Naim NAC-N 172 XS

Ljud som ger gåshud

Naim är ett av de mest udda hifi-märkena på denna jord, men det gör ingenting eftersom produkterna de bygger låter himmelskt! Deras nya förförstärkare är som gjord för dig som vill sätta ihop en potent stereo.

Det är något visst med Naim. Vilka andra hifi-märken känner du till som gör all slags elektronik, högtalare, kablar och till och med hifi-möbler själva? Stolta och temperamentsfulla som de flesta skottar vill de inte att deras kära skapelser ska beblanda sig med utrustning från andra tillverkare. Nej, här ska det vara 100 % Naim, från enda änden till den andra.

Naim är också kända för sina udda tekniska lösningar. Som till exempel att elektroniken kopplas ihop med DIN-kontakter i stället för normala RCA-kontakter, eller att utgången till höger högtalare sitter till vänster på förstärkaren … fullständigt ologiskt och orsakar lätt fel. Dessutom sitter volymrattarna konsekvent till vänster på fronten. Vi får skatta oss lyckliga att volymen höjs medurs och inte tvärtom!

Men en sak ska sägas om Naim. Alla produkter jag har hört från dem har en omisskännlig ljudkaraktär som ger gåshud varenda gång jag lyssnar på dem. Naim-ljudet är stramt, hårtslående och livligt. Det låter helt enkelt supertufft!

Senaste nyheten är förförstärkaren NAC-N 172 XS, och även om den erbjuder större flexibilitet och färre sällsamheter än vi är vana vid från Naim så faller inte äpplet långt från trädet när det gäller ljudkvalitet …

NAC-N 172 XS
Naim Audio har alltid varit svaga för separata komponenter – inte bara uppdelade för- och effektförstärkare, utan även separata nätdelar för att skärma ljudsignalen mot störningar. I den nya förförstärkaren har de dock valt en intern strömförsörjning för första gången, för att minska antalet apparater.

Den nya Naim-modellen kan sägas vara en produkt av två världar. Dels är den en renodlad förförstärkare med analoga stereoingångar, och dels har den även en inbyggd D/A-omvandlare och nätverksanslutning. Det betyder att du kan koppla in både analoga och digitala ljudkällor, samt streama musik från internet eller direkt från datorn. Allt detta har Naim stoppat in i en enda apparat som påminner väldigt mycket om den integrerade förstärkaren SuperUniti (som vi belönade med ”Särskilt rekommenderad” i våras), fast kostar hälften så mycket och saknar inbyggd effektförstärkare. I stället är den tänkt att kopplas ihop med en extern effektförstärkare eller ett par aktiva högtalare.

Den viktigt förförstärkaren
Förförstärkaren är enligt min personliga uppfattning den mest underskattade komponenten i en stereo. Det är inte många hifi-entusiaster som har våta drömmar om just försteg, och anledningen är nog helt enkelt att de inte är speciellt ”heta” produkter. De har inga stora baselement, inga blytunga transformatorer eller imponerande kylflänsar att prata om. Inte heller några lysande VU-mätare som svänger i takt med musiken.

Trots detta är förförstärkarens jobb ett av de allra mest kritiska i hela hifi-kedjan. Eftersom den reglerar spänningen till den känsliga ljudsignalen är den oerhört utsatt för brus och förvrängningar som lätt kan fortplanta sig till effektförstärkaren och vidare ut till högtalarna. Och är det något vi inte vill ha i en anläggning så är det förvrängning. Därför är det en fördel att skilja på förförstärkardelen och den strömkrävande effektförstärkaren och sätta dem i var sin låda. Ur den synvinkeln blir integrerade förstärkare som SuperUniti kompromisser, och det är nog något som Naim också håller med om.

Ljudkvalitet
Rent teoretiskt kan NAC-N 172 XS kopplas till vilken effektförstärkare som helst. Fast de flesta väljer förmodligen att para ihop den med någon av Naims egna förstärkare, till exempel NAP 155 XS för 13 900 kronor eller NAP 200 för 20 900. Importören Ljudtema lånade för skojs skull ut den dyrare NAP 250, som är en 2 x 80-watts effektförstärkare för drygt 35 000 kronor, så att vi verkligen skulle kunna ta reda på vad som bor i den nya förförstärkaren. Och det är inte lite. Inkopplade till mina Linn Akurate 242-högtalare spelar de två Naim-förstärkarna musik med hög gåshudsfaktor.

Jag börjar med Iron Maidens ”The Trooper” på hög volym, och märker med en gång hur Naim-kombinationen har järnkontroll på rytmer, trummor och bas. Basen är omedelbar och träffar med massor av energi. Trumslagen träffar precis när de ska och röster är gnistrande rena. Det låter helt enkelt precis så som heavy metal SKA låta!

Nästa skiva är lite mer lågmäld rock, i form av Neil Youngs ”Like a Hurricane”, som också låter vidunderligt genom Naim-duon. Kombinationen av spänstig dynamik och massor av engagemang ger ett ljud som träffar mitt i hjärtat i stället för att låta hjärnan grubbla över om ”placeringen” är korrekt. Det är också enklare att höra vad Neil faktiskt sjunger om, helt enkelt för att avsaknaden av förvrängning gör det lättare att höra varje ord som sjungs.

Med Maya Viks nya platta ”Bummer Gun” visar Naim att de också klarar modern pop och elektronika på ett föredömligt sätt. Den coola synthbasen på titelspåret träffar med tyngd i magen, och jag kan vrida upp volymen till grannklagande nivåer utan tecken på att Mayas ljusa röst börjar skära i öronen.

Musik som spelas i nätverket i 16-bitars ljudkvalitet eller bättre låter oförskämt bra – men även vanlig MP3 via iPod-ingången fungerar faktiskt briljant med den inbyggda D/A-omvandlaren. Ljudkvaliteten är fullt i klass med Hegels separata D/A-omvandlare HD11 (matad via USB från datorn). Detta är en av de bästa D/A-omvandlarna vi har hört för 10 000 kronor, dock saknar den volymkontrollen och flexibiliteten man får med Naim-förstärkaren.

Det kompletta Naim-systemet är inte bara en svår rival till SuperUniti, utan också till Hegels integrerade H300-förstärkare för 35 000 kronor. Den senare har visserligen ännu mer kraft och kan spela högre och renare, men rent musikaliskt och ljudmässigt tycker jag att den separata Naim-kombinationen ligger snäppet före. Och för 55 000 kronor skulle det ju bara fattas annat.

Jag vet av tidigare erfarenhet med Naim-utrustning att klangen kan bli lite ljus och aggressiv emellanåt om man jämför med ”tråkigare” hifi, men det märkte jag faktiskt mindre av med 172 XS och NAP 250. Det låter lika dynamiskt som jag är van vid från Naim, men också renare och mer raffinerat, med finare upplösning. Det kan bero på den kraftfullare strömförsörjningen i effektförstärkaren, men det är inte heller någon tvekan om att 172 XS och den tudelade föstärkarlösningen i sig själv ska ha del av äran.

Slutsats
Alla som vill ha en välljudande förförstärkare till sina aktiva högtalare, eller en potent början på en Naim-anläggning, rekommenderas att ta en närmare titt på NAC-N 172 XS, som i mina öron är ett mycket bra köp, oavsett om man parar ihop den med en matchande Naim-effektförstärkare eller inte. Ljudkvaliteten är fullt i klass med den integrerade SuperUniti, men genom att välja fritt mellan Naims dyrare effektförstärkare är det också fullt möjligt att överträffa ljudet från Naims bästa integrerade.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.