Xpeng G3
Xpeng jämförs ofta med Tesla, och inte utan anledning. För det första har de varit tydliga med att de har utnyttjat Teslas öppna patent inom elbilsteknik. De har emellertid också anklagats för att en före detta Tesla-ingenjör som nu arbetar på Xpeng snodde med sig Teslas Autopilot-teknik och att den nu används i Xpeng-bilarna. Det är inte första gången som kinesiska företag anklagas för att ha stulit teknik, och garanterat inte den sista heller.
I den dyraste Premium-konfigurationen har den mellanstora SUVen kameror kombinerade med radar som åstadkommer många av LiDAR-teknikens funktioner fast är billigare. Tretton kameror är monterade runt bilen, varav fem sitter på taket för att ge en 360-graders vy av omgivningen. Detta används för körhjälp och trafikövervakning.
När det gäller ljudanläggningen så heter det bara Xpeng Advanced Surround Sound System och består av åtta högtalare. Detta är standard, oavsett vilken konfiguration av bilen du väljer. Till skillnad från P7-modellen så kan du inte köpa G3 med Dynaudio-bilstereo.
Vid det här laget har vi vant oss vid att se räckvidder på över 400 km, och där ligger även Xpeng G3: 450–460 km (WLTP).