Skullcandy Mix Master

Redskap för skivsnurrare och CD-diggare

Neutralt ljud och praktiska DJ-funktioner till ett förhållandevis rimligt pris.
Ljud & Bild tycker
Professionella DJ-hörlurar med bra komfort och neutralt ljud.
Känns en smula plastiga med tanke på priset, och det hörs en del mekaniska missljud.
Specifikationer
  • Element: 50 mm

  • Känslighet: 102 dB (vid 500 Hz)
  • Anslutning: 3,5 mm minijack (6,3 mm-adapter ingår)
  • Impedans: 24 ohm
  • Frekvensomfång: 20–20 000 Hz
  • Kabel: Löstagbar, två stycken ingår (spiralkabel samt med mikrofon och fjärr)
  • Vikt: 256 g utan kabel
  • forfatter

    Det råder inte direkt någon brist på ”professionella DJ-hörlurar” med den ena eller andra stjärn-DJ:ns namn påklistrat. Den festen vill amerikanska Skullcandy också vara med på. De här hörlurarna är döpta efter DJ Mix Master från Beastie Boys och samarbetet under utvecklingen påstås ha tagit ett och ett halvt år innan resultatet äntligen satt som det skulle.

    Jämförelsevis stora
    I DJ-lurarnas parallella universum betyder större samma sak som bättre. Det gäller i synnerhet emballage. Skullcandy Mix Master levereras i en stor och imponerande kartong, där märkets kranie-logga öppnar sig som en dubbeldörr. Bara för att blotta en mycket mindre bärväska, som bara tar en tredjedel av all plats. Och inne i väskan hittar man ett ännu mindre par hörlurar.

    Visserligen är Mix Master fortfarande förhållandevis stora, med läckra mjuka öronkuddar av konstläder och en bred, rejält vadderad huvudbygel. Men de hade med lätthet gått att sälja i ett hälften så stort paket.

    Proffsfunktioner
    Hörlurarna är utrustade med funktioner som ska förenkla att använda dem på scen. En muting-knapp på höger kåpa stänger av signalen så att man blixtsnabbt kan kolla hur ljudet är i lokalen, och kåporna kan dras undan från örat så att man kan lyssna vidare med ena örat samtidigt som man lyssnar på publikens jubel eller andra som uppträder. När man drar undan öronkåpan kopplas signalen automatiskt till mono, så att man fortfarande kan hänga med i allt som händer i musiken. Slutligen ingår det två kablar: en till mobilen, som är utrustad med fjärrkontroll och mikrofon, och en kraftig spiralsladd med tråd så att den kan hakas fast orubbligt i hörlurarna och en 6,3-mm jack-adapter.

    Redskap för mixning
    Många av de så kallade DJ-hörlurarna är bara gjorda för hemmabruk. De har ett bastungt ”klubbljud” med rejält dämpat mellanregister, som påminner om ljudet på dansgolvet. Ska man sätta ihop en hit själv så behövs däremot ett neutralt verktyg där man kan höra alla detaljer i musiken lika väl.

    Mix Master har ett bra tryck i botten, men inte samma fullständigt dominerande muller som man hittar på en del andra ställen. Mellanregistret är trivsamt välbalanserat och befriat från färgningar. Det bästa är dock diskanten, som känns fri och lätt och nästan får mig att vrida på huvudet för att titta efter vad som händer bakom mig när det finns omgivningsljud i inspelningarna.

    LB_0515_Skullcandy_Mix Master_Matte Black_Mic 3_Stash_S6MMDM-030

    Mix Master är med andra ord lysande för mixare och diskjockeyer, utan att vara lika skoningslöst avslöjande som kostsamma studiohörlurar. Det som sänker betyget en smula är att det hörs mycket oljud från själva konstruktionen. Det knakar och knarrar från kabeln, huvudbygeln och de vridbara öronkåporna, vilket förstör lite av känslan av att man har en professionell produkt på öronen.

    Slutsats
    Rent ljudmässigt är Skullcandy Mix Master ett riktigt bra och neutralt arbetsredskap till ett pris som inte bara är reserverat för DJ-stjärnor. Möjligheten att vinkla undan ena öronkåpan och lyssna vidare med ett öra är mer än en gimmick om man sysslar med professionell musik. Den mekaniska konstruktionen borde dock dämpas.

    Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

    Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
    Ingen bindningstid
    Redan prenumerant?

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

     

    forfatter

    John Hvidlykke

    (f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.