Recension: Inferno

Kaotisk domedagsthriller

Tredje filmen om den lärde professor Langdon blir en tröttsam upplevelse med en handling som inte hänger ihop.
Karakter
Thriller
Inferno
Annons
Annons
forfatter

Da Vinci-koden gjorde Dan Brown världsberömd och en av vår tids mest lästa författare. Hollywood kastade sig snabbt över filmrättigheterna och Tom Hanks fick rollen som den lite nördiga Boston-professorn med kodknäckning som specialitet och långt över genomsnittliga historiekunskaper.

Brown-följetång
Regissör Ron Howard gjorde ett bra jobb med både Da Vinci-koden (2006) och Änglar och demoner (2009), där den senare var en mer actionladdad filmupplevelse – även om båda filmerna på ett uppenbart sätt avslöjade problemen med hur väl osannolika Browns historier är när de vecklas ut på vita duken. I Inferno märks detta tydligt.
Langdon vaknar brutalt på sjukhuset i pittoreska Florens, omtumlad och med sår i huvudet och kortvarig minnesförlust. Han tas om hand av sjuksköterskan Sienna (Felicity Jones), som snabbt måste hjälpa honom med betydligt mer än medicinsk behandling. Paret jagas längs turiststadens gator med både den lokala polisen, Världshälsoorganisationen och privata säkerhetsstyrkor i hälarna.
Eftersom de inte kan lita på någon och en katastrof håller på att inträffa måste de lösa gåtan på egen hand. Annars kan hälften av jordens befolkning se fram emot en smärtsam död när ett nytt pestvirus sprids över hela världen. Viruset har odlats fram av Zobrist (Ben Foster), en man som gjort det till sin livsuppgift att begränsa den eskalerande befolkningstillväxten. Den eleganta historiska länken är självaste Dantes Inferno, som beskriver helvetet på jorden och mänsklighetens plågsamma frånfälle.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RH2BD49sEZI

En vanlig dag på jobbet
Den här genren behärskar Howard ut i fingerspetsarna, och resultatet är också helt okej rent tekniskt. Men han kämpar verkligen med historien och en dalande spänningskurva. Klippningen är för snabb och tröttande och de ständiga skrikande bildäcken och dörrarna som slår igen och bryskt låser sig, känns överdrivet dramatiska. Man har uppenbarligen försökt få fram action och tempo från en berättelse som i bokform är mycket mer utdragen och saktmodig. Handlingen är förvånansvärt anemisk och relativt trist berättad, dessutom är den onödigt komplicerad. Tom Hanks levererar, som alltid, varorna och känns som en säker och pålitlig, klyftig professor som nästan behärskar alla lägen. Hans partner, Felicity Jones (Rogue One), är förvånansvärt anonym och tycks bara ha ett enda ansiktsuttryck, vilken stressad situation hon än befinner sig i. Birollerna spelas främst av danska Sidse Babett Knudsen (Westworld) och Omar Sy (Jurassic World) som båda övertygar trots ett tunt manus.

Antiklimax utan förlösning
Närmare en och en halv timme in i filmen kommer den överraskande knorren som uppenbarligen ska få oss att tappa hakan och häpna – vilket vi inte gör! Tvärtom är den så hopplöst långsökt, konstruerad och ologisk att vi blir mer irriterade än förvånade. Efter detta går luften ur ballongen helt och hållet.
Inferno har ett väldigt spännande tema som utspelas på en av planetens mest fascinerande platser, med bra skådespelare och en budget i hundramiljonklassen, men allt vi får är en helt medelmåttig thriller som faller på sin egen, konstruerade ofullkomlighet. 3 mediokra stjärnor.
Även om filmen inte imponerar så blir vi verkligen imponerade över både ljudspåret (Dolby Atmos) och den gnistrande bildkvaliteten. 4K-versionen får verkligen fram det bästa ur materialet. Ett ovanligt välnyanserat och exakt ljud, tydlig dialog och lagom tryck i djupbasen. Bonusmaterialet består av ett par utelämnade scener, regissörens dagbok och intervjuer.

 

picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
Fakta

4K UHD BD
Release: 28 februari 2017
Regi: Edward Zwick
Med: Tom Hanks, Felicity Jones, Omar Sy, Irrfan Khan, Sidse Babett Knudsen, Ben Foster
Genre: Thriller
Land: USA
År: 2016
Längd: 2:01

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Nikolaj Coster-Waldau har huvudrollen i en dansk Netflix-film.
Netflix har säkrat Gal Gadots nästa film.
Succéförfattaren till ”Bosch” kommer med en ny serie på Netflix.
HBO blåser nytt liv i en av tidernas mest populära TV-serier.
Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.