• Impedans: 32 ohm
  • Känslighet: 107 dB
  • Programvara: Nej
  • Batteritid: -
  • Ljus: Nej
  • Webb: logitechg.com

Genom sin framgångsrika gaming-serie Logitech G har Logitech bidragit till att göra spelutrustning till något för alla. Nu har de dock gjort en annan gaming-serie som heter Pro. Det låter kanske lite förvirrande, men tanken är att seriösa spelare hellre vill ha redskap som är enkla och okomplicerade än har massor av funktioner som aldrig används. Och det är inte bara tomma ord: Pro-utrustningen är utvecklad i nära samarbete med just professionella spelare.

Logitech Gaming Pro Headset är väldigt diskret. Allting är mattsvart – från mikrofonen på sin arm via de stora fyrkantiga öronkåporna och upp till huvudbygeln. Bara en vit Logitech Gaming-logga på varje öronkåpa drar till sig uppmärksamhet. Headsetet är å andra sidan anmärkningsvärt lätt, så det är bekvämt att ha på sig under längre stunder. Det beror på att det är gjort av ett nylonmaterial.

Logitech Gaming Pro Headset är väldigt diskret. Mattsvart överallt. Foto: Logitech

Logitech skriver på sin hemsida att Pro-headsetet är kompatibelt med surroundljud, inklusive Dolby Atmos. Rent tekniskt är det inte osanning, men däremot lite att ta åt sig äran för andras arbete eftersom det här bara handlar om ett passivt, trådbundet headset. All avkodning sker i datorn. Alla andra hörlurar har alltså samma ”kompatibilitet”.

I själva verket finns det ingen anledning för G-Pro-hörlurarna att ägna sig åt tomt skryt, eftersom de klarar sig helt briljant på egen hand. Ljudet är anmärkningsvärt rent och klart. Basen är bergfast och små detaljer i mellanregistret framträder tydligt. Det låter fint och hifi-aktigt, men också lätt att höra fiender som närmar sig bakifrån. Ljudbilden är fortfarande så välbalanserad att G-Pro tål att återge musik också. Och då kan mikrofonen enkelt plockas bort.

Logitech G Pro Gaming Headset är testets budgetmodell. Därför ska ”Pro” i beteckningen betraktas i förhållande till priset. Funktionerna är nedbantade till ett minimum och byggkvaliteten är inte lika imponerande som i lyxmodellerna. Ljudet är däremot helt enastående och tack vare den låga vikten och de bekväma öronkuddarna kan man ha på sig hörlurarna i timmar utan att det blir obehagligt. Det kan mycket väl göra detta till en favorit hos no-nonsense-spelarna som bara behöver ett bra redskap.

Logitech G635 7.1 Lightsync Gaming Headset

Light-version av flaggskeppet

Om du kan leva med sladd så får du massor av funktioner, fin design och 3D-ljud till lägre pris.

Billigare än toppmodellen men har ändå alla funktioner utom trådlös anslutning. Bra 3D-ljud.
Prisskillnaden mot G935 är liten och det går att hitta den trådlösa G933 för samma pengar.

Logitech G935 7.1 Lightsync Wireless Gaming Headset

Har allt – utom sladd

Toppmodellen från Logitech har alla funktioner som går att trycka in i ett headset.

Trådlös anslutning. Riktigt bekväma att ha på sig. Bra surroundljud och stöd för DTS:Headphone X 2.0.
USB-kabeln kan bara användas för laddning, inte uppspelning.

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.