: The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2

Fem år och fem filmer har det krävts för att filmatisera det extremt populära kulturfenomenet ”The Twilight Saga” som författats av Stephanie Meyer. Detta är andra delen av sista kapitlet, ”Breaking Dawn”, där huvudpersonen Bella äntligen har blivit vampyr.

Publicerad 2013-04-19 - 06:00
The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2

Den andra delen av ”The Twilight Saga: Breaking Dawn” spelades in parallellt med den första (som kom 2011) och är en direkt uppföljare och avslutning på ett kapitel som faktiskt är närmare fyra timmar långt. Filmen börjar där den första delen slutade, med att Bella (Kristen Stewart) vaknar upp som vampyr eftersom hon var tvungen att förvandlas för att inte dö. Nu får hon evigt liv tillsammans med Edward (Robert Pattinson) och deras dotter Renesmee. Både Bella och Edward är glada över hennes förvandling även om arbetet med att kontrollera egenskaperna och blodtörsten är en spännande och svår utmaning. När det är fixat måste familjen Cullen samla andra vampyrklaner för att ta itu med falska anklagelser om deras barn.

Medan första delen främst handlade om Bellas och Edwards bröllop, förhållande och graviditet, handlar andra delen mer om uppgörelser och action. Hela filmen är en enda lång upptakt till en slutgiltig strid, där alla konflikter och allianser ska lösas en gång för alla. Ur det perspektivet är den sista filmen mer lekfull och befriande än den föregående, samtidigt som den känns mer mekanisk och konstlad. Den första halvan är definitivt mest fängslande, när vi får vara med om hur det är att förvandlas till vampyr och se hur Bella leker med sina krafter. Efter det blir det mest autopilot mot klimax där vi träffar på många karaktärer med olika egenskaper som alla drivs mot den oundvikliga uppgörelsen.

”The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2” är en underhållande, fascinerande och bitvis sevärd film, men på samma gång är den så ofattbart banal, svulstig och pompös att den snabbt blir en parodi på sig själv. Hantverket är oklanderlig, med fantastiskt foto, klipp, scenografi och specialeffekter, men skådespelarna känns ofta oinspirerade och det är ingen tvekan om att det narrativa och karaktärernas prestationer har fått ge vika för den extremt krävande produktionen. Ofrivilligt underhållande, men mest för alla fans. Tre stjärnor.

Del två av ”The Twilight Saga: Breaking Dawn” på blu-ray är lika bra som del ett. En mängd extramaterial som faktiskt både är underhållande och intressant, och en nästan perfekt bild och ett ljud som får maxbetyg.

• Release: 2 mars 2013
  • Regi: Bill Condon
  • Med: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Kellan Lutz, Ashley Greene, Anna Kendrick, Nikki Reed, Jackson Rathbone