Recension: The Lighthouse

Kompromisslöst konstverk

Två enstöringar går varandra på nerverna i ett fascinerande och kompromisslöst drama.
Karakter
Drama
The Lighthouse
Annons
Annons
forfatter

Robert Eggers (The Witch) har skrivit och regisserat ett intensivt drama som utspelar sig på en karg, öde klippö utanför den väderbitna kusten i New England på 1890-talet.

Ålderdom kolliderar med ungdomlig entusiasm

Den gamla fyren drivs av den åldrande griniga sjöbusen, Thomas Wake (Willem Dafoe). Han känner den säregna fyren innan och utan, och har slitit ut många assistenter när spolingen Thomas Howard (Robert Pattinson) anländer till ön.

De två herrarna kolliderar omedelbart, när Wake kör med gröngölingen och sätter honom på alla tänkbara jobb, medan han själv kärleksfullt polerar sin älskade fyr.

Kvällarna spenderas i det trånga, spartanska vardagsrummet runt ett litet träbord med stabbig mat och massor av hembränt. Det hela medan Wake delar med sig av gamla sjömansskrönor och vulgariteter, och blir alltmer högljudd medan svavel och galla spolas ner med ljummen sprit.

Annons
The Lighthouse (Foto: Universal/Sony)

Dryckenskap och livslögner

Howard är den tysta, slutna typen som biter ihop tänderna istället för att motsätta sig den haltande och raljerande gamlingen. När den berusade Wake börjar gräva i sitt förflutna blir det uppenbart att han är på flykt från något. Samtidigt kan inte Howard förstå vad det är Wake gömmer i toppen av fyren – och vad som egentligen hände hans föregångare.

Så småningom ger Howard upp och försöker döva monotonin, oväsendet, tröttheten och den allt mer irriterande Wake med lugnande sprit – något som bara eskalerar den redan inflammerad relationen och männens psyke.

Instängt helvete

Eggers har gjort en ofattbart klaustrofobisk och intensiv film, där dramat utspelar sig mellan endast två personer fångade i ensamhet, desperation och tilltagande galenskap. Vem som är galen och var galenskapen kommer ifrån låter han vara en öppen fråga.

Stämningen är pressad, osäker och märkligt hotfull från första sekunden. Det hela är filmat i kornigt svartvitt, med dunkel belysning i ett beskuret 4:3-format; ett format som närmast pressar tillsammans de två männen i den klaustrofobiska bildrutan, utan förmåga att fly vare sig från varandra eller fyrens hemligheter och diffusa historia.

Kameran är närgången och suger oss in i stämningen, det hela medan rummet fylls av en ylande mistlur, svordomar, måsskrik och en tilltagande vind och sjöstänk.

Annons
THE LIGHTHOUSE THE LIGHTHOUSE THE LIGHTHOUSE THE LIGHTHOUSE THE LIGHTHOUSE
<
>
The Lighthouse (Foto: Universal/Sony)

Skådespelande ur en annan värld

Dafoe är en av våra definitiva favorit-karaktärsskådespelare, och har imponerat på oss gång på gång, i filmer som Wild at Heart, Platoon, Antichrist och Den engelska patienten. En mer mångsidig skådespelare är svår att hitta, och i The Lighthouse levererar han en av sina starkaste roller.

Den gamla sjöbusen med träben och fler skrönor än de sju haven har ett språk och ett sätt som får kapten Ahab att framstå som en förnuftig pingstvän. Dafoe får fram bitterheten och ensamheten hos den fårade gamle mannen på ett exemplariskt sätt, utan antydan till överspel.

Läs också
The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 Fem år och fem filmer har det krävts för att filmatisera det extremt populära kulturfenomenet ”The Twilight Saga” som författats av Stephanie Meyer. Detta är andra delen av sista kapitlet, ”Breaking Dawn”, där huvudpersonen Bella äntligen har blivit vampyr.

Robert “Twilight” Pattinson, å andra sidan, har inte direkt stått högst upp på vår skådespelarlista, men här skakar han av sig sitt förflutna och framstår som en kvalitetsskådespelare. Samspelet mellan de två herrarna är så intensivt, virvlande och som en knakande krutdurk att vi sitter på soffkanten av spänning.

Eggers förmedlar galenskapen och irritationen mellan männen på ett subtilt och trovärdigt sätt, utan specialeffekter och kreativa klipp/filmning, mycket nära en dogmafilm.

Handlingen är mycket udda och filmen obönhörligt kompromisslös, något som säkert inte kommer att falla alla i smaken. Vissa scener kunde ha skurits ner något, men denna unika rysare håller mer än nog för 5 glittriga drama-skräck-stjärnor.

Annons
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

Media: Blu-ray
Premiär: 8 juni 2020
Regi: Robert Eggers
Med: Willem Dafoe, Robert Pattinson, Valeriia Karaman
Genre: Drama
Land: Kanada
År: 2019
Tid: 1::49 h.
Betyg: 5

IMDB Rating
The Lighthouse (2019) 109min | Drama, Fantasy, Horror | 1 November 2019 (USA) Summary: Two lighthouse keepers try to maintain their sanity whilst living on a remote and mysterious New England island in the 1890s.
Countries: Canada, USALanguages: English

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.
Starka kvinnor med högst personliga problem är den drivande kraften i detta starka Netflix-drama.