Kräver speciella lurar

Apple iPod Shuffle (3 Gen)
4 GB minne
10 timmars batteritid
Vikt: 10,7 gram
Pris: 895 kr

När Apple nu äntligen uppdaterar sin minispelare Shuffle så är det med besked. Självklart har den fått mer minne men framför allt har den blivit rejält mycket mindre. Spelaren har bara en anslutning som används både till hörlurarna och till en USB-adapter för att ladda batteriet och överföra musik från iTunes. Man har även fått plats med en liten omkopplare för att stänga av Shuffle och välja om musiken ska spelas upp slumpvis eller i följd.

Med andra ord finns det inga knappar för att styra uppspelningen på själva apparaten. Det har man löst genom att sätta alla sådana knappar i en liten fjärrkontroll på hörlurssladden. Trots att den är så liten kan man styra allting med ett smart system. Ett klick pausar eller startar musiken. Två klick för nästa låt eller tre för att gå till föregående spår. Trycker man i överkant eller i underkant justeras volymen.

Smart prat
Problemet med de tidigare spelarna har varit att man inte vet vad som spelas eller har möjlighet att navigera eftersom det inte finns någon skärm. Det har man löst med ett fiffigt röstsystem. Genom att kryssa i VoiceOver i iTunes så skapas en ljudfil med information om låtarna och spellistorna. Håller man in knappen på fjärrkontrollen så läser Shuffle upp artistens och låtens namn. Det görs till och med på samma språk som låten, vilket faktiskt fungerar över förväntan. Rösten används även för att varna när batteriet börjar ta slut.

Med så pass mycket minne i spelaren behöver man något sätt att organisera all musik. Det gör man lämpligen med spellistor för olika tillfällen som träning, resor eller avslappning. Genom att hålla in knappen på fjärren läses namnen på listorna upp och sedan är det bara att trycka igen när man kommer till rätt lista. Mycket fiffigt.

Ljudkvaliteten
Som alltid är kvaliteten på ljudet helt okej från spelaren men den svaga länken är de medföljande hörlurarna. I det här fallet blir det extra kinkigt eftersom man inte kan använda vilka lurar som helst om man ska kunna styra apparaten. Apple har dock bättre lurar och det är flera tillverkare som har lovat släppa hörlurar som passar till Shuffle.

Shuffle passar inte alla men för sin målgrupp är den närmast perfekt. Formatet är mycket smidigt och spelaren känns trots det robust. Det smarta systemet med fjärrkontroll och röstsvar gör att man faktiskt har kontroll över apparaten trots avsaknad av skärm.