrillerromaner om den något okonventionella privatdetektiven Myron Bolitar, som han har skrivit elva böcker om. Coben kännetecknas av en talspråklig, lite slapp, lekfull och opretentiös stil, en författarstil som bör passa en TV-serie väl.

Coben är född och uppvuxen i New Jersey och centrerar sina romaner runt arbetarklassgrannskapet i sitt närområde, men när Netflix har valt att filma en av hans böcker, The Stranger (2015), är handlingen förlagd till Cederfield, England. En transformation som faktiskt fungerar smärtfritt.

Kärnfamiljen Price, där pappa Adam (Richard Arimtage) är advokat och mamma Corrine (Dervla Kirwan) är skolans favoritlärare, och deras två barn råkar ut för en omskakande kris när en vilt främmande människa (Hannah John-Kamen) söker upp Adam och berättar för honom att hans präktiga fru ljög om en graviditet och ett missfall ett par år tidigare. En rasande Adam konfronterar Corrine – nästa dag är hon som uppslukad av jorden.

Det visar sig att flera personer i staden har blivit uppsökt av den unga, främmande kvinnan, vissa pressas på pengar medan andra varnas av ren godhet(?). På samma gång upptäcks ett samband mellan kvinnan och ett oförklarligt mord, en halshuggen alpacka och en yngling i koma. Den envisa, snart pensionerade kriminalpolisen Johanna (Siobhan Finneran) får i uppdrag att lösa fallet.

Annons

Cobben (som också är producent) har ett rikt och jordnära persongalleri, ett brokigt gäng grupp som på ett intrikat sätt flätas ihop i den komplexa historien. Vi tror på de autentiska personerna och låter oss sugas in i krimhistorien – där många i förortshelvetet uppenbarligen tycks ha högst privata hemligheter.

The Stranger, säsong 1 (Foto: Netflix)

Tyvärr blir serien ofta lite för framhärdande, övertydlig och inte särskilt subtil. Vi blir tvångsmatade med vad som händer, antingen i form av övertydliga flashbacks eller ”skum” musik – väldigt amerikanskt och onödigt. Den komplexa handlingen, som medvetet ska förvirra oss, blir ibland lite väl konstruerad (vilket inte kommer att överraska läsarna av Cobens böcker) och mångfasetterad. När det gäller genre rör vi oss mellan drama, thriller och ungdomsdeckare, och var någonstans den dramaturgiska tyngden egentlige ska ligga är lite skakigt. Man tappar den intressanta ”Gone Girl”-huvudhandlingen lite för ofta.

Richard Armitage är stabil som den förtvivlade familjefadern, och det är befriande att bevittna Jennifer Saunders i en ”normal” roll, långt ifrån Helt hysteriskt. Finneran är en fullträff som den pålitliga polisen och geniale Stephen Rea stjäl varje scen han är med i, som udda eremit.

The Stranger är inte på något sätt banbrytande, dessutom känns den lite väl ofta för konstruerad, men både handlingen och produktion med genomgående bra skådespelare, är så välgjord att vi mer än villigt tillbringar sex timmar med denna församling britter som alla bär på hemligheter, trots att slutet känns aningen oförlöst och tråkigt. 4 stjärnor.

 

Annons
The Stranger, sesong 1_2 The Stranger, sesong 1_3 The Stranger, sesong 1_4 The Stranger, sesong 1_5 The Stranger, sesong 1_6 The Stranger, sesong 1_7
<
>
The Stranger, säsong 1 (Foto: Netflix)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 30:e januari 2020
  • Regi: Daniel O’Hara
  • Med: Richard Armitage, Siobhan Finneran, Hannah John-Kamen, Shaun Dooley, Anthony Head, Stephen Rea, Jacob Dudman, Brandon Fellows, Dervala Kirwan, Jennifer Saunders
  • Genre: Thriller
  • Land: UK
  • År: 2020
  • Längd: 6:00
  • Betyg: 4
IMDB Rating
Summary:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.