Recension: Teheran, säsong 1

Nervkittlande, klassisk spionthriller

Apple har producerat en av de bättre spionserierna på många år.
Karakter
Thriller
Teheran, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Vi kan inte direkt säga att det svämmar över av originalinnehåll på den (relativt) nya strömningstjänsten Apple TV+, men av det som faktiskt finns är det en hel del som är bra – framför allt hittar vi en israelisk spionserie.

Läs också
Nu räcker det, Carrie! Claire Danes rundar av Homeland med en actionmättad finalsäsong, men karaktärerna och handlingen håller inte längre.

Att israelerna tillhör världens bästa på underrättelseverksamhet och spionage är vida känt, en sådan central del av landets identitet och samhälle har de också lyckats överföra väl till TV-formatet med serier som Hatufim/Prisoners of War (den ursprungliga Homeland), Fauda och nu Teheran.

 

Bakom fiendens linjer

Vi hoppar rakt in i den ständigt inflammerade konflikten mellan ärkefienderna Iran och Israel. Den israeliska underrättelsetjänsten (Mossad) lyckas omdirigera ett jordanskt plan att nödlanda i Teheran och placerar på så sätt en av dess spioner, Tamara Rabinyan (Niv Sultan), hos fienden.

Annons

Tamara har en enda uppgift: att hacka sig in i det nationella elnätet och sätta luftvärnet ur spel, så att israeliska F-35I-stridsflygplan har fritt fram att bomba iranska militäranläggningar.

I den verkliga världen, precis som på film, går allt sällan exakt som det ska.

Planen slutar i kaos, mord och Tanaka får den iranska underrättelsetjänsten efter sig. Dessutom litar hon inte längre på sina egna. Goda råd blir dyra för hur hon ska komma ut ur det slutna och statskontrollerade landet.

Teheran (Foto: Apple TV+)

En konflikt med två sidor – och i mitten ett korrupt präststyre

Manusförfattaren är Moshe Zoder, som tidigare har skrivit manus till thrillern Fauda, ​​med en strålkastare på den israelisk-palestinska konflikten. Teheran är både skriven och producerad av israeler, men försöker betrakta konflikten från båda sidor.

Visserligen kallar iranierna israelerna konsekvent för sionister och ”den lilla Satan” (”den stora Satan” är naturligtvis USA), men iranska flyktingar talar väl om landet och folket – de hävdar dock att landet raserades efter Khomeinis revolution.

Annons

Det är också den ärkekonservativa, och brutala, iranska prästregimen som får kritik när fokus hamnar på de unga oppositionella i landet som är trötta på censur, tyranni och förtryck. Tamara allierar sig med hackaren Milad, en spoling som för henne bakom ljuset gång på gång.

Teheran (Foto: Apple TV+)

Klassisk underrättelsetjänst

I Teheran får vi inte se det glamorösa jetset-spionlivet som ofta beskrivs i filmer som James Bond, utan ett noggrant underrättelsesarbete med långa timmars väntan, nitisk planering, lokal rekrytering, småskumma förhållanden och ett stort team som stöder spionerna på marken. Inte helt olikt Homeland – fast betydligt mer realistiskt. Tänk Homeland, säsong 1.

Tamaras främsta motståndare blir den formidabla underrättelsechefen för Revolutionära gardet, Faraz Kamali (en lysande Shaun Toub, som också hade en roll i Homeland, säsong 6). Faraz är ett tvättäkta barn av revolutionen, med stenhård tro på prästerskapet och lojal ut i fingerspetsarna. Han fattar snabbt misstanke om att de har fått en Mossad-agent mitt i huvudstaden, och som en pitbull släpper han inte taget förrän bytet är infångat/eliminerat.

Men Faraz är en härligt komplex och trovärdig person som hyser varma känslor för sin fru, familj och sitt fädernesland. Han kommer ur balans när Hustrun sjunger för honom och är villig att korsa gränser och gråzoner för familjernas bästa. Han kan gå rakt från ett förhörsrum, där han har misshandlat en fånge, till att omfamna sin fru.

Toub spelar honom med otrolig intensitet och sagolik inlevelse, en person som vi får kalla kårar av.

Annons

Även Niv Sultan imponerar i huvudrollen som agenten som blir kastad åt vargarna, med ett tvivelaktigt skyddsnät.

Teheran (Foto: Apple TV+)

För enkelt

Teheran börjar vansinnigt bra, med en spänningskurva och en intensitet som är påtaglig. Vi sitter som på nålar när Tamara bryter sig in i kraftverket och under flykten, men halvvägs in i säsongen svajar balansen lite.

Sedan hon träffat hackern blir hon plötsligt både oprofessionell och fattar orealistiska beslut. Till exempel finns det ingen poäng med hennes närvaro under en demonstration i centrum, omgiven av lokal säkerhetspolis, Milads upprepade svek passar inte heller hennes starka karaktär och professionella framtoning.

Tamara tillhör Mossads elit och ska bete sig därefter, vilket hon inte gör halvvägs in i jakten. Däremot tar sig serien mot slutet och får en ny nerv när båda lägren tydliga passerar privatlivets gränser i kampen om underrättelsetjänstens ”seger”.

Teheran, sesong 1_9 Teheran, sesong 1_10 TV Tehran Teheran, sesong 1_4 Teheran, sesong 1_3 Teheran, sesong 1_2
<
>
Teheran (Foto: Apple TV+)

Utmärkt

Zoder har skrivit ett komplext manus, där de intrikata planerna och karaktärerna (och deras dubbelspel) av kött och blod avslöjas lager för lager, som när man skalar en lök. Att förlägga handlingen till vår tids politiska krutdurk ger den ett extra lager realism, äkthet – och aktualitet.

Annons

Inte lika elegant och sansad som The Spy, men helt klart (tillsammans med Falsk identitet) en av de bästa, mest spännande och trovärdiga spionserierna på senare år. 5 utmärkta stjärnor.

Det sista avsnittet av säsong 1 släpps på Apple TV+ fredagen den 30 oktober.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 49 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Apple TV+
  • Release: 22 juni 2020
  • Regi: Daniel Syrkin
  • Med: Niv Sultan, Shaun Toub, Navid Negahban, Shervin Alenabi, Menashe Noy, Liraz Charhi, Mo Bar-El, Esti Yerushalmi
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Längd: 6:50
  • Betyg: 5
IMDB Rating
Summary:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.
Starka kvinnor med högst personliga problem är den drivande kraften i detta starka Netflix-drama.
Den sanna historien om en otrolig arkeologisk utgrävning har blivit en liten (brittisk) filmpärla.
Årets kortaste månad bjuder på ljusare dagar och enorma mängder nya titlar.
Omar Sy är en fransk gentlemannatjuv med finess och list, i en serie som dryper av charm och lekfullhet.
Amazon serverar oss en grov, smutsig och realistisk maffiahistoria, sedd ur en kvinnas synvinkel. En fräsch knorr på en annars lite stagnerad genre.
Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.