Recension: Inferno

Kaotisk domedagsthriller

Tredje filmen om den lärde professor Langdon blir en tröttsam upplevelse med en handling som inte hänger ihop.
Karakter
Thriller
Inferno
Annons
Annons
forfatter

Da Vinci-koden gjorde Dan Brown världsberömd och en av vår tids mest lästa författare. Hollywood kastade sig snabbt över filmrättigheterna och Tom Hanks fick rollen som den lite nördiga Boston-professorn med kodknäckning som specialitet och långt över genomsnittliga historiekunskaper.

Brown-följetång
Regissör Ron Howard gjorde ett bra jobb med både Da Vinci-koden (2006) och Änglar och demoner (2009), där den senare var en mer actionladdad filmupplevelse – även om båda filmerna på ett uppenbart sätt avslöjade problemen med hur väl osannolika Browns historier är när de vecklas ut på vita duken. I Inferno märks detta tydligt.
Langdon vaknar brutalt på sjukhuset i pittoreska Florens, omtumlad och med sår i huvudet och kortvarig minnesförlust. Han tas om hand av sjuksköterskan Sienna (Felicity Jones), som snabbt måste hjälpa honom med betydligt mer än medicinsk behandling. Paret jagas längs turiststadens gator med både den lokala polisen, Världshälsoorganisationen och privata säkerhetsstyrkor i hälarna.
Eftersom de inte kan lita på någon och en katastrof håller på att inträffa måste de lösa gåtan på egen hand. Annars kan hälften av jordens befolkning se fram emot en smärtsam död när ett nytt pestvirus sprids över hela världen. Viruset har odlats fram av Zobrist (Ben Foster), en man som gjort det till sin livsuppgift att begränsa den eskalerande befolkningstillväxten. Den eleganta historiska länken är självaste Dantes Inferno, som beskriver helvetet på jorden och mänsklighetens plågsamma frånfälle.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RH2BD49sEZI

En vanlig dag på jobbet
Den här genren behärskar Howard ut i fingerspetsarna, och resultatet är också helt okej rent tekniskt. Men han kämpar verkligen med historien och en dalande spänningskurva. Klippningen är för snabb och tröttande och de ständiga skrikande bildäcken och dörrarna som slår igen och bryskt låser sig, känns överdrivet dramatiska. Man har uppenbarligen försökt få fram action och tempo från en berättelse som i bokform är mycket mer utdragen och saktmodig. Handlingen är förvånansvärt anemisk och relativt trist berättad, dessutom är den onödigt komplicerad. Tom Hanks levererar, som alltid, varorna och känns som en säker och pålitlig, klyftig professor som nästan behärskar alla lägen. Hans partner, Felicity Jones (Rogue One), är förvånansvärt anonym och tycks bara ha ett enda ansiktsuttryck, vilken stressad situation hon än befinner sig i. Birollerna spelas främst av danska Sidse Babett Knudsen (Westworld) och Omar Sy (Jurassic World) som båda övertygar trots ett tunt manus.

Annons

Antiklimax utan förlösning
Närmare en och en halv timme in i filmen kommer den överraskande knorren som uppenbarligen ska få oss att tappa hakan och häpna – vilket vi inte gör! Tvärtom är den så hopplöst långsökt, konstruerad och ologisk att vi blir mer irriterade än förvånade. Efter detta går luften ur ballongen helt och hållet.
Inferno har ett väldigt spännande tema som utspelas på en av planetens mest fascinerande platser, med bra skådespelare och en budget i hundramiljonklassen, men allt vi får är en helt medelmåttig thriller som faller på sin egen, konstruerade ofullkomlighet. 3 mediokra stjärnor.
Även om filmen inte imponerar så blir vi verkligen imponerade över både ljudspåret (Dolby Atmos) och den gnistrande bildkvaliteten. 4K-versionen får verkligen fram det bästa ur materialet. Ett ovanligt välnyanserat och exakt ljud, tydlig dialog och lagom tryck i djupbasen. Bonusmaterialet består av ett par utelämnade scener, regissörens dagbok och intervjuer.

 

picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

4K UHD BD
Release: 28 februari 2017
Regi: Edward Zwick
Med: Tom Hanks, Felicity Jones, Omar Sy, Irrfan Khan, Sidse Babett Knudsen, Ben Foster
Genre: Thriller
Land: USA
År: 2016
Längd: 2:01

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

  1. Med reservation för att jag minns fel är slutet i boken ett helt annat än i filmen; viruset är/blir ändå utsläppt i vattnet och påverkar fertiliteten för alla befintliga människor på jorden så att endast en tredjedel (eller något liknande) av kvinnorna kan bli gravida. Inga dör, men kommande generationer blir mycket tunnare. Om någon känner till varför slutet är ändrat skulle det vara intressant att höra …

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.