Recension: Kadaver

Vad ska man leva av efter domedagen?

Netflix första norska spelfilm har stora ambitioner och en fascinerande handling – men misslyckas tyvärr på viktiga punkter.
Karakter
Rysare
Kadaver
Annons
Annons
forfatter

Med Kadaver presenterar Netflix sin första norska film. Här har ambitionerna varit stora och utgångspunkten är lovande – men tyvärr håller det inte hela vägen.

 

Norge ligger i ruiner efter en kärnkraftskatastrof, städerna är förstörda och förorenade. De som har överlevt katastrofen kämpar om de knappa resurserna, varav maten är det mest vanskliga.

När en kringresande ”cirkusvärd” bjuder in till en fest och teater, komplett med gourmetmåltid, är den lilla familjen med Leonora (Gitte Witt), Jacob (Thomas Gullestad) och Alice (Tuva O. Remman) inte nödbedd.

Annons

Det borde antagligen ha ringt en liten varningsklocka hos Leonora och Jacob: om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det – det här är också är också kärnan av huvudproblemet med Herdals (regissör) andra långfilm: vi har verkligen svårt att tro på den konstruerade historien.

Läs också
Behöver du verkligen Disney+? I och med lanseringen av Disney+ är strömningskriget igång på allvar – men vilka abonnemang MÅSTE du ha?

Allt är naturligtvis inte som det verkar, vilket vi också förväntar oss av en riktigt bra rysare, men på det extravaganta, historiska hotellet, som drivs av den karismatiska Mathias (Thorbjørn Harr), är det för mycket som inte hänger ihop.

En känsla för det mystiska och en läcker visuell stil har Herdal sannerligen gett filmen, det är trovärdigheten i handlingen och spänning som saknas. Vi går genom rödklädda korridorer med tunga heltäckande mattor, makabra målningar och dunkel belysning, där ”gästerna” är klädda i creepy guldmasker samtidigt som ”skådespelarna” iscensätter live-action-teater. Klipskt och fascinerande, med flera bra enstaka scener, och rent visuellt en riktig läckerbit.

Tyvärr fattar huvudrollerna för många hopplöst korkade beslut, bakgrunden till handlingen serveras droppe för droppe på ett inte särskilt elegant eller subtilt sätt och slutet blir ett enda stort antiklimax.

Kadavers starkaste kort är den ständigt kusliga stämningen, snyggt foto och bra skådespelarprestationer från Harr och (en alldeles för lite utnyttjad) Helge Jordal. Framför allt Witt (som inte exakt har Shelley Duvalls skräckregister) och Gullestad lyckas inte så väl i Kadaver, vilket främst beror på ett dåligt/ofärdigt manus där det målas med en bred pensel och dialogen känns krystad.

Annons

Läs också

Heeeere’s Johnny!

Det vilar tyvärr något oförlöst över hela projektet, vi tror att ett par extra vändor med manuset skulle ha fixat många av filmens brister. 3 medelmåttiga stjärnor.

Kadaver_2 Kadaver_3 Kadaver_4 Kadaver_5 Kadaver_6 Kadaver_7 Kadaver_8 Kadaver_9
<
>
Kadaver (Foto: Netflix)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 22 oktober 2020
  • Regi: Jarand Herdal
  • Med: Gitte Witt, Thomas Gullestad, Thorbjørn Harr, Tuva O. Remman, Kingsford Siayor, Helge Jordal
  • Genre: Rysare
  • Land: Norge
  • År: 2020
  • Längd: 1:26
  • Betyg: 3
IMDB Rating
Summary:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.