De små och vackra KEF LSX II spelar i en viktklass långt över sin storlek, och är helt enkelt ett sagolikt stereosystem, förklätt till ett par högtalare. De är bäst i klassen. Ingen tvekan om saken.
KEF-högtalarna är också extremt mångsidiga. De kan användas bredvid en PC-skärm och fungerar lika bra i hemmastudion som i vardagsrummet. Där kan de placeras på varsin sida av TV:n och då behöver man ingen soundbar, så länge man inte prioriterar Dolby Atmos-effekter framför ljudkvalitet.
LSX II låter nämligen mycket bättre än en soundbar och kan kopplas till nätverket för streaming via WiFi, då kan man streama högupplöst musik i bästa kvalitet. Det är inte konstigt att de små KEF-högtalarna har varit vår referens i den trådlösa kompaktklassen ända sedan vi testade den första versionen 2018.
Sedan dess har högtalaren fått fler funktioner, bättre ljud och nya färger. Samtidigt har priset gått upp så att ett par LSX II nu kostar mer än de flesta soundbar-högtalare.
Det gör även nya LSX II LT, som är förvirrande lik, men ett par smarta drag har gjort LT-versionen 5 000 kronor billigare.
Ljudkvaliteten är densamma, säger KEF och berättar att de har lyckats sänka priset genom att ta bort saker som de flesta kanske inte behöver. Till exempel ulltyget från danska Kvadrat som kabinetten på LSX II är klädda med.
Färre funktioner
Den analoga ljudingången har också tagits bort på LT-versionen, som har en enklare koppling mellan högtalarna och till skillnad från originalet inte kan kopplas ihop trådlöst. En USB-C-kabel (C-link) sammanbinder höger och vänster kanal. Högtalarna stödjer streaming med upp till 24 bit/96 kHz-kvalitet, inte 24 bit/192 kHz som originalet kan när de är anslutna med en CAT6-kabel.
LT-versionen stöder inte heller Tidals MQA-filer och kan inte styras från en Roon-klient. Knappast något som de allra flesta kommer att sakna, misstänker vi.
Allt som är viktigt är intakt i LT-versionen. Den har en utgång för en extern subwoofer, HDMI ARC-ingång för TV-ljud, USB-C-ingång och en optisk ingång för en digital ljudkälla.
LSX II LT stöder även multiroom med AirPlay 2 och Chromecast, och förutom MQA stöder den de flesta ljudformat, från MP3 till DSD.
Samma teknik
Högtalarna har samma koaxiala Uni-Q-element, i 11:e generation med 11,5 cm bas/mellanregister och 19 mm diskant i mitten. Allt detta styrs av samma förstärkarteknik som har en total effekt på 200 watt, med 70 watt till bas/mellanregister och 30 till diskant.
Det ingår en fjärrkontroll, men man kan streama direkt från sin mobil utan att använda fjärrkontrollen. Med KEF Connect-appen sparar man inställningar och lägger till Spotify- eller Tidal-abonnemang, streamar nätradio och justerar bas och diskant, samt talar om för högtalarna vilken som ska vara vänster och höger kanal och om de står på en hylla eller på ett väggstativ. Det går att använda samma KEF-stativ som till LSX II. Bland dem finns ett bordsstativ som vinklar högtalarna bakåt, ett väggstativ och ett par smala golvstativ.
Samma ljud
Eftersom vi fortfarande använder LSX II som referens var det enkelt att kontrollera om det är någon skillnad i ljudkvalitet mellan originalet och LT-versionen. Svaret är att det inte är det. Streamar man från mobiltelefonen över nätverket hör man dock viss skillnad i praktiken.
Till exempel hör man snabbt att Zara Larssons nya album Venus låter komprimerat och konserverat. Basen pumpar som en läckande cykelpump och sångrösten kommer inte fram ordentligt i ljudbilden. Högtalarna får ändå fram stämningen i titelspåret, men det blir något helt annat med 2L:s inspelning av Jan Gunnar Hoffs album Home.
Solopiano är tillräckligt krävande att återge korrekt, om det inte samtidigt ska klinga ända ner i basen. I Magma märker man att högtalarna inte levererar något särskilt under 50 Hz, men instrumentens klangbotten är ändå förvånansvärt närvarande. Det stora instrumentet låter varken kompakt eller komprimerat och KEF-högtalarna får fram enorma mängder klang ur inspelningen.
Musikens dynamik tas om hand otroligt väl. Basen och rytmen i trummorna på If I Were A Bell med Keith Jarrett trio drivs framåt av ett smittande engagemang. Man tror knappt på vad man ser, att en så liten högtalare har så bra fokus och samtidigt klarar av att spela med så stor skala och auktoritet.
De är ett nummer för små för att leverera samma ljudtryck som de större KEF LS 50 Wireless II och de går inte heller lika djupt i basen.
Slutsats
Vi känner inte till några trådlösa stereohögtalare – i den här klassen – som är lika balanserade och välljudande som ett par LSX II LT. Utom LSX II. De senare har också ett finare utförande i tyg, plus streaming i ännu högre upplösning. Ja, och så har de en analog ingång. Om det är värt 5 000 kronor extra får vara upp till var och en att avgöra. Ljudkvaliteten är nämligen likadan, och eftersom LSX II LT är mycket billigare är den också ett bättre köp.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser