Spegelreflexkamera: Olympus E-620

Knockout-kamera

Skarp optik och superba prestanda gör E-620 till Olympus mest prisvärda spegelreflex för amatörer och erfarna fotografer.

Olympus har varit smarta och tagit alla godsaker från E-30 – till exempel 12,3-megpixalsensor, vridbar skärm och kreativa filtereffekter – och sedan krympt både kameran och priset. Väljer man E-620 i stället för E-30 kommer man undan med halva priset. Visserligen får man ett lite enklare zoomobjektiv, lite lägre hastighet på seriefoto och en mindre sökare. Men med samma bildsensor och processor är det inget som skiljer när det gäller bildkvalitet. Bortsett från de optiska skillnaderna mellan objektiven 14–54 mm mkII som följer med till E-30 och 14–42 mm som följer med till E-620.

Med en prislapp på 9 000 kronor är den närmaste konkurrenten Canon EOS 450D. Men Olympus-kameran har mer att erbjuda för ungefär samma pengar. Till exempel den vrid- och vändbara skärmen på 2,7 tum, levande sökarbild samt integrerad bildstabilisator som fungerar med alla objektiv. I övrigt är många specifikationer ganska så lika om man jämför EOS 450D och E-620. Fast Olympus kamera är lite mindre, trots den vridbara skärmen.

E-620 har fått en ny, 7-punkters autofokus med känsliga kryssensorer som man kan välja manuellt. Kameran fyrar av bildserier med 4 bilder per sekund, fast maximalt 5 råfiler åt gången, och har multiexponering så att man kan lägga ihop två bilder.

Inbyggda filter
Kameran har – precis som E-30 – Olympus kreativa filter. Filterfunktionen aktiveras genom att man väljer motivprogram (Scene) med funktionsratten. Då får man tillgång till sex olika filter som lägger på effekter som pinhole, kornig svartvit, bleka färger, ljustonat filter, pop-art och mjukt fokus som passar fint för porträtt. Man kan bara använda filtren när man lagrar bilderna som JPEG-filer eller om man lagrar både RAW- och JPEG-filer.

E-620 har precis som nästan alla Olympus spegelreflexer stöd för trådlös blixtstyrning och en möjlighet att använda automatisk skuggjustering som får fram mer information ur mörka områden i bilderna – utan att de ljusa blir så ljusa att de bränner ut. Kameran kan också använda vertikalgreppet HLD5 som ger ett bättre grepp om kameran när man tar bilder på höjden, och samtidigt kan man ta fler bilder med de två inbyggda extrabatterierna som utökar kapaciteten.

Användning
Med batterigreppet växer kameran i volym och vikten ökar, vilket är tabu för många eftersom ett av skälen till att man väljer just E-620 är att den är liten och lätt. Trots att den har klassens minsta handgrepp har Olympus lyckats få kameran att kännas komfortabel i handen. Sökaren är större än i Olympus E-420 och E-520, vilket gör det lättare att komponera bilder utan att det känns som att man kikar ner i en tratt. Exponeringsinformationen i sökaren har fått sällskap av batteriindikator och ISO-ljuskänslighet. Samt en röd lysdiod som markerar vilken fokuspunkt som är vald.

Eftersom skärmen används för inställningarna använder man menysystemet för att ändra och justera bland annat bildparametrar som skärpa, färgmättnad och kontrast genom att trycka på OK-knappen och navigera sig fram till rätt parameter med pilknapparna som omgärdar OK-knappen. Pilknapparna, OK-knappen och alla knappar för bildvisning, live-view, bildstabilisator, ta bort-menyn och info, har bakgrundsbelysning allihop. Vilket i många situationer visar sig vara praktiskt, för när man ska göra inställningar i skymning bländas man lätt av knapparna och då syns de bättre när de lyser.

