RecensionKadaver

Vad ska man leva av efter domedagen?

Netflix första norska spelfilm har stora ambitioner och en fascinerande handling – men misslyckas tyvärr på viktiga punkter.
Karakter
Rysare
Kadaver
forfatter

Med Kadaver presenterar Netflix sin första norska film. Här har ambitionerna varit stora och utgångspunkten är lovande – men tyvärr håller det inte hela vägen.

 

Norge ligger i ruiner efter en kärnkraftskatastrof, städerna är förstörda och förorenade. De som har överlevt katastrofen kämpar om de knappa resurserna, varav maten är det mest vanskliga.

När en kringresande ”cirkusvärd” bjuder in till en fest och teater, komplett med gourmetmåltid, är den lilla familjen med Leonora (Gitte Witt), Jacob (Thomas Gullestad) och Alice (Tuva O. Remman) inte nödbedd.

Det borde antagligen ha ringt en liten varningsklocka hos Leonora och Jacob: om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det – det här är också är också kärnan av huvudproblemet med Herdals (regissör) andra långfilm: vi har verkligen svårt att tro på den konstruerade historien.

Annons
Läs också
Behöver du verkligen Disney+? I och med lanseringen av Disney+ är strömningskriget igång på allvar – men vilka abonnemang MÅSTE du ha?

Allt är naturligtvis inte som det verkar, vilket vi också förväntar oss av en riktigt bra rysare, men på det extravaganta, historiska hotellet, som drivs av den karismatiska Mathias (Thorbjørn Harr), är det för mycket som inte hänger ihop.

En känsla för det mystiska och en läcker visuell stil har Herdal sannerligen gett filmen, det är trovärdigheten i handlingen och spänning som saknas. Vi går genom rödklädda korridorer med tunga heltäckande mattor, makabra målningar och dunkel belysning, där ”gästerna” är klädda i creepy guldmasker samtidigt som ”skådespelarna” iscensätter live-action-teater. Klipskt och fascinerande, med flera bra enstaka scener, och rent visuellt en riktig läckerbit.

Tyvärr fattar huvudrollerna för många hopplöst korkade beslut, bakgrunden till handlingen serveras droppe för droppe på ett inte särskilt elegant eller subtilt sätt och slutet blir ett enda stort antiklimax.

Kadavers starkaste kort är den ständigt kusliga stämningen, snyggt foto och bra skådespelarprestationer från Harr och (en alldeles för lite utnyttjad) Helge Jordal. Framför allt Witt (som inte exakt har Shelley Duvalls skräckregister) och Gullestad lyckas inte så väl i Kadaver, vilket främst beror på ett dåligt/ofärdigt manus där det målas med en bred pensel och dialogen känns krystad.

Läs också

Heeeere’s Johnny!

Det vilar tyvärr något oförlöst över hela projektet, vi tror att ett par extra vändor med manuset skulle ha fixat många av filmens brister. 3 medelmåttiga stjärnor.

Annons
Kadaver_2 Kadaver_3 Kadaver_4 Kadaver_5 Kadaver_6 Kadaver_7 Kadaver_8 Kadaver_9
<
>
Kadaver (Foto: Netflix)

Läs alla artiklar i 1 vecka för 1 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?
Fakta
  • Netflix
  • Release: 22 oktober 2020
  • Regi: Jarand Herdal
  • Med: Gitte Witt, Thomas Gullestad, Thorbjørn Harr, Tuva O. Remman, Kingsford Siayor, Helge Jordal
  • Genre: Rysare
  • Land: Norge
  • År: 2020
  • Längd: 1:26
  • Betyg: 3
IMDB Rating
Summary:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.

Läs också:


Nyhet: Kompakt LG-soundbar med fantastiskt ljud
Nyhet: Tamron 18-300mm F3.5-6.3 Di III-A VC VXD
Grupptest: Kamerablindtest med Apple, Asus, OnePlus, Sony, Samsung och Xiaomi
Recension: Jolt
Nyhet: OnePlus lanserar ny mobil utan Snapdragon
Nyhet: Bose QC 45 avslöjades av misstag
TEST: Dyson Pure Cool