TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Ny batteriteknologi kan lösa det största problemet för elbilar

Forskare vid MIT har hittat ett material som kombinerar de bästa egenskaperna hos fasta och flytande batterier.

Av / 2025-09-07 - 09:04
Ny batteriteknologi kan lösa det största problemet för elbilar

Vi hör ofta talas om nya batteriteknologier som lovar guld och gröna skogar. Men få av dem blir verkliga produkter. Den senaste verkar dock lovande. Resultaten kommer från ett japanskt forskarteam vid det välrenommerade MIT-universitetet i Massachusetts, USA, och har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Upptäckten gäller ett material med en nästan motsägelsefull egenskap: det leder joner som en vätska men är lika robust som ett fast material. Och det har en avgörande extra fördel: det kan lösas upp och formas lika lätt som en bit vingummi. Detta kan visa sig vara den saknade pusselbiten i det komplexa pusslet som är framtidens batteri.

Läs också Nyhet: Solid state-batteri: QuantumScape har gjort ett genombrott Efter en tid ute i kylan verkar det som om QuantumScape närmar sig sin dröm om solid state-batterier.

Snabba men farliga flytande batterier

De flesta elbilar idag drivs av litiumjonbatterier, som innehåller en flytande elektrolyt för att transportera joner mellan den positiva och negativa polern. Denna vätska är energieffektiv, men också brandfarlig, och det är den främsta anledningen till att batterier kan bli instabila och, i värsta fall, fatta eld.

Den heliga graal som alla letar efter är ett solid state-batteri. Här ersätts den flytande elektrolyten med ett fast material. Detta eliminerar brandrisken, ökar energitätheten (läs: längre räckvidd) och möjliggör i teorin mycket snabbare laddning.

Problemet är att det har varit oerhört svårt att uppnå i praktiken. Fasta elektrolyter har antingen varit för dåliga på att leda joner eller för hårda och spröda, som keramik, vilket gör dem dyra och svåra att producera i stor skala. Ännu värre är de ökända dendriterna – mikroskopiska, nålliknande utväxter av litiummetall som kan växa genom den fasta elektrolyten och orsaka en katastrofal kortslutning.

Annons
self assembling ev battery material 1
De lättlösliga molekylerna samlas automatiskt i nanorör. (Illustration: MIT News)

Tillverkas som godis

Det är här det nya materialet kommer in i bilden. Forskarna har utvecklat en ny typ av fast elektrolyt, som de kallar en amorf enkeljonledare (LiSICON). Bakom det catchiga namnet döljer sig ett material som kombinerar det bästa av två världar.

För det första har det en jonledningsförmåga som är i nivå med de bästa flytande elektrolyterna. Det innebär att litiumjonerna kan röra sig obehindrat fram och tillbaka, vilket är avgörande för snabb laddning och hög prestanda. För det andra är materialet, trots sin glasliknande (amorfa) struktur, mekaniskt tillräckligt robust för att motstå bildandet av de fruktade dendriterna.

Läs också Nyhet: Solid state-batteri: Toyotas batteridröm blir verklighet Det ser nu ut som att Toyotas solid state-batteri blir verklighet. Massproduktion kan tänkas starta 2027.

Men det verkliga genidraget ligger i tillverkningsprocessen. Till skillnad från keramiska solid-state-elektrolyter, som måste bakas vid extremt höga temperaturer och ofta involverar giftiga kemikalier, kan detta nya material helt enkelt lösas upp i ett vanligt, ofarligt lösningsmedel. Precis som socker i vatten. Vätskan kan sedan hällas ut och formas, varefter lösningsmedlet avdunstar vid rumstemperatur. Kvar blir ett tunt, fast skikt av elektrolyt.

Denna ”godismetod” gör det potentiellt mycket billigare och mer miljövänligt att massproducera solid-state-batterier, eftersom befintliga produktionsmetoder kan användas och de hårdaste kemikalierna undvikas. Och när batteriets livslängd är slut blir de lösliga batterierna lättare att återvinna.

Vad betyder detta för dig och din nästa bil?

På papperet är fördelarna uppenbara:

  • Säkerhet: Utan brandfarliga vätskor är risken för batteribränder praktiskt taget eliminerad.
  • Snabbare laddning: Den höga jonledningsförmågan öppnar upp möjligheten att ”tanka” batteriet på några minuter istället för timmar.
  • Längre räckvidd: Högre energitäthet innebär antingen längre räckvidd eller ett mindre och lättare batteripaket.
  • Miljövänlighet: Genom att använda giftfria material och en enklare tillverkningsprocess tar tekniken ett viktigt steg bort från de miljöproblem som plågar dagens batteriproduktion och återvinning.
Läs också Nyhet: Finland bygger gigawatt-batteri – av sand och sten Från industriavfall till energirevolution: Finlands gigantiska sandbatteri kan förändra uppvärmningsmarknaden

Förväntningarna är höga, men vägen från en petriskål i Tokyo till ett batteripaket i en elbil är notoriskt lång och kantad av kostsamma misslyckanden och tekniska återvändsgränder.

Forskarna har levererat beviset: Konceptet håller. Nu överlämnas stafettpinnen till ingenjörerna. Materialet måste bevisa sin hållbarhet över tusentals laddningar, och produktionspriset måste sänkas till en nivå som inte utlöser panikattacker bland biltillverkarnas ekonomichefer.

Det är dock svårt att förbli pessimistisk. Genom att angripa problemet från en ny vinkel, där hanterbarhet och giftfrihet är lika viktiga som teknisk prestanda, erbjuder LiSICON-tekniken möjligheten att undanröja ett av de mest envisa hindren för solid state-tekniken.

Källor: Nature, MIT News

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total år!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
164:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Teddybjörnen från helvetet

Monsterkatastrof i rymden: Svart hål löpte amok

Googles nya AI kan läsa handskrivna recept och planera din resa

OpenAI:s elräkning kommer att vara större än Indiens

Den existentiella skräcken att vara en dammsugare

Barbie Girl stämmer Suno

Här kommer robotpolisen

Kina kastar servrar i havet

Kan hushållsroboten förbättra vardagen?

OpenAI ger sig på musikskapande

Nike tillverkar robotskor

Trä som är starkare än stål