Recension: The Old Man

Gammal är (fortfarande) äldst!

Jeff Bridges bevisar att ålder bara är en siffra. Han briljerar som pensionerad superspion i miniserien som bygger på Thomas Perrys roman.

Publicerad 2022-09-27 - 00:01
The Old Man

Jeff Bridges höll på att stryka med under inspelningen av den nya serien The Old Man. Den åldrande filmlegendaren genomgick strålbehandling för cancer när han ovanpå alltihop drabbades svårt av covid. The Dude låg på sjukhus i sex veckor innan han kunde pallra sig hem – och stolt erkänna att han hade lurat döden.

Sällan har vi varit gladare för en nyhet från underhållningsbranschen – och vi håller tummarna för att karaktärsskådespelaren har många fina år kvar på filmduken. För om vi får se Bridges i fler serier av samma kaliber som The Old Man är det bara att förbereda sig på många timmar framför TV-skärmen under åren som kommer!

Thomas Perry har skrivit romanen som serien bygger på, där vi möter en (synbarligen) helt medelmåttig, åldrig änkling som kämpar med dålig nattsömn, öm rygg och plågsamma toalettbesök. Dan Chase (Bridges) lever ensam i ett gammalt hus i förorten till en amerikansk storstad, där den enda sociala kontakten är hans två hundar och det månatliga besöket hos husläkaren.

Dan vaknar ofta upp av mardrömmar om sin bortgångna fru – som uppenbarligen var dement på sin ålders höst. Vi ser också tecken på att Dan själv börjar få det trassligt och glömma saker. Därför är det lätt att dra slutsatsen att han är en smått paranoid gammal tok när han börjar barrikadera huset och sätta upp snubbeltrådar och fällor. Men Mr Chase är definitivt inte paranoid.

När han mitt i natten blir anfallen och utsatt för ett mordförsök börjar en ny tideräkning i Dans liv. Det förflutna har hunnit ikapp honom – och hans dunkla förflutna biter sig verkligen fast! Nu jagas han av myndigheterna, FBI, CIA och främmande makter som ligger och trycker i bakgrunden. Han tvingas bryta kontakten med sin dotter, men får kontakt med ett spöke från det förflutna: FBI-agenten Harold Harper (John Lithgow).

The Old Man 5
The Old Man (Foto: Walt Disney)

The Old Man har blivit en klassisk spionthriller av den gamla skolan. Här är det inte halsbrytande actionsekvenser eller omfattande globetrottande som är i fokus, utan intrikat kontraspionage, hemliga täckoperationer, fulspel och dolda agendor. Allt toppat av en härlig känsla för en man som är ensam, på flykt och som inte kan lita på någon eller någonting. Och det har vi inte sett lika väl filmatiserat sedan Harrison Ford i The Fugitive.

Vi förflyttas till Dans (Bill Heck) yngre dagar, när han var en inofficiell, mycket obunden och oberoende mellanhand för CIA under Sovjetunionens krig mot Afghanistan. Och på marken i det karga bergslandet har det ingen annan än Harper som representerade CIA. Allt fuffens som de båda herrarna skapade för 30 år sedan kommer nu, högst oväntat, tillbaka – med full kraft. Och spökena från det förflutna vill varken Chase eller Harper att de ska få se dagens ljus.

Ett fascinerande dubbelspel uppstår, där intressen krockar och Harper känner sig tvungen att hjälpa Dan på hans desperata flykt. Intrigen tätnar när Dan träffar den nyskilda, och godhjärtade, Zoe (Amy Brenneman, Heat). Plötsligt får Dan mer att oroa sig för än sitt eget ”betydelselösa” liv.

The Old Man 2 The Old Man 3 The Old Man 4 The Old Man 6 The Old Man 8 The Old Man 7
<
>
The Old Man The Old Man (Foto: Walt Disney)

Bridges är en av våra klara favoritskådespelare och en av sin generations främsta karaktärsskådespelare. Med filmer som Against all odds, The Fabulous Baker Boys, The Fisher King, Fearless, The Big Lebowski, Crazy Heart och Hell and High Water har han präglat en hel generation med sitt mänskliga, subtila och genuint innerliga skådespeleri. Det här jordnära närmandet till sina karaktärer tar han med sig till The Old Man, där samspelet med Lithgow är en fröjd för ögat.

Dramaturgin är avslappnad och trovärdig och gnistrar ibland till med ett par synnerligen autentiska actionscener där Bridges med bara nävarna slåss för sitt liv så intensivt att man sitter på helspänn. Alla handlingsförlopp sitter inte lika bra – och manusförfattarna har absolut tagit ett par enkla genvägar. Men som helhet är detta en av de bättre spionthrillrarna vi har sett på länge – och med Jeff Bridges i sitt esse tvekar vi inte att dela ut 5, högst välförtjänta, stjärnor.

Recensionen baseras på fyra (av åtta) avsnitt. The Old Man har premiär på Disney+ den 28 september.

The Old Man 9
The Old Man (Foto: Walt Disney)