Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Polestar 2

Polestar 2

Volvos elbilsmärke Polestar är fullt av teknik. 5-dörrars Polestar 2 är inget undantag. Bland annat känner bilen igen dig genom din mobil och ställer automatiskt in sätet så som du vill ha det och anpassar startskärmen med dina favorit-appar.

Polestar utlovar en mycket bra röststyrning, så att bilen faktiskt förstår dig. Bilen är för övrigt marknadens första som använder informations- och underhållningssystemet Android Automotive.

Det finns olika utrustningspaket, både Pilot och Plus ingår i priset. Det är i Plus-paketet som du hittar ljudsystemet, som kommer från Harman Kardon. Så vi tolkar det som att stereon ingår i startpriset. Men det är inte allt, för svenska Dirac också har varit och fixat till ljudet. Dirac har blivit kända i hifi- och hemmabiosammanhang med sitt överlägsna rumskorrektionssystem, som korrigerar för både frekvens och timing och får en anläggning att låta likadant nästan var den än är installerad. Vi är därför väldigt nyfikna på vad de har lyckats göra med Polestar-stereon. Bilar är som bekant bland de mest krävande akustiska miljöerna och kan säkert tjäna på Dirac-korrigering.

Andra saker som ingår i priset är panoramatak med projicerad Polestar-logotyp, pixelstrålkastare fram med LED, 15-watts trådlös mobilladdare, döda vinkel-assistent, adaptiv farthållare, körassistent, varning för korsande trafik med autobroms, bakre och främre kollisionsvarning, automatisk filhållare, undanmanöver med broms och styrning , automatisk kollisionsbroms och 360-graders parkeringskamera. Parkeringsassistenter både fram och bak finns också på plats, och HomeLink-funktionen kan styra saker som husets garageport, larm och belysning. Till exempel.

Du får verkligen mycket utrustning för startpriset. Lägger du 60 000 kronor extra får du Performance-versionen, med uppgraderat bromssystem och stötdämpare, samt ett par designförbättringar. Bland annat fetare lättmetallfälgar och guldfärgade säkerhetsbälten. Dragkrok finns också, den kostar 13 000 kronor.

Annons

Polestar hävdar 470 km räckvidd och 0–100 km/h på mindre än 5 sekunder.

Läs vårt test av Polestar 2.

Också i detta test:

Volkswagen ID.4

Lexus UX 300e

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Kia e-Soul

Mini Cooper SE

Nissan Leaf

Renault Zoe

Volkswagen ID.3

Tesla Model 3

DS 3 Crossback E-Tense

Mazda MX-30

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

Peugeot e-208

Skoda Enyaq iV

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Jaguar i-Pace

Mercedes-Benz EQC

Porsche Taycan Turbo S

Tesla Model S

Tesla Model X

Tesla Model Y

forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.