TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
Prova LB+ för 10:-

Nyhet

Här är Volkswagen ID.7

Äntligen avtäckt! ID.7 blir en rymlig sedan, där räckvidd förmodligen är det största ledordet.

Här är Volkswagen ID.7

Så har Volkswagen äntligen visat upp sin sedan ID.7. Det hände vid en digital världslansering idag klockan 14. En ganska kort sådan, där informationen var ganska sparsam.

VW ID.7 6
Foto: Volkswagen

ID.7 är stor

Bilen, ofta kallas ”den elektriska Passaten”, har gott om inre utrymme, och Volkswagen lovar en ”loungeliknande kupé”. Vilket vi översätter till att det finns gott om plats för långa ben. Den mäter också 4,96 meter i längd, vilket är hela 38 cm längre än ID.4 crossover SUV.

Läs också Nyhet: Sista testerna av Volkswagen ID.7 nästan klara Bara dagar innan premiären kommer nya uppgifter om den eldrivna flaggskeppsmodellen i ID.-familjen.

ID.7 lägger sig prismässigt i ”volymsegmentet”, men ska hålla premiumklass. Volkswagens utsände sa att detta är en av de riktigt viktiga bilarna för koncernen. Detta märks inte minst på att detta är den första modellen sedan ID.4 som från början lanseras på alla världsmarknader.

VW ID.7 2
Foto: Volkswagen

Detta är den sjätte helelektriska VW-bilen på MEB-plattformen. Volkswagen säger sig ha lyssnat på konsumenterna under utvecklingen, bland annat när det gäller infotainment-systemets gränssnitt.

Bland annat är klimatkontroll nu tillgänglig med en knapptryckning på 15-tumsskärmen, och nu har head-up-skärm med förstärkt verklighet blivit standard.

Annons
VW ID.7 5
Foto: Volkswagen

Lång räckvidd

Det viktigaste argumentet för ID.7 är ändå dess räckvidd. Den ska räcka långt. Upp till 700 kilometer. Det är inte illa!

Detta möjliggörs av god aerodynamik och låg förbrukning, men också ett större batteri med 86 kWh nettokapacitet. Samtidigt ökas laddningskapaciteten till 200 kW och bilen tar 25 minuter att ladda från 10 till 80 procent.

Läs också TEST: Volkswagen ID. Buzz Pro Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en riktig fullträff – bortsett från ett problem.

Tyvärr kommer bilen inte att vara tillgänglig med det stora batteriet vid lanseringen, initialt måste vi nöja oss med det vanliga 77 kWh och 170 kW laddningskapacitet. Samma som i dagens ID. Buzz.

Annars nämns panoramaglastak och Harman Kardon ljudsystem med 13 högtalare plus subwoofer. Och som vanligt vid EV-lanseringar talades det om hållbarhet. Det finns inga spår av djurskinn i sätena, istället hittar vi växt- och plastbaserade material.

VW ID.7 8 enlarged scaled
Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.7: Pris och tillgänglighet

Varken försäljningsstart eller pris nämndes med ett ord, annat än att bilen kommer att vara i ”volymsegmentet”. Vi förväntar oss att startpriset blir 20–25 procent högre än för ID.4.

Mer info: volkswagen.se

<
>
Foto: Volkswagen
Läs också TEST: Volkswagen ID.5 GTX Med en rundad bak är ID.5 den snyggaste av Volkswagens elbilar. Fyrhjulsdrift gör GTX-versionen extra skön att köra och äntligen håller ljudanläggningen måttet.
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Så enkelt är det att hacka din bil

Peugeot: Populär elbil får kraftig uppdatering

Elektrisk terrängbil för nordiska förhållanden

Hjärnan älskar bilkörning mer än musik

Fords elbilssuccé blir ännu bättre

SUV med 1 000 km räckvidd och extrem laddningshastighet

Pumpa upp din cykel utan att svettas

Vi kör Zeekr 7X med otroligt snabb laddning och överraskande pris!

Cykellampan samlar automatiskt in bevis

Hyundais strömlinjeformade Ioniq 6 i ny skepnad

"Oförstörbar" Cybertruck krossad på parkeringsplats

Acer Predator - med hjul