Recension Castle Rock, säsong 1

Fängslande King

Världens mest filmatiserade författare, Stephen King, får ännu en fjäder i hatten med TV-serien om ett amerikanskt småstadshelvete.
Thriller
Castle Rock, säsong 1

Ännu en gång utspelas handlingen i hans egen delstat, Maine i New England. I den lilla småstaden Castle Rock (som lika gärna hade kunnat vara samma lilla stad som i It), en fiktiv stad som är hopsatt av många av Kings tidigare berättelser, en stad där ondskan är betydligt mer framträdande än i de flesta andra småstäder. Referenserna till Kings omfattande bibliografi är rena festen för fansen.

Gammal ondska

Mitt i staden tronar det enorma, dystra, Shawshank-fängelset (förevigat i King-klassikern Nyckeln till frihet (The Shawshank Redemption), där Tim Robbins och Morgan Freeman i en oförglömlig scen avnjuter en iskall öl efter att ha lagt ett nytt tak ). ”Halva staden” är anställda på fängelset, en vårdinrättning som inte direkt sätter fångarnas mänskliga rättigheter främst.

Allt börjar med att den åldrade fängelsedirektören tar livet av sig, på ett ganska så spektakulärt sätt. När den nya direktören (Ann Cusack) undersöker anläggningen snubblar vakterna över en tank med en liten bur. I mörkret sitter en helt okänd, utsvulten man (Bill Skarsgård, clownen från It). Allt han säger är ”Henry Deaver” …

Henry Deaver (André Holland) är en advokat som försvann spårlöst när han var 11 år. Polisen Pangborn (Scott Glenn) hittade honom så småningom i skogen, men försvinnandet klarades aldrig upp. Nu kommer Deaver tillbaka till staden för att försvara den okända fången, samtidigt som han måste brottas med smärtsamma minnen från det förflutna, en dement mamma (Sissy Spacek) och en före detta granne (Melanie Lynskey) som hävdar att hon ”hör röster”. Alla bär på sina spöken från det förflutna och har egna versioner av historien om staden från helvetet.

Fascinerande karaktärer

King är enastående när det gäller att beskriva helt vanliga småstads-Amerika med alla dess brister och mörka hemligheter – bland helt vanliga människor och deras vardagliga problem. Hans fascinerande miljöskildringar toppas av en unik förmåga att hitta på fängslande karaktärer, karaktärer som du bara MÅSTE få veta mer om, och som som har många lager och inte är antingen goda eller onda, utan mänskliga.

Serien har inte bara intressanta karaktärer, de spelas också av enastående skådespelare! Sissy Spacek (från Kings klassiska Carrie och TV-serien Bloodline) är strålande som den bestämda, lätt glömska, adoptivmamman som uppenbarligen vet mer om gamla mysterier än hon berättar. Scott Glenn levererar alltid varorna, men det är Melanie Lynskey, som den synska, komplexa grannen, och André Holland som imponerar mest. Och Bill Skarsgård skulle enkelt ha kunnat få en Oscar för ”skådespelaren-med-den-mest-skrämmande-uppsynen”.

Serien har en konsekvent gastkramande atmosfär, plus överraskande vändningar. Dessutom är King en mästare på att komma med små, till synes obetydliga glimtar av information som får betydelse för handlingen längre fram. Allting hänger ihop och har en naturlig struktur, som lager för lager skalas bort och avslöjar den hemska sanningen.

När det ordinara blir hemskt

Castle Rock är en guldgruva för Stephen King-fans, men alla som gillar en bra thriller med intressanta karaktärer kommer definitivt att tycka serien är fängslande och starkt beroendeframkallande. Småstaden i vardagens Amerika där det plötsligt händer något oförklarligt, eller ren ondska dyker när man minst förväntar sig, förtjänar definitivt 5 stjärnor.

Ljudspåret levererar varorna enligt våra förväntningar, men (som så ofta är fallet) bildkvaliteten på HBO håller inte måttet. Bilden präglas av för mycket brus och artefakter. Recensionen bygger på de 4 första (av 10) avsnitten.

<
>

Release: 26/07/18 Regi: Michael Uppendahl Med: André Holland, Melanie Lynskey, Bill Skarsgård, Sissy Spacek, Scott Glenn, Ann Cusack, Terry O’Quinn Land: USA År: 2018 Längd: 10:00