Även om E-620 är så enkel att använda att alla begriper hur de ska göra för att ta bra bilder, har den en lång rad inställningsmöjligheter som vi hade kunnat skriva flera böcker om. För erfarna amatörer kan det vara praktiskt att veta att kameran låter fotografen välja mellan hög- och lågdagerbaserad punktmätning av ljuset, samt brusreducering i fyra steg (hög, medel, låg, av). Bilderna kan lagras okomprimerade i råformat, med eller utan JPEG-kopia, och man kan välja grad av JPEG-komprimering från låg till superfin. Knappen märkt Fn, som sitter på baksidan, kan programmeras till exempel direkt inställning av vitbalans, eller som avbländningsknapp för objektivet.

Bildkvalitet
Eftersom bildsensorerna i Olympus spegelreflexkameror är mindre än i motsvarande modeller från Canon eller Nikon, är det många som tror att Olympus bildkvalitet är lägre. Samma antal bildpunkter (pixlar) på en mindre yta orsakar som bekant problem som kan yttra sig som bildstörningar när man höjer bildsensorns känslighet.
På ljuskänsligheter över ISO 400 har Olympus tidigare bildsensorer uppvisat en markant ökning av bildstörningar, men i E-620 – och E-30, för den delen – är korn- och färgstörningar väl kontrollerade vid höga ISO-värden.

Bildfilerna är rena och snygga ända upp till ISO 400, där marginellt brus kan synas när man förstorar på skärmen, men inte i utskrifter. Man måste passera ISO 800 för att utskrifter i A3-storlek ska avslöja fina kornstörningar i mörkare områden. Men det är på samma nivå som vi sett tidigare i Nikons D90, Canon EOS 450D och 40/50D, med andra ord försumbart och utan betydelse för bildkvaliteten. Först vid ISO 1600 finns det synligt brus, som dock inte är värre än att det i många fall kan kallas för klädsamt, så finkornigt är det. Ett av skälen till att det inte är kritiskt med bildstörningar vid ISO 1600 är att färgstörningarna är beskedliga, de blir inte väl synliga förrän vid ISO 3200.

Mitt tips är att ställa in kamerans brusreducering till Av eller Låg upp till ISO 800, där kan man försöka med Låg eller Medel, men Hög-läget maskerar en del detaljer i bilderna så det bör man vara försiktig med. Kamerans färgåtergivning är precis som förväntat i särklass. Bildfilerna har en praktfull återgivning av detaljer och fina färgtoner, samt bra eller mycket bra kontrastomfång.

Med 14–42 mm-objektivet som ingår får man optiska prestanda som tillhör de bästa i klassen. Objektivet är skarpare ut mot kanterna på alla brännvidder än alla standardzoomar vi har testat, bortsett från Sonys 18–70 mm. Och Olympus-objektivet har mindre linjeförvrängningar och ljusförluster i hörnen med största ljusöppning än samtliga standardzoomar vi har sett. Här finns mycket av förklaringen till varför E-620:s bildkvalitet ligger helt i täten (och överträffar den på vissa områden) jämfört med kameror i samma klass. Att objektivet dessutom är mycket mindre än konkurrenternas motsvarande standardzoomar talar till dess fördel eftersom man får bättre prestanda med kompakta mått, vilket håller nere kamerans storlek och vikt.

Slutsats
E-620 är aggressivt prissatt med tanke på den långa raden av funktioner, den är liten och lätt utan att storleken har gått ut över användarvänligheten, och den vridbara skärmen är inte bara praktisk att använda, när man inte behöver den kan den snurras 180 grader så att den lägger sig med skärmytan inåt mot kameran för att undvika repor.
Bildkvaliteten är inte lägre än hos någon annan kamera i klassen, tvärtom, så E-620 förefaller vara ett av de mest attraktiva köpen i dagsläget. Oavsett om man ska köpa sig sin första systemkamera eller redan är en erfaren fotograf. Ingen lär under några omständigheter sakna särskilt mycket – och ingenting alls när det gäller bildkvalitet.
Om E-620 är bättre än Nikons och Canons senaste spegelreflexer tänker vi ta reda på i nästa nummer. Missa inte det!

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Marius


Senaste artiklar: