Linn Majik

Musikalisk magi

Man kan säga mycket bra om Linns ljudkvalitet, men deras produkter har aldrig varit billiga nöjen. Men den nya Majik-serien är en positiv vändning.

Majik är helt enkelt Linns lite udda sätt att stava till ”Magic”, alltså det engelska ordet för magisk. Det är en ganska så högfärdig titel på sina billigaste komponenter, men så kallar de ju sina dyraste för Klimax också. Och av priserna att döma så bör man nästan kunna förvänta sig ett ljud som är bättre än sex. Ett snäpp under Klimax-serien hittar vi Akurate, som vi testade och delade ut maxbetyg till förra året. Men med ett pris på närmare kvartsmiljonen är även den serien något som inte ryms i de flestas budgetar. Tyvärr, får vi kanske tillägga.

Majik
De som har en stark önskan om välljud men tycker att det är i grövsta laget att belåna huset eller sälja bilen för att ha råd med en stereo, tycker kanske att den billigare Majik-anläggningen är mer intressant. Det är en renodlad musikanläggning som består av CD-spelare, integrerad förstärkare och ett par golvhögtalare. Av dessa komponenter är både högtalarna och förstärkaren helt nylanserade modeller, medan signalkällan Majik CD har funnit på marknaden i två år.

Priset på mellan 20 000 och 30 000 kronor per komponent innebär att Majik-anläggningen befinner sig i en synnerligen hård prisklass där det finns mycket bra hifi att välja på. Mitt i skottlinjen från tillverkare som Primare, Electrocompaniet och Hegel, vilka alla har starka märkesnamn och läcker design. Vad kan Linn erbjuda som inte de andra har?

Av de tre ovan nämnda är det bara Electrocompaniet som kan leverera ett skräddarsytt system med egna högtalare. Både Primare och Hegel är kända för sina rena linjer, men de kräver också mer plats i hyllan än elektroniken från Skottland. Linn har plockat bort de stora ringkärnetransformatorerna och i stället satsat på moderna Switch Mode-strömförsörjningar, vilket gör att apparaterna har blivit lättare, mer kompakta och drar mindre ström.

Alla Linn-anläggningar kan dessutom uppgraderas med extra förstärkare, aktiv drift av högtalarna och ljud i flera rum via ett speciellt system som kallas Knekt. Detta ger en möjlighet att bygga ut anläggningen med tiden, utan att behöva byta ut eller sälja någon av komponenterna

Men nog om detta. Vi tror att de som tilltalas av Linn-produkterna föredrar en enhetlig design, bekväm användning och inte minst stor flexibilitet och uppgraderingsmöjligheter. Och naturligtvis ett bra ljud. Väljer du allt från en leverantör är det dessutom lättare att hitta syndabocken om något inte låter som det ska…

Ljudfilosofi
De flesta hifi-tillverkare har en åsikt om hur hifi ska låta, och olika strategier för hur man ska komma dit. Somliga vill ha ett varmt och fylligt ljud som får all slags musik att låta behagligt (men också lite trist). Andra föredrar en ”larger-than-life-ljudbild” med en massiv basåtergivning och knivskarp dynamik, som får favoritartisterna att låta som King Kong på speed. Och så finns det de som vill höra varenda lilla detalj på inspelningen, hela vägen ner till det minsta dammkorn som träffar mikrofonen.

Att Linn har en lite annorlunda syn på ljudåtergivning fick vi erfara när vi testade den kostsamma Akurate-anläggningen 2007. Det som imponerade mest var varken en dånande bas, ett kristallklart mellanregister eller saftiga övertoner, utan snarare helheten och förmågan att spela i princip all slags musik på ett bra sätt. Det gick till och med att spela komprimerade MP3-filer och få en godkänd ljudupplevelse. Ljudfilosofin kunde visserligen medföra att de allra bästa inspelningarna lät mindre ”imponerande” – och inte lika storslagna som man är van vid från dyra High End-anläggningar – men i slutändan handlade det om ett lättillgängligt ljud som det var lätt att bli beroende av.

Majik-ljudet
Därför är det glädjande att höra att Majik-anläggningen delar många av dessa kvaliteter. Även om allting presenteras i en lite mindre skala hör vi ett klart släktskap med de dyrare Linn-systemen på sättet som Majik spelar musik. Majik har främst en rik och nyanserad klang, samt en taktfast precision som gör att det är lätt att få grepp om melodier och rytmer. Hög ”luftgitarrfaktor”, finns det visst några som kallar det.

Somliga uppfattar kanske ljudet som ganska så tunt i mellanregistret, och det är ingen tvekan om att röster som Johnny Cash återges fetare och mer energiska av en del andra hifi-produkter. Men i takt med att man plöjer sig genom skivsamlingen lägger man också märke till att Linn-anläggningen skiljer mer på olika inspelningar än vad som är normalt. Elton Johns gamla samlingsalbum ”The Very Best of” låter tunt och tråkigt på många anläggningar, men här kommer han fram i ett helt annat ljus. Samma sak händer med gamla skivor med Neil Young & Crazy Horse, eller Beach Boys om vi ska gräva riktigt djupt i skivbacken.

De flesta anläggningar har en tendens att fokusera mycket på diskant och djupbas, och med gamla inspelningar som har mycket i bägge ändar kan musiken bli ganska så torr att lyssna på. Linn Majik har däremot vissa melodi- och tempoegenskaper som gör det lättare att fokusera på musiken i stället för på hur trist inspelningen är.

De här egenskaperna gagnar också klassisk musik. Ljudbilden som Majik-anläggningen målar upp är inte speciellt stor eller imponerande, men däremot väldigt koncentrerad och rik på klanger. Även om någon kanske tycker att musikerna sitter väl tätt ihop så är det lätt att följa melodin och flytet i musiken. Och det är ju som regel det allra viktigaste.

Högtalarna
Majik 140 är inte alls någon dålig kopia av de nästan fyra gånger så kostsamma Akurate 242, men några skillnader finns det naturligtvis. De saknar främst dem enorma klarheten och sammanhållningen i mellanregistret, och har inte heller samma pulverfina upplösning i diskanten. Röster kommer därför inte lika tätt inpå och man märker att en del detaljer – som andetag mellan refränger, gnissel från gitarrsträngar eller bakgrundsljud – är lite mindre framträdande. Majik 140 har inte heller samma taktfasta bas som Akurate 242. Allting flyter ut lite mer och basisten verkar lite mer slapphänt med strängarna.

Potent elektronik
Det är inte lätt att hitta några svagheter hos elektroniken bortsett från att förstärkaren har begränsat med effekt, vilket sätter vissa gränser för hur högt du kan spela. Men när det är sagt bör det påpekas att Majik-I är mer potent än vi hade förväntat oss. Den visade inga tecken på stress när vi bad den driva stora och komplexa högtalare som Swans 2.2F eller de påkostade Neeper-högtalarna (båda testades i förra numret).

Även om vi kunde spela högre med en fyra gånger kraftigare Chapter Two-förstärkare som effektförstärkare så kändes det som om något av essensen i musiken gick förlorad. Om det beror på dålig matchning eller ett unikt samspel mellan för- och effektförstärkaren inuti Majik-I, är svårt att säga. Hur som helst så föredrog vi att använda Linn-förstärkarens egen effektförstärkare när vi testade de krävande högtalarna, och det är ingen tvekan om att Linns elektronik kan göra ett bra jobb även med högtalare av annat fabrikat. Även de sprudlande testvinnarna från KEF (XQ40) lät strålande tillsammans med Linn – men köper du dem så går du miste om utbyggnadsmöjligheterna man har med en komplett Linn-anläggning.

Aktiv drift
Linn poängterar noga att deras elektronik och högtalare kan uppgraderas och på så sätt låta ännu bättre – vilket kan ge en större ägarglädje längre fram. Under testets gång fick vi en möjlighet att testa detta påstående och prova anläggningen när den var uppgraderad till aktiv drift. Eller AKTIV, som Linn kallar det.

Med aktiv drift elimineras högtalarnas passiva delningsfilter och ersätts med elektroniska filter som monteras in i förstärkarna (se faktaruta). Detta är en ganska så kostsam uppgradering eftersom det kräver att man skaffar en separat flerkanalseffektförstärkare, men så är skillnaden också tämligen markant.

Först intrycket när vi lyssnar på Linns aktiva system är att Linn måste ha packat ur minst tio kilo ur ryggsäcken, för ljudet är mycket friskare och spänstigare. Musiken flyter lättare och tonerna – både spröda stråkar och stenhård kontrabas – är klart bättre definierade.

Den största enskilda förbättringen upplever vi i basregistret. Först kan det verka som om det har blivit mindre bas, men i själva verket är den bara stramare och mer exakt, samtidigt som den sträcker sig djupare i frekvens. Det låter nästan som om vi har kopplat in två subbasar, som till på köpet är perfekt integrerade i ljudbilden! Sättet på vilket ett par aktiva Majik 140 fyller rummet med bas, ger faktiskt klara associationer till de dyrare Akurate-högtalare.

Prisvärt?
Ett aktivt Majik-system kostar drygt 100 000 kronor, men fördelen är att du kan ta det i flera etapper. Och även i uppgraderad version kostar anläggningen hälften så mycket som en vanlig Akurate-anläggning. Ljudet är definitivt mer än hälften så bra, och i den mån ljudupplevelser kan mätas i pengar ger Majik-systemet tveklöst ”mer för pengarna”

Vi tycker det är lite väl lite ”sprutt” i högtalarna i passiv version, men de får verkligen igång partyhumöret i aktiv version. Ljudbilden växer sig starkare och den aningen tillbakadragna karaktären i mellanregistret ersätts med en väsentligt bättre klarhet. Och basen går från att vara slapp och anonym till att pumpa ut rytmer så att det verkligen svänger om musiken. En sak är säkert: har du väl hört hur systemet låter aktivt, finns ingen återvändo…

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.