Recension: 1917

Krigets vackra råhet

Få krig har skildrats lika ofta på film som ”the Great War”, ändå lyckas Mendes tillföra genren något nytt och imponerande.
Karakter
Krig
1917
Annons
Annons
forfatter

6 april 1917: De två unga brittiska korpralerna Blake (Dean-Charles Chapman) och Schofield (George MacKay) får i uppdrag att varna ett av sina kompanier att de håller på att anfalla mitt in i ett välplanerad tyskt bakhåll.

1 600 unga mäns liv står på spel om de inte når fram med meddelandet till överste Mackenzie i tid.

Tiden är deras värsta fiende när de tar sig fram genom ingenmansland.

Skyttegravskrig

Första världskriget kallas inte utan anledning för skyttegravskriget. På de stora europeiska slätterna grävde bataljoner ner sig i förstärkta, smala skyttegravar och höll stånd mot fienden och försökte vinna ny mark, meter för meter.

Annons

Stilleståndet kunde pågå i månader, muntert parodierat i komediklassikern Blackadder Goes Forth.

När vi kastas in i handlingen har kriget pågått i tre år och det råder stillestånd mellan tyska och allierade trupper i norra Frankrike.

Helvetet nere i de trånga, leriga, smutsiga, stinkande skyttegravarna är imponerande återskapat, ned i minsta lilla kusliga detalj. Filmen är explicit, rå och avskalad, men aldrig spekulativ – ibland blir den nästan obehaglig att titta på.

Korpral Blake har en äldre bror i kompaniet som håller på att gå rakt i tyskarnas fälla, men general Erinmore (Colin Firth) försäkrar honom att tyskarna har dragit sig tillbaka av strategiska skäl, så att de två nästan har fri lejd till byn Écourt.

Varpå Schofield lakoniskt kontrar med att fråga varför i hela friden de då ska ta med sig granater …

Annons

The Great War

Första världskriget (1914–1918) kallas oftast av britterna för ”the Great War”, ett krig som är förknippat med mycket heder, ära och nästan upphöjd nostalgi.

Mendes har baserat manus på historier från kriget som hans farfar, Alfred Mendes, berättade för honom. Handlingen i sig är ren fiktion, men händelseförloppet bygger löst på faktiska upplevelser som morfadern var med om som ung soldat under kriget.

Detta är nog också kärnan i Mendes vilja att ge korpral Schofield en hjälteroll mitt i hela krigshelvetet, ibland är han på gränsen till övermänsklig.

Blake (Dean-Charles Chapman) og Schofield (George MacKay), 1917 (Foto: Nordisk Film)

Vandring genom helvetet

De två unga männens expedition, och kampen mot klockan, blir en helvetisk vandring, en nedåtgående spiral av våld à la Dantes Inferno.

Det är öde, grått, kallt och lerigt i det brutala ingenmanslandet. Båda sidor har barrikaderat sig bakom lager efter lager av taggtråd, minor och avspärrningar. Lik i olika stadier av förruttnelse och sönderslitna lemmar ligger utströdda – allt medan råttorna kalasar sig feta.

Annons

Efter en dramatisk händelse tvingas Schofield försöka slutföra uppdraget på egen hand, utmattad, hungrig, sårad och mentalt nedbruten tar han sig fram, kämpar mot krypskyttar, tyska övermän, kyla och okunniga officerare.

Enda ljusglimten och strimman av hopp i hela filmen är när han träffar en ung fransk kvinna som har sökt skydd med ett föräldralöst barn. De få minuternas ömhet är ett befriande avbrott för Schofield – och oss åskådare – från krigets skräck.

Foto och klippning av en annan värld!

1917 är bara den nionde långfilmen av den brittiska regissören Sam Mendes, som fick sitt stora genombrott med American Beauty 1999. Sedan dess har han utmärkt sig med känslomässiga storverk som Road to Perdition och Revolutionary Road, samt de två senaste Bond-filmerna Skyfall och Spectre – båda bland de bästa 007-filmerna.

Han är alltså inte en av världens mest produktiva regissörer, men hans filmer är aldrig något man är likgiltig inför. Krigets grymheter har han skildrat tidigare i Jarhead, men i 1917 baserar han berättelsen på sin egen släktings krigsupplevelser.

När de två korpralerna ger sig iväg på sitt ”omöjliga” uppdrag får vi se en exceptionellt imponerande scen, genom skyttegravarna och ingenmansland, som ser ut som om den är gjord i en enda tagning. 1917 är inte den första filmen som har långa tagningar, bland annat filmade Brian De Palma öppningsscenen i Snake Eyes i 12 sammanhängande minuter. Bland nordiska filmer är Erik Poppes Utøya 22. juli filmad som en enda lång tagning.

Annons

1917 är inte filmad i en enda lång tagning, men den är filmad och klippt så att den nästan verkar vara två långa, oavbrutna scener. Ett tekniskt mästerverk och en fotobragd av Roger Deakins som vi nästan aldrig har sett maken till. Estetisk njutning i all sin ohygglighet.

Att allt ser snyggt ut är en sak, men det ger historien extra intensitet och dramaturgisk styrka.

1917 (2019) 1917 (2019) 1917_4 1917_5 1917_6 1917 (2019)
<
>
1917 (Foto: Nordisk Film)

Stjärngalleri

Mendes har fått med sig de flesta stora brittiska skådespelare, i små biroller. Från Colin Firth till Mark Strong, Benedict Cumberbatch och Richard Madden. Men 1917 är ändå George MacKays film.

MacKay (mest känd för sin roll som Viggo Mortensens son i Captain Fantastic) gör en riktig bedrift som den komplexa korpralen som skickas iväg på ett omöjligt självmordsuppdrag.

Han är med i varenda scen och bär den dramatiska berättelsen på sina axlar. Den smått introverta unge mannen är själva verket utled på hela kriget men samtidigt glad över att vara hemifrån. Han betraktar sig definitivt inte som någon hjälte, men ändå går han ut helt osjälviskt, utmattad och sårad, trots att allt verkar fullständigt hopplöst. Det finns aldrig några tecken på överspel eller något teatraliskt i hans stabila rollprestation.

Annons
Läs också
Dunkirk Christopher Nolan gör det igen! Bjuder på en gedigen filmupplevelse med kvalitet från A till Ö.

1917 är inte distanserad och ”kall” som den enastående Dunkirk, tyvärr är den också lite väl inställd på att framställa korpral Schofield som en hjälte, med en antydan till övertydlig symbolik. Själva handlingen är inte heller särskilt originell, men 1917 är en fantastisk film och en tekniskt, visuell ful-vacker prestation.

5 superstabila stjärnor till en film som du sent kommer att glömma – den sitter nog kvar, på ett smärtsamt sätt, i systemet i ett par dagar. Rekommenderas å det varmaste!

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 4 maj 2020
  • Regi: Sam Mendes
  • Med: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Daniel Mays, Claire Duburcq, Colin Firth, Mark Strong, Benedict Cumberbatch, Richard Madden
  • Genre: Krig
  • Land: UK
  • År: 2019
  • Längd: 2:00
  • Betyg: 5
IMDB Rating
1917 (2019) 119min | Drama, War | 24 January 2020 (Norway) Summary: April 6th, 1917. As a regiment assembles to wage war deep in enemy territory, two soldiers are assigned to race against time and deliver a message that will stop 1,600 men from walking straight into a deadly trap.
Countries: USA, UK, India, Spain, CanadaLanguages: English, French, German

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Snart är det premiär för andra säsongen av Netflix moderna version av nordisk mytologi.
Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.