Onkyo TX-SR607

Engagerar stort

Med tanke på föregångarens meritlista har Onkyos arvtagare mycket att leva upp till. Håller TX-SR607 måttet?

Föregångaren TX-SR606 fick oss nästan att tappa andan för ett år sedan. Den presenterade en ljudbild som passade all slags musik och film lika bra – en härlig kompromiss av kraft och finess.

Rent konstruktionsmässigt är TX-SR607 i grund och botten väldigt lik sin föregångare, bland annat är effekten densamma. Skillnaderna är antalet HDMI-ingångar, som ökat från fyra till sex, och dessutom har nykomlingen fått den nya avkodningsfunktionen Dolby Pro Logic IIz som kan avkoda ljudet även på höjden om man kopplar in två högtalare i taket längst fram. Detta fungerar med såväl stereokällor som högupplöst surroundljud i form av DTS-HD Master Audio, Dolby TrueHD och okomprimerad PCM.

Automatisk högtalarkalibrering görs med hjälp av Audysseys 2EQ, som är en lite mindre sofistikerad variant av MultEQ, bland annat kan 2EQ bara korrigera ljudet för tre platser i rummet i stället för sex.
Inte heller Onkyo har brytt sig om att piffa upp skärmmenyerna med färgglad grafik. Här är det vit text på svart bakgrund som gäller. Spelar kanske ingen större roll, svåra att använda är de i alla fall inte.
Men vi vill sätta minus i kanten för en sak och det är att receivern saknar flerkanalig förförstärkarutgång. Vill du ha mer förstärkarkraft längre fram får du alltså byta ut hela receivern. En klen tröst är utgångar till två subbasar, vilket man ändå hade kunnat lösa med en Y-koppling eftersom receivern inte behandlar bassignalerna olika på insidan.

Ljudkvalitet
Att Onkyo har en något mindre sofistikerad högtalarkalibrering märks bara på antalet platser som den korrigerar för. Vi hade inga problem med att acceptera vad som gjordes med ljudet i våra referenshögtalare från Miller & Kreisel. Kalibreringen gick både fort och blev bra. När Blu-ray-skivan ”Divertimenti” hamnar i spelaren märker vi fort att Onkyo-receivern har mer attack och tyngd än Marantz. Cellorna och kontrabasens övre register framträder med mer tryck och Onkyo har mer slagkraftighet och gnista än Marantz. Detta märks även på fiolerna, som är mer aggressiva utan att låta grova.

Onkyo markerar inte tystnaden med lika stor självklarhet som Marantz, och TX-SR607 saknar rent allmänt lite av Marantz finess. Ljudbilden är inte riktigt lika luftig. Vi vill däremot ge beröm för Onkyos förmåga att engagera, och receivern påminner oss om att akustiska instrument kan låta ruffiga och aggressiva utan att tappa trovärdighet. Vi tycker inte heller att vi berövas några detaljer. Så om du letar efter en mindre snäll receiver kan den här vara mitt i prick.

Med mer rytmisk musik tjänar Onkyo på att ha en kraftigare och rappare basrespons, och en rent allmänt mer utåtriktad ljudbild. Man kan spela högre än med Marantz och Onkyo ger en försmak av live-känsla. Elizabeth Frasers röst i Massive Attacks ”Teardrop” är dock inte lika luftig hos Onkyo, och ljudbilden är inte fullt lika transparent och svävande. Det låter inte illa alls, men den stora gåshuden uteblir. Fast när pukorna hamrar på ”Inertia Creeps” har Onkyo-receivern ett imponerande engagemang. En strålande kompromiss.

Onkyos kraftigare tryck kommer väl till sin rätt även på film. Hulken låter argare, stridsvagnarna kraschar hårdare och orkestern i bakgrunden är mer aggressiv. Och detta återigen utan Onkyo-receivern kan beskyllas för att låta grov. Om detta är bättre än den mer raffinerade behandlingen som Marantz-receivern utför, är en fråga om personlig smak. Onkyo har inte lika upplöst dialog, och en svag bris som blåser i bakkanalerna andas mer med Marantz. Båda receivrarna är kompromisser, men på vart sitt strålande sätt. I slutändan handlar det om något så simpelt som personlig smak.

Slutsats
Onkyo TX-SR607 är en strålande kompromiss mellan upplösning och kraft. Musik i stereo återges med tillräcklig slagkraftighet för att rytmerna ska kännas fint i kroppen och receivern låter aldrig grovt längst upp i registret. Klassiska instrument återges fysiskt samtidigt som tonernas komplexitet i stort sett bevaras. Det finns inte samma transparens som med Marantz SR5003 och ljudbildens tystnad markeras inte fullt lika väl. Men om du vill lyssna på musik på lite högre volym kan Onkyo-receivern vara en fullträff. Filmupplevelserna blir mer fysiska med Onkyo, vilket actionfantaster lär uppskatta. Men om du föredrar mer lågmälda filmer är inte dialogen riktigt lika upplöst och luftig.
TX-SR607 är dock en strålande kompromiss som kombinerar det mesta av två världar. Hela sex HDMI-ingångar förtjänar också en bonus! Detta plus det faktum att receivern kostar en femhundring mindre gör att vi utser Onkyo till textvinnare.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Marantz SR5003

Klassisk stil

Marantz receivrar är kända för att ha en fin och behaglig klang, medan många av konkurrenterna hellre satsar på kraft. Har SR5003 tillräckligt mycket av båda delarna för att vinna vårt hemmabiohjärta?

Mycket bra ljud.
Inte kraftigast i klassen. Bara tre HDMI-ingångar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Marius


Senaste artiklar